Hoi,
De stromer heeft er 1000km opzitten. Sinds enkele dagen lijkt het opschakelen naar de 5 grootste kransjes niet meer perfect. Het lijkt me alsof de derailleur net niet genoeg naar binnen gaat. Ook maakt rijden op de binnenste tandwieltjes iets meer geluid dan voorheen, alsof de ketting niet perfect ligt. Een extra tikje tegen de versnellingshendel lost het probleem op.
Lijkt me iets wat op te lossen is mits wat fijnafstelling van de achterderailleur. Heeft iemand tips over hoe je die achterderailleur kan bijregelen ?
Het gaat dus om de standaard op de st1x 2018 gemonteerde Deore-10 speed en de standaard tandwielset.
Alvast bedankt voor de input.
Danny
Achterderailleur afstellen deore-10 st1x 2018
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Hier heeft Lamkram eens iets over opgeschreven:
http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... 076#p16078
http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... 076#p16078
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Om misverstanden te voorkomen; heb je problemen om richting de 11 te gaan of juist richting de grote tandwielen/spaken?
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik denk het wel, op een 10 speed derailleur lijkt het me lastig om naar de 11 te gaanDaniel1975 schreef: ↑20 okt 2018, 09:51 Om misverstanden te voorkomen; heb je problemen om richting de 11 te gaan...
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Kleinste tandwiel, 11 tands ;-)
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Even kleine tutorial gemaakt toen vanmiddag de Epic toch op de bok stond ivm wat klein onderhoud en vervangen van de latex in de tubeless banden.
Afstellen van een achterderailleur is niet bepaald rocket science. Je moet alleen de juiste volgorde hanteren en je derailleurpatje moet recht zijn.
Stap 1:
Schakel naar je kleinste tandwiel.
Middels de 2 stelschroeven aan de achterzijde kun je het maximale bereik instellen. Oftewel, zorgen dat hij niet voorbij je kleinste tandwiel gaat en aan de andere kant niet in de spaken vliegt.
Zie foto met schroevendraaier: met het bovenste schroefje bepaal je maximale uitslag naar buiten. Door deze in te draaien zorg je dat hij MINDER VER naar buiten gaat.
Daarna zorg je dat er voldoende spanning staat op de kabel zodat de derailleur beweegt als je schakelt met de shifter. Normaal gesproken is dat bij een bestaande configuratie gewoon het geval.
Stap 2:
Schakel naar de 5e of 6e versnelling. Vanaf daar gaan we finetunen.
Middels de stelschroef bij de shifter (zie foto) kun je de kabelspanning verhogen of verlagen. Heb je problemen met het terugschakelen naar een groter tandwiel dan verhoog je de kabelspanning. Dus we gaan de kabelversteller UITDRAAIEN. Heb je problemen met opschakelen naar een kleiner tandwiel, dan.......... juist, draaien we de kabelversteller in om de kabelspanning te verlagen.
Zorg middels de kabelsteller dat de derailleur recht onder je gekozen tandwiel hangt of ietsje richting de spaken-kant.
Afstellen van een achterderailleur is niet bepaald rocket science. Je moet alleen de juiste volgorde hanteren en je derailleurpatje moet recht zijn.
Stap 1:
Schakel naar je kleinste tandwiel.
Middels de 2 stelschroeven aan de achterzijde kun je het maximale bereik instellen. Oftewel, zorgen dat hij niet voorbij je kleinste tandwiel gaat en aan de andere kant niet in de spaken vliegt.
Zie foto met schroevendraaier: met het bovenste schroefje bepaal je maximale uitslag naar buiten. Door deze in te draaien zorg je dat hij MINDER VER naar buiten gaat.
Daarna zorg je dat er voldoende spanning staat op de kabel zodat de derailleur beweegt als je schakelt met de shifter. Normaal gesproken is dat bij een bestaande configuratie gewoon het geval.
Stap 2:
Schakel naar de 5e of 6e versnelling. Vanaf daar gaan we finetunen.
Middels de stelschroef bij de shifter (zie foto) kun je de kabelspanning verhogen of verlagen. Heb je problemen met het terugschakelen naar een groter tandwiel dan verhoog je de kabelspanning. Dus we gaan de kabelversteller UITDRAAIEN. Heb je problemen met opschakelen naar een kleiner tandwiel, dan.......... juist, draaien we de kabelversteller in om de kabelspanning te verlagen.
Zorg middels de kabelsteller dat de derailleur recht onder je gekozen tandwiel hangt of ietsje richting de spaken-kant.
- Bijlagen
-
- EE0C9BCA-D49E-44B9-8B6F-8244591DBEA5.jpeg (2.77 MiB) 6149 keer bekeken
-
- ED190739-BCB0-44E2-8F94-C4B9BDABC053.jpeg (2.65 MiB) 6149 keer bekeken
-
- 2A29047F-E09E-430E-A641-97C2D88A7013.jpeg (2.19 MiB) 6149 keer bekeken
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Stap 3:
Als de derailleur mooi recht eronder hangt schakel je naar het allergrootste tandwiel. Als het goed is gaat dat al vrijwel vlekkeloos.
Bij het grootste tandwiel stel je het bereik af met de onderste schroef. Zie foto. Schroef indraaien zorgt dat de derailleur verder van de spaken vandaan komt.
Als de derailleur mooi recht eronder hangt schakel je naar het allergrootste tandwiel. Als het goed is gaat dat al vrijwel vlekkeloos.
Bij het grootste tandwiel stel je het bereik af met de onderste schroef. Zie foto. Schroef indraaien zorgt dat de derailleur verder van de spaken vandaan komt.
- Bijlagen
-
- 224D1254-946C-4B76-A647-52A4916BD5AC.jpeg (2.64 MiB) 6147 keer bekeken
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Als het goed is moet alles nu weer netjes schakelen.
Mocht dit niet zo zijn, dan kun je met de kabelversteller finetunen: problemen met schakelen naar kleinere tandwielen is slagje indraaien (spanning verlagen).
Heb je problemen met terugschakelen naar grote tandwielen gewoon de kabelspanning iets verhogen.
Werkt het nu nog niet heb je grofweg 2 mogelijkheden:
Werkt het over de hele cassette niet fijn, dan is het meestal een versleten of hele smerige kabel.
Werkt het op de ene helft van de cassette wel en op de andere niet kan het ook een vuile kabel zijn, maar vaak is het patje dan niet recht. Als je niet goed weet wat je aan het doen bent kun je beste even naar de FM gaan. Klusje van 5min met een patrichter.
Mocht dit niet zo zijn, dan kun je met de kabelversteller finetunen: problemen met schakelen naar kleinere tandwielen is slagje indraaien (spanning verlagen).
Heb je problemen met terugschakelen naar grote tandwielen gewoon de kabelspanning iets verhogen.
Werkt het nu nog niet heb je grofweg 2 mogelijkheden:
Werkt het over de hele cassette niet fijn, dan is het meestal een versleten of hele smerige kabel.
Werkt het op de ene helft van de cassette wel en op de andere niet kan het ook een vuile kabel zijn, maar vaak is het patje dan niet recht. Als je niet goed weet wat je aan het doen bent kun je beste even naar de FM gaan. Klusje van 5min met een patrichter.