Uitlijning fiets

Plaats reactie
Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Ik merk dat mijn fiets als ik met losse handen fiets (op lage snelheid, met en zonder ondersteuning, tijdens trappen en met benen stil) behoorlijk naar rechts neigt. De fiets is dus niet goed uitgelijnd. Dat kan aan de wielen, het frame of de voorvork liggen. Ik zal dat nog proberen te meten.

Volgens mij hoort een fiets die met zulke snelheden rijdt gewoon goed uitgelijnd te zijn. Je merkt het niet direct tijdens het normale fietsen met je handen op je stuur. Maar je bent dat eigenlijk continu aan het corrigeren met je gewicht.

Mijn vraag aan de community: Zijn er leden die dit ook hebben ondervonden? ZIjn er die daar helemaal niet bij stil staan of geen punt van maken? Zijn er leden die dat succesvol hebben laten herstellen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Mmmm kan met achterwielmotor denk ik geen kwestie zijn van gewichtsverdeling...raarrrr Frame krom? wielen niet exact in lijn? liggende achtervorkeinden niet goed opgespannen tijdens het lassen? Vreemd hoor.
Bij Ridley raceframes heb ik dit geconstateerd bij de fiets van mijn zoon. Hij kwam van een Trek en bij de nieuwe ploeg reden ze met Ridley en vanaf het eerste trainingskamp rugklachten....zou beenlengte verschil zijn, zwakke onderrug terwijl hij s'winters altijd core-training deed dus ik ben maar eens gaan meten....beide carbonframes 3 mm uit het lood en met gemonteerde vork wel 5 mm dat het voorwiel naast het achterwiel stond en de bracketpot stond onder een licht axiale hoek Ridley heeft de frames teruggenomen en twee andere frames geleverd die dat seizoen nooit in kleur gespoten zijn.
Zijn klachten waren meteen over en zat meteen weer als vanouds! het kan dus een uitzondering zijn dat jouw stromer frame vervormd is en buiten de tolerantie "staat"
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat zegt je dealer ervan?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Ik heb het hem nog niet verteld. Ik kwam er donderdag achter toen ik zonder ondersteuning naar mijn dealer moest fietsen. De eerste dagen heb ik er geheel niet aan gedacht dat te testen. Toen ik vlak voor sluiting mijn fiets kon inleveren heb ik er niet meer aan gedacht. Zo ook niet toen ik zaterdag weer de Diets ophaalde. Ik zal morgen op weg naar mijn werk nog eens testen en daarna even bellen met de dealer.
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kijk ook even bij je achterwiel of de afstand tussen de liggende achtervork en de band aan beide kanten gelijk is.

Ik ga er verder vanuit dat je niet allerlei extra zaken op je stuur hebt gemonteerd (action cam, lampje, telefoon) die het evenwicht kunnen verstoren?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Zal ik doen. Ik heb niets gemonteerd op het stuur. Heb wel fietstassen aan beide kanten. Met de ST3 van de koplampentest had ik het in ieder geval niet. Met mijn symmetrie zit het dus wel goed ;)

Hoop zo dat het niet het schitterende frame is.
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Is in theorie een optie, maar zou ik niet meteen vanuit gaan.

Ik zou het voor de volledigheid ook nog eens testen zonder fietstassen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Kan overigens ook nog kabel/leiding reactiekracht zijn.......de schakelkabel en remleidingen zitten "vast" gemonteerd in/aan je frame en aan het eind van je stuur een paar gram meer weerstand aan de ene kant kan over die lengte al een flink moment opleveren waardoor je stuur weggedrukt wordt als je het los laat. :cool2:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Morgen wordt mijn fiets opgehaald voor reparatie van de accu cinnectie probleem. Ik heb meteen melding gemaakt van het stuurgedrag van de fiets bij rijden zonder handen. “We gaan het oplossen!” :ay
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pimsky schreef: 15 okt 2018, 21:15 “We gaan het oplossen!” :ay
Chapeau, zo'n dealer wil je hebben!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie