Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Richvergunst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 89
Lid geworden op: 25 jan 2018, 12:43
Locatie: Oberwangen

Awv schreef: 06 okt 2017, 23:51 Standaard zitten er 120 schakels op. Ik ben terug gegaan naar 114. Kan net..Aangezien ik van 42 naar 28 tandwiel terug ben gegaan. 116 is ideaal denk ik.
Ik gebruik een quick link. Gaat prima
Tangetje bij kopen

https://www.mantel.com/shimano-ultegra- ... combi-deal

Groet Anne Wim
Anne, Wim past de cassete ook op een stromer S1?
ST 3 black matte :P, ortlieb backroller classic , Bodyfloat kinect, Giro bexley mips :geek:, spatbordverlengers van Zijp techniek :mrgreen:
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Sorry, dat weet ik niet. Staat me bij dat daar nu al 10 speed op zit. St1x heeft 11 speed.
Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Rik
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2018, 17:37
Locatie: Lokeren - be

rvaneijk schreef: 10 sep 2017, 11:02 De ketting gaat zo'n beetje 5.000 km mee en de cassette en voorbladen 10.000 km. Ik heb daarom de originele ketting vervangen door twee (iets kortere) kettingen (KMC X11SL SUPER LIGHT SILVER) en wissel deze per week om.

Domme vraag... Maar een kortere ketting... Dat kan zo maar?
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Rik schreef: 08 mei 2018, 21:18
rvaneijk schreef: 10 sep 2017, 11:02 De ketting gaat zo'n beetje 5.000 km mee en de cassette en voorbladen 10.000 km. Ik heb daarom de originele ketting vervangen door twee (iets kortere) kettingen (KMC X11SL SUPER LIGHT SILVER) en wissel deze per week om.

Domme vraag... Maar een kortere ketting... Dat kan zo maar?
Zekers. De standaardketting van Stromer is sowieso aan de lange kant. Je kunt dit zien aan de stand van de arm van de derailleur als deze op het kleinste tandwiel staat. De KMC ketting is een stuk(je) korter. Maar dat zorgt voor geen enkel probleem. Het kleine en grote tandwiel zijn prima bereikbaar. De arm van de derailleur doet zijn werk: de ketting onder de juiste spanning houden. Dus, om je vraag te beantwoorden: ja, dat kan zomaar :ay
Rik
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2018, 17:37
Locatie: Lokeren - be

:ay thanks, super praktische tip die hopelijk alle(dure) onderdelen langer laat meegaan :cool2:
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Kettingontvetters

Cyclon Bionet en Morgan Blue hebben beide goede reviews. Zijn er mensen die beide al vergeleken hebben en een verschillend (lees: beter) resultaat zien ?

Voordeel van Cyclon Bionet is dat dit product biologisch afbreekbaar is :ay
Laatst gewijzigd door mhoutman op 17 aug 2018, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Golvas

Gisteren zat ik aan 1000 km met de ST2 en dat voor mij hét moment om ketting nummer twee in dienst te stellen … ik werk dus met twee kettingen en switch vanaf nu elke 1000 km van ketting.

De ketting die origineel op een ST2 2018 ligt is een KMC ketting die 120 schakels telt (met missing link) … sedert gisteren ligt er een Wippermann Connex 11SE ketting op, die ik kocht met 124 schakels en die ik heb ingekort op dezelfde lengte als de originele KMC ketting.

Ketting nummer twee werd na de montage gesmeerd met T9-Boeshield, ketting nummer één ligt nu te zwemmen in een bakje met lampenolie … binnen dit en een week wordt de “oude” ketting en het bakje proper gemaakt en dan kan ze gaan zwemmen in zuivere motorolie tot een paar dagen voor ik ze weer monteer met een nieuwe herbruikbare KMC missing link en ze weer smeer met T9.

Mijn onderhoudsschema voor de ketting:

- 0 km : smeren met T9-Boeshield (druppeltje per rolletje en een nachtje laten staan)
- 250 km : zuiver maken met propere doek en remmenreiniger + smeren met T9
- 500 km : door de Muc-Off X3 kettingreiniger draaien, nadien verder zoals bij 250 km
- 750 km : idem aan onderhoud bij 250 km
- 1000 km : de andere ketting erop
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

mhoutman schreef: 16 aug 2018, 18:40 Cyclon Bionet en Morgan Blue hebben beide goede reviews. Zijn er mensen die beide al vergeleken hebben en een verschillend (lees: beter) resultaat zien ?
Ik gebruik de Cyclon Bionet voor de stromer en heel tevreden van eigenlijk smeer komt er mooi mee af na afspoelen en de boel rijd en lijkt nog steeds als nieuw na meer dan 5000km's.
IMG_1635.JPG
IMG_1635.JPG (371.77 KiB) 4210 keer bekeken
Golvas

Smooi hoor ... :ay

Je hebt je mening over de clutch blijkbaar herzien ?
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Golvas schreef: 16 aug 2018, 20:36 Smooi hoor ... :ay

Je hebt je mening over de clutch blijkbaar herzien ?
Klopt heb er een andere insteek over nu, ik heb hier al meermaals gelezen dat wanneer de ketting versleten is en je het begint te merken je dit euvel even tijdelijk kan verhelpen door de clutch op te zetten (als die uit stond). Op die manier bouw ik wat marge in dat ik een afspraakje kan regelen bij de dealer om de boel te vervangen en kan ik door stromeren zonder heel de tijd door te trappen.

Heb dit bij een vriend in de praktijk ook eens kunnen doen, zijn drivetrain was door gebrekkig onderhoud aan vervanging toe en hij wist niet van de clutch functionaliteit, na het inschakelen waren zijn doortrap problemen weg en heeft hij nog even normaal kunnen fietsen tot aan de vervanging van het boeltje.

Maar vooralsnog, mijn drivetrain blijft als een zonnetje werken en heb nog niet echt slijtage kunnen vast stellen dus ik zal wel iets juist doen met mijn ketting onderhoud vermoed ik. :mrgreen:
Plaats reactie