De KS Tools (20-200 Nm) kwam al eens eerder ter sprake (zie vorige pagina)Golvas schreef: ↑09 dec 2018, 13:05 Een 1/2" KS Tools momentsleutel 20-200 Nm koop je momenteel voor zo'n € 130 ... degelijk en betaalbaar gereedschap.
Handvast? Nee hoor: momentsleutel!
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Nee 40 Nm is bij een st5 te vast dan geeft de TMM sensor de verkeerde waarde aan (sensordrager kan dan niet voldoende vervormen bij aanzetten) waardoor je wel degelijk minder boost krijgt bij versnellen van bijv. 43km naar 48km moet 25Nm zijn voor de juiste aanlegdruk op de sensordrager.jovdt schreef: ↑26 dec 2018, 12:17 Het is het juiste aanhaalmoment wanneer alles nieuw is . Bij het wisselen wordt gebruik gemaakt van dezelfde elementen (moer vijs) daardoor komt het dat het juiste aanhaalmoment iets te weinig is waardoor spullen soms loskomen; Als je alles perfect proper maakt en terug monteert zou die 40NM moeten volstaan . Fm. die hier dagelijks mee omgaan weten precies wat vast is ook zonder momentsleutel zeker bij deze vijzen waar een paar NM het verschil niet maken.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Wij gebruiken in de (kranen) werkplaats wel 4 ranges van 0-3Nm voor de bedrading van injectormoeren, van 0-60Nm,
van 50-250Nm, en van 200-900Nm
Boven dien een hydraulische krachtvergroter tm 2000Nm KS is net als King Tony best knap spul voor het geld alleen zou ik voor 3/8", 10-150Nm gaan voor hobbymatig gebruik. (kun je ook je autowielbouten/moeren pakken)
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Vast is vast ...
Je hebt het op de vorige pagina enerzijds over de moer van de cassette, die hoort inderdaad op 40 Nm te staan ... staat vermeld op de moer zelf en er zijn meerdere gevallen gekend waar deze moer los kwam (als ik me niet vergis was dat onlangs nog het geval op de ST2 van Tomasj) ... anderzijds is er dan nog de achteras van je fiets, bij een ST5 (idem voor de ST3) hoort deze as op 25 Nm te staan (je vindt de aanhaalmomenten achteraan in de handleiding)
Een moer ≠ een as.
Je hebt het op de vorige pagina enerzijds over de moer van de cassette, die hoort inderdaad op 40 Nm te staan ... staat vermeld op de moer zelf en er zijn meerdere gevallen gekend waar deze moer los kwam (als ik me niet vergis was dat onlangs nog het geval op de ST2 van Tomasj) ... anderzijds is er dan nog de achteras van je fiets, bij een ST5 (idem voor de ST3) hoort deze as op 25 Nm te staan (je vindt de aanhaalmomenten achteraan in de handleiding)
Een moer ≠ een as.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Dank u Golvas wou juist hetzelfde zeggen.... Kan wel begrijpen dat af en toe wat gegevens door elkaar gehaald worden maar de 40 Nm ging wel degelijk over de cassette en heeft niets te maken met de waarde waarmee de steekas van het achterwiel vaststaat.Golvas schreef: ↑26 dec 2018, 15:49 Vast is vast ...
Je hebt het op de vorige pagina enerzijds over de moer van de cassette, die hoort inderdaad op 40 Nm te staan ... staat vermeld op de moer zelf en er zijn meerdere gevallen gekend waar deze moer los kwam (als ik me niet vergis was dat onlangs nog het geval op de ST2 van Tomasj) ... anderzijds is er dan nog de achteras van je fiets, bij een ST5 (idem voor de ST3) hoort deze as op 25 Nm te staan (je vindt de aanhaalmomenten achteraan in de handleiding)
Een moer ≠ een as.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
40nm voor de cassette borgring is ook niet meer dan een indicatie. Vast is vast en daar kun je eigenlijk ook niks aan verkloten.
Nou dat zou ik zomaar niet kunnen beweren. Lees maar eens op diverse forums, wat er allemaal mis kan gaan, bij een cassette montage.Daniel1975 schreef: ↑26 dec 2018, 21:46 40nm voor de cassette borgring is ook niet meer dan een indicatie. Vast is vast en daar kun je eigenlijk ook niks aan verkloten.
Afijn, je moet gereedschap kopen. Dit kan een dop zijn, die je combineerde met een momentsleutel. Of een complete sleutel. Deze heeft de juiste lengte, om het juiste moment te kunnen bereiken. Dan heb je wel gevoel en ervaring nodig. Of je gaat met een wiel naar de FM. Koopt een cassette, en de FM monteert de cassette waarschijnlijk gratis. Dit laatste geldt ook voor de crank, als tip.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. ST3 XL Black
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
@needspeed: sorry, maar als iemand het voor elkaar krijgt om een cassettering niet goed te monteren is het enige advies wat je kunt geven; ga naar de FM!
(En een FM monteert natuurlijk een cassette niet gratis, dat is inbegrepen bij de hoge adviesprijs van dat ding )
(En een FM monteert natuurlijk een cassette niet gratis, dat is inbegrepen bij de hoge adviesprijs van dat ding )
Helaas wel reality. Dat fout monteren. Ook ik vind het bijzonder.Daniel1975 schreef: ↑27 dec 2018, 08:47 @needspeed: sorry, maar als iemand het voor elkaar krijgt om een cassettering niet goed te monteren is het enige advies wat je kunt geven; ga naar de FM!
(En een FM monteert natuurlijk een cassette niet gratis, dat is inbegrepen bij de hoge adviesprijs van dat ding )
FM en Stromers hebben elkaar nodig. Toch! Online is alles te koop voor minder geld, dat is een feit. Maar als je daarna gaat prullen bij de montage, kan het wel eens duurkoop worden. Afijn iedereen maakt zijn keuze hierin.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. ST3 XL Black