Welke olie voor as?

Plaats reactie
Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

Enige tijd geleden heb ik lek gereden en de binnenband vervangen.
Sinds het terugzetten van het wiel hoor ik een lichte piep of fluittoon als ik;

1) de fiets een klein stukje (centimeters) verplaats.
2) de fiets licht links/rechts kantel vanuit loodrecht.

Ik kan het niet constant reproduceren.

Mijn eerste vermoeden is dat ik bij het uitnemen/terugzetten van de as pen met een doekje per ongeluk te veel olie heb verwijderd.
Welke olie gebruik ik het best voor de pen? Gewoon kettingolie? En dan wet of dry? Of beter iets anders?

Misschien heeft iemand dit geluid eerder gehoord bij genoemde acties en is het heel iets anders?

Alvast dank.
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

In principe zou de achteras (ik neem aan dat je de steekas bedoelt) niet met vet of olie ingevet zijn. Hooguit wat montage pasta op het draadeind. De as draait ook niet dus zou het geluid ook niet kunnen veroorzaken.
Wat je omschrijft klinkt eerder als een aanlopende/ schurende remschijf.
Misschien de remgreep ingeknepen toe het wiel eruit was?
Je kan ook proberen het wiel er nog eens uit te halen en terig te monteren, misschien zat hij net even wat scheef of is de steekas niet voldoende vastgezet, waardoor het wiel wat speling heeft.
Remember to do things which are right rather than things that are easy
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Zippybikky schreef: 05 sep 2018, 09:48
Je kan ook proberen het wiel er nog eens uit te halen en terig te monteren, misschien zat hij net even wat scheef of is de steekas niet voldoende vastgezet, waardoor het wiel wat speling heeft.
Met steekassen kan je uw wiel niet scheef monteren.
Deze kan je idd best monteren met montagepasta of kopervet.
Het zal wel eerder de schijfrem zijn die iets aanloopt.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een fractie scheef/anders dan dat het wiel er oorspronkelijk in zat kan wel degelijk. Bij schijfremmen is de ruimte tussen de rempads dermate klein, dat de remschijf dan al heel makkelijk gaat aanlopen. Ik heb dat ook weleens gehad met mijn Stromers.

Wanneer je je Stromer in een statief hangt en het wiel een zwengel geeft terwijl je er achter staat, dan zie je snel genoeg of dit het probleem is.

Als opnieuw plaatsen van het wiel niet helpt, dan de rem even opnieuw uitlijnen: twee boutjes waarmee de remklauw aan het frame zit iets los draaien zodat de klauw nét wat heen en weer kan bewegen, wiel een zwengel in de rijrichting geven en de remhendel krachtig inknijpen, remhendel in deze positie vast zetten door deze met een post-elastiek o.i.d. aan het handvast te bevestigen, remklauw weer vast draaien, elastiek loshalen, wiel een zwengel geven en controleren of de remschijf weer vrij loopt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Allemaal juist
In wilde TS slechts praktische hulp bieden
Een wiel met steekas kun je inderdaad niet scheef monteren mits je het wiel met het juiste aanhaalmoment vastzet.
Met scheef bedoelde ik dus eigenlijk ‘met speling’
Overigens kan het ook worden veroorzaakt door een niet goed vastzittende of kromme remschijf of speling op de naaf.
Maar zullen we met het simpelste beginnen?
TS zocht immers hulp😉.
Wiel er even uit halen
Dan er weer inzetten
Op de juiste wijze vastzetten ( zie gebruiksaanwijzing )
Check of het nog optreed
Zo ja kies dan bij onvoldoende technische kennis van je fiets voor een ritje naar de dealer
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

Stom, niet als eerste aan de remschijf gedacht. Bedankt voor de tips. Zie foto, links strak tegen t remblok, rechts kijk ik zo langs de remschijf heen. Ik zal het wiel er dit weekend weer uithalen en kijken of het weer goed wil.

Overigens, de steekas was toen ik hem verwijderde baggervet van de dunne olie...apart dan, als dat niet hoort.

Bedankt voor de tips :ay

20180906_142855.jpg
20180906_142855.jpg (4.59 MiB) 2885 keer bekeken
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Laat uw wiel maar zitten.
Gewoon uw remklauw iets bijregelen.
Plaats reactie