Bandendruk

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik weeg 54kg, bagage een kilo of 5 dus zeg 60kg in totaal. Het wegdek in Friesland is van matige kwaliteit, maar niet zo slecht als op veel plaatsen in België.

Toen ik nog geen vering had op mijn ST1 X, pompte ik de BB's op tot 2,5 a 3 bar. Zodra de vering er kwam (vork en BodyFloat) gingen de BB's op max, dat reed het prettigst voor mij.

Later heb ik de geveerde voorvork en BodyFloat overgezet op mijn ST2 S met CTCII banden. Beide banden staan nu op 4,5bar, omdat ik de vering uit de banden niet nodig heb. Zou ik geen extra vering hebben gemonteerd, dan zou ik de bandendruk ook bij deze banden beduidend lager laten (3 bar max).

Verder volledig eens met CKR: bandendruk hangt af van persoonlijke voorkeur, gewicht en omstandigheden. Gewoon lekker mee gaan vogelen totdat je de "sweet spot" gevonden hebt. Neem desnoods een pompje mee onderweg (is sowieso handig), en dan kijk je later thuis even met een metertje of de luxe pomp wat de bandendruk is waar je onderweg zo vrolijk van werd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

CKR schreef: 02 sep 2018, 21:45 In de racert lekker 7,5 bar in 25mm bandjes, carbon en goede wielset vangen veel op. Mijn atb heeft dubbele vering. In NL rijd ik over het algemeen met 3bar in de 2.25, buitenland 2.5. MTB is afhankelijk van ondergrond en type band dat eronder ligt.
Probeer het eens met 1 bar minder op zowel de racer als de atb. Er gaat een wereld voor je open.
7.5 bar is écht veel te veel in een 25 mm en kost efficientie. Niet mijn persoonlijke mening, maar gewoon een natuurkundig gegeven.
Dat carbon comfort geeft is ook een fabeltje. Er zijn snoeiharde onconfortabele carbon racers en behoorlijke soepele alu frames. Tis maar net wat de constructeur voor ogen had.
De fietswereld zit vol met hardnekkige mythes ;-)
Sven

Daniel1975 schreef: 03 sep 2018, 07:44 Dat carbon comfort geeft is ook een fabeltje.
Zoooo stellig kan je volgens mij niet stellen.

Met carbon kAn je meer vering geven, of juist veel stijfheid.

De voeten waarmee bladerunner mee kon doen aan de olympische waren van carbon en had je niet van alu kunnen maken.
Met carbon heb je als constructeur meer vrijheid om de stijfheid te maken die je wilt omdat vermoeïng veel minder (of misschien helemaal niet) een probleem is dan bij alu.

Maar op zich is vering voor snelheid op een normale weg best een ding, of dat nou uit een band of uit veren komt.
Sinds ik een bodyfloat heb kan ik op een stuk tegelfietspad gewoon zo hard rijden als ik wil of kan terwijl ik eerst niet harder durfde dan ongeveer 25 omdat ik anders bang werd dat ik door ongewild klappertanden per ongeluk mijn tong zou afbijten.

Wat wel een punt kan worden bij rijden met zachte banden is dat je meer vervorming krijgt met risico op lekke band door vuil tussen binnen en buitenband en gewoon meer weerstand.

Maar het verlies door meer weerstand maak je misschien weer goed op de vermindering van actieve demping die je met harde banden zou moeten doen. Het stuiteren van harde banden moet je met je lichaam opvangen als je fiets zelf geen vering heeft.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

@sven: dat schreef ik toch ook? Dat de constructeur bepaald of er met carbon flex of stijfheid wordt gerealiseerd? We bedoelen volledig het zelfde wat dit betreft hoor :cool2:

Te zachte banden is natuurlijk nooit goed!
CKR
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 dec 2017, 20:11
Locatie: Randstad
Merk SP: ST2S
Km-stand: 19.500

Daniel1975 schreef: 03 sep 2018, 07:44
CKR schreef: 02 sep 2018, 21:45 In de racert lekker 7,5 bar in 25mm bandjes, carbon en goede wielset vangen veel op. Mijn atb heeft dubbele vering. In NL rijd ik over het algemeen met 3bar in de 2.25, buitenland 2.5. MTB is afhankelijk van ondergrond en type band dat eronder ligt.
Probeer het eens met 1 bar minder op zowel de racer als de atb. Er gaat een wereld voor je open.
7.5 bar is écht veel te veel in een 25 mm en kost efficientie. Niet mijn persoonlijke mening, maar gewoon een natuurkundig gegeven.
Dat carbon comfort geeft is ook een fabeltje. Er zijn snoeiharde onconfortabele carbon racers en behoorlijke soepele alu frames. Tis maar net wat de constructeur voor ogen had.
De fietswereld zit vol met hardnekkige mythes ;-)
Bedankt voor de tips. Ik rijd inmiddels 25 jaar op een ATB. Verschillende modellen en set-ups gereden. Op hardcore fietsjes zonder vering (carbon en allu), diverse hardtails en momenteel een fully. Mijn racer heeft een carbon frame met redelijke demping, evenals mijn standaard wielset. Daar heb ik de fiets op uitgezocht :D

Ik ken de trends voor racert en ATB. 8-) . Mijn persoonlijke voorkeur is een hogere bandenspanning dan de trend. Met een lagere spanning dure racevelgen kaduk gereden. Met ATB is bochtenwerk niet prettig met lage spanning, gaat op hogere snelheid teveel zoeken. Mijn persoonlijke :P voorkeur is blijkbaar toch anders dan de trend.
St2S met gebruikelijke opties. Woon-werk 35km enkele trip. En een lekkere fully MTB en carbon racert in de garage.
Plaats reactie