Het Standje 2

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Na enkele weken te rijden met standje 2 op 20% dacht ik van de koppelsensor op 30% in te stellen en mijn standje 2 in te stellen met 100% snelheid, 70% koppel en 100% beweeglijkheid. Ik dacht zo uit te komen op een standje 2 dat qua ondersteuning vergelijkbaar is met standje 3 en koppel 20%
Gevolg: geen enkel verschil tussen standje 1 en 2.

Daarna standje twee ingesteld met 100% snelheid, 20% koppel en 100% beweeglijkheid, maar dat lijkt me toch minder goed te ondersteunen dan 20% koppelsensor op stand 3.

Het is niet zo dat de stromer het product maakt van beide koppel-instellingen, maar ben nog niet zeker wat hij nu wél doet (ik vermoedde het min van beide instellingen, maar zoals aangegeve, lijkt ook dat niet helemaal te kloppen). Overmorgen ga ik nog wat verder spelen met standje 2, door het koppel nog wat te verhogen. Als het me allemaal onduidelijk blijft, contacteer ik Stromer, tenzij iemand hier met zekerheid het juiste antwoord weet

In ieder geval was deze combinatie een zegen voor de autonomie. Standje 3 om te accelereren (45 km/h op teller), daarna standje 2 instellen en een snelheid van 42 km/h op de teller aanhouden. Op langere stukken af en toe eens terug 5 seconden standje 3 instellen om terug naar die 45km/h te gaan. Ondanks de 180 hoogtemeter op het parcours, mijn gewicht (100 kg) en de temperatuur (11°C) haalde ik een gemiddelde snelheid van 37,6 km/h (GPS) en een bereik van 80 km, zonder mij uit te sloven (gem 128 bpm hartslag)...

Ik kan dus volgens mij zonder enig probleem 100 km ver geraken op één batterij , wanneer ik een snelheid van 35 km/h gemiddeld accepteer, wat toch wel indrukwekkend is.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Golvas

Tomasj schreef: 18 jun 2018, 20:01 Ik kan dus volgens mij zonder enig probleem 100 km ver geraken op één batterij , wanneer ik een snelheid van 35 km/h gemiddeld accepteer, wat toch wel indrukwekkend is.
Ik vind die 983 kWh, die mee aan de basis van deze prestatie ligt, anders ook best indrukwekkend ... :mrgreen:

Afbeelding
Atarist
Runner-up
Runner-up
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 mei 2018, 20:36

Hm ja, die heeft Remulaans dilithium in z’n accu zitten :geek:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Golvas schreef: 18 jun 2018, 20:11
Tomasj schreef: 18 jun 2018, 20:01 Ik kan dus volgens mij zonder enig probleem 100 km ver geraken op één batterij , wanneer ik een snelheid van 35 km/h gemiddeld accepteer, wat toch wel indrukwekkend is.
Ik vind die 983 kWh, die mee aan de basis van deze prestatie ligt, anders ook best indrukwekkend ... :mrgreen:

Afbeelding
Tja iedereen vergist zich wel eens. Op mijn examen "Beginselen van de QuantumMechanica" heb ik ooit een intermoleculaire afstand berekend van 10^23 door een eenheidsfout (maar toen had ik het wel gezien en meegedeeld aan de prof)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

Wat is 'beweeglijkheid' eigenlijk? Welke invloed heeft deze setting?
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Golvas schreef: 18 jun 2018, 20:11...Ik vind die 983 kWh, die mee aan de basis van deze prestatie ligt, anders ook best indrukwekkend ... :mrgreen:
Dat is inderdaad een accu waar je U tegen zegt. De prestatie van de fietser komt zo in een heel ander daglicht te staan. :D


Snelheid: Tot welke snelheid de motor je moet ondersteunen. Maximaal = ondersteuning tot maximale snelheid, in het algemeen dus tot 45 km/uur. Minimaal is ondersteuning tot "een lagere maximale snelheid". Tot welke snelheid je hulp krijgt in de stand "minimaal", dat staat nergens beschreven. Zelfs in de stand "minimaal" kun je 40+ km/uur rijden. Je moet dan wel zelf meer kracht toevoegen.
Koppel: Welke hulp je van de motor verwacht. Een groot koppel = veel hulp, krachtige ondersteuning. Een laag koppel = weinig hulp, minder krachtige ondersteuninig.
Beweeglijkheid: Hoe de fiets op jouw pedaaldruk moet reageren. Hoge beweeglijkheid = bij geringe pedaaldruk reageren met het leveren van ondesteuning. Lage beweeglijkheid = pas bij een behoorlijke pedaaldruk reageren met het leveren van ondersteuning.

Maximale snelheid, een groot koppel en een hoge beweeglijkheid gaan ten koste van je maximale actieradius. Deze standen vragen dus extra energie van je accu.
Je komt het verst met een Lage snelheid, een minimum koppel en een lage beweeglijkheid.
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Ik zie het nut niet om 40 Nm-500W trapondersteuning aan te schaffen om deze vervolgens bewust af te knijpen tot zeg 20Nm-350W... met de eerste de beste spijt-pedelec krijg je hetzelfde vermogen en mogelijks zelfs meer koppel voor 1-2K lagere aanschafkosten.

Het zou voor mij wel interessant zijn als het koppel/vermogen tijdens het rijden ingesteld kunnen worden. Hiertoe heb ik bij Stromer al een ballonnetje opgelaten om stand 2 op te splitsen in meerdere substanden, zeg 2a, 2b, 2c,... waar je met de PLUS- en MIN-knoppen doorheen kunt scrollen. Ofwel veel kleinere stapjes in de mate van ondersteuning dan de huidige stand 1 (accu bijna leeg en ik wil niet door de weerstand van de motor moeten fietsen), stand 3 (geef me alles wat je hebt) en stand 2 (maakt niet uit hoe je die instelt, je wilt toch altijd net iets meer of minder ondersteuning).

Tijdens de ST5-testdag op het circuit van Zandvoort heb ik even gepeild hoe dat idee gevallen is. Komt er naar mijn mening op neer dat Stromer al genoeg problemen heeft om ook nog eens aan de software te gaan sleutelen. Het idee is dan ook in de doos "Input van klanten... bwahaha" terecht gekomen en is inmiddels begonnen aan het verzamelen van stof en vormt nu de dagelijkse happymeal van Zwitserse zilvervisjes.

Het is dat ik niet thuis ben in programmeertalen, mijn achterhaalde kennis is beperkt tot enkele stenen tijdperk talen als Basic, Pascal, AutoLisp en Fortran, maar anders had ik wat graag een reversed engineering projectje gedaan om vervolgens de OMNI te kraken en naar eigen hand (stand) te zetten.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 18 jun 2018, 22:44
Golvas schreef: 18 jun 2018, 20:11...Ik vind die 983 kWh, die mee aan de basis van deze prestatie ligt, anders ook best indrukwekkend ... :mrgreen:
Dat is inderdaad een accu waar je U tegen zegt. De prestatie van de fietser komt zo in een heel ander daglicht te staan. :D
Zoals ik hier boven aangeef missen is menselijk.
Henry schreef: 18 jun 2018, 22:44 Snelheid: Tot welke snelheid de motor je moet ondersteunen. Maximaal = ondersteuning tot maximale snelheid, in het algemeen dus tot 45 km/uur. Minimaal is ondersteuning tot "een lagere maximale snelheid". Tot welke snelheid je hulp krijgt in de stand "minimaal", dat staat nergens beschreven. Zelfs in de stand "minimaal" kun je 40+ km/uur rijden. Je moet dan wel zelf meer kracht toevoegen.
Koppel: Welke hulp je van de motor verwacht. Een groot koppel = veel hulp, krachtige ondersteuning. Een laag koppel = weinig hulp, minder krachtige ondersteuninig.
Beweeglijkheid: Hoe de fiets op jouw pedaaldruk moet reageren. Hoge beweeglijkheid = bij geringe pedaaldruk reageren met het leveren van ondesteuning. Lage beweeglijkheid = pas bij een behoorlijke pedaaldruk reageren met het leveren van ondersteuning.
Neen, fout. Koppel bepaalt de verhouding ondersteuning / kracht op de pedalen, beweeglijkheid is de reactiesnelheid van de ondersteuning.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lomito schreef: 18 jun 2018, 23:14 Ik zie het nut niet om 40 Nm-500W trapondersteuning aan te schaffen om deze vervolgens bewust af te knijpen tot zeg 20Nm-350W... met de eerste de beste spijt-pedelec krijg je hetzelfde vermogen en mogelijks zelfs meer koppel voor 1-2K lagere aanschafkosten.
Al eerder over gediscussieerd. Ik wil nog altijd fietsen, en met de koppelsensor boven de 30% voelt de fiets gewoon niet fijn aan wat mij betreft. Op 30% haal ik zonder moeite 45 km/h. Ook in die stand kan je zo goed als het volledige vermogen aanspreken, e moet wat meer druk op de trappers zetten, en in die stand komt dat voor mij overeen met wat ik als inspanning moet leveren op de racefiets. En ik ben met deze instelling ook zeker van een grotere autonomie.
Ik heb de fiets al even uitgetest op 100%, zegt me absoluut niets.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Voor mensen die het liefst op één minimaal ondersteuningsstandje willen rijden is de huidige instelmogelijkheid uiteraard op het lijf geschreven. Maar dat neemt niet weg dat er ook mensen zijn die niet genoeg hebben aan 1 standje 2 dat alleen ingesteld kan worden met een smartphone-app die praktisch gezien alleen aangepast kan worden door te stoppen met fietsen...
Plaats reactie