Actieradius oprekken: Meer km's uit een accu halen

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

In mijn sterkere fietsjaren (lees: voor de jongedame werd geboren :ba ), trapte ik een continue vermogen van ca. 270W bij 75kg. Dat leverde een tijd van net onder het uur op op de Alpe d’Huez.
Nu trap ik 225-230w (quarq powermeter op mijn racefiets) en dan kun je nog steeds lekker meefietsen. Continue vermogen (ftp) is in jip&janneke termen zo hard trappen op een niet e-bike dat je nog net gedurende een uur een gesprek kunt voeren.
Ik ben het dan ook volledig eens met het verhaal van FreddyH mbt de te leveren vermogens.

Ftp: gemiddeld vermogen wat je een uur vol kunt houden. Belangrijke parameter bij het trainen met een powermeter.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 31 aug 2018, 11:58 @Tomasj: ik heb de indruk dat jij en ik piekvermogen en continu vermogen andersom gebruiken of zoiets...

Dat zegt niet heel veel. Jouw Stromer heeft welliswaar een opgegeven vermogen van 500W, maar het piek vermogen (wat hij best lang kan volhouden, totdat hij te warm wordt) is véél hoger. Bij mijn fiets is het opgegeven piekvermogen 1000W (condinue vermogen is 500W), een Stromer ST2 heeft een erg vergelijkbaar vermogen als mijn fiets, zowel in normale belasting als bij acceleratie en harde wind tegen. Voor mijn gevoel, maar dat is niet heel erg nauwkeurig, is de ST2 net ietsje sterker dan mijn fiets. Dit kan ook liggen aan de kleinere banden trouwens.
Piekvermogen van ST2 is 800W, dat staat duidelijk in de specificaties. Dus met 800W ga ik met de fiets aan 43km/h tegen de wind in een vals plat op.
FreddyH schreef: 31 aug 2018, 11:58 Hierboven heb ik het over continu vermogen. Ik heb het dus niet over tijdens een sprint of zo eventjes 250W leveren, maar gewoon een half uur tot 45 minuten lang constant 250W leveren. Voor iemand die veel fietst en een goede conditie heeft is dat te doen, maar voor de meeste mensen is meer dan een paar minuten 250W leveren een brug te ver.
Ikzelf heb van het volleyballen erg sterke benen en een goede interval conditie. Eventjes 500-600W leveren is voor mij geen probleem en een uur lang 250W houd ik ook prima vol. Maar ik ben dan wel zeiknat van het zweten.
Dat maakt iemand nog geen 'extreem getrainde fietser. Dat dat voor de meeste mensen niet doenbaar is, doet niet ter zake. Zoals al aangegeven, op een racefiets 34 km/h rijden = 250 watt leveren. Dat is nu echt niet zo uitzonderlijk.


Ik denk dat jouw referentie vooral in de fietswereld ligt. Vraag eens aan je buurman hoe zijn conditie is (tenzij dat een fietser is ;) ).
Het is niet omdat mijn buur niet aan sport doet dat ik extreem getraind wordt, dat is gewoon normvervaging
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

34km/u is 250w: windje mee, tegen, zijwind?
Solo op de racefiets 34km/u rijden is serieus trappen hoor! Even een stukje is prima te doen, maar een uur lang 250w leveren vraagt gewoon om serieuze training. Sowiso begint het al met de vraag of je een vedergewicht bent of een buffel.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 31 aug 2018, 21:49 34km/u is 250w: windje mee, tegen, zijwind?
Solo op de racefiets 34km/u rijden is serieus trappen hoor! Even een stukje is prima te doen, maar een uur lang 250w leveren vraagt gewoon om serieuze training. Sowiso begint het al met de vraag of je een vedergewicht bent of een buffel.
Op een racefiets doe je dus 34 km/h indien je 250 Watt wegtrapt (windstil). En 34 km/h kan ik toch echt wel even vol houden, maar ik ben dan wel aan 't zweten. Ik doe trainingen van 50-100 km op de weg aan een GPS gemiddelde van 30 km/h. Enfin, deed, want sinds ik de Stromer heb doe ik geen lange individuele trainingen met de racefiets meer.
Ik ben wel geen pluimgewicht, en dus eerder een hardrijder (het Bartoli-type :mrgreen: ).
En ik ben zeker geen extreem getrainde fietser, met een BMI die tegen de 30 aanzit...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Lol, ik ken meerdere mannen met zo'n bmi die mij op het vlakke vreselijk veel pijn kunnen doen. Gelukkig ben ik ze bij het eerste de beste viaduct alweer kwijt ;-)
Plaats reactie