hoe lang gaat de accu mee?

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als je over de capaciteit twijfelt dan kun je hem bij een accu revisie bedrijf laten doormeten. Zij hebben apparatuur waarmee een constante stroom uit de accu getrokken wordt een die daarnaast meet hoeveel energie er daadwerkelijk in zat. Maar...

Als ik naar het resultaat van mijn oude accu kijk (36V systeem!) dan zie ik dat de begin spanning ongeveer 41V is een dat die spanning vrij lineair naar 33V afzakt. Bij die spanning houdt de meting op, maar ik heb geen idee bij welke spanning mijn fiets vindt dat het genoeg is.

Daarmee heb je dan de 2 potentiële knelpunten van zo'n meting te pakken: de belasting (getrokken stroom) en welke spanning ze hanteren om te stoppen. Hoe verder beide waarden van de situatie in jouw fiets af liggen hoe minder relevant de meting...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromer Newbee

FreddyH schreef: 04 mei 2018, 09:50
  • Als de accu langere periode niet is gebruikt (> 2 maanden), is deze dan met juiste capaciteit (ideaal 40-60% maar tot 80% is geen probleem) weggezet en elke maand een beetje bijgeladen?

Ik zou deze opmerking graag even hernemen omdat ik de logica niet helemaal volg. :oops: (ik ken niets van batterijen)

Een accu die lange tijd leeg blijft, riskeert diepontlading en loopt dus risico defect te gaan.

Je hoort overal dat een batterij bij niet gebruik, best opgeslagen wordt met een capaciteit tussen de 40-60%.

Stel dat je die batterij dan een half jaar of langer niet gebruikt met 40-60% opgeladen...

Geraken die overige 40% cellen dan niet diepontladen?? :bn:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jawel, maar dit (langdurige opslag accu met een lading van minimaal 40% en bij kamertemperatuur) is slechts de helft van de instructie ;) . De tweede helft van die instructie is elke 4-8 weken de acculading controleren en indien nodig bijladen naar boven de 40%.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromer Newbee schreef: 15 mei 2018, 13:42 Een accu die lange tijd leeg blijft, riskeert diepontlading en loopt dus risico defect te gaan.
Je hoort overal dat een batterij bij niet gebruik, best opgeslagen wordt met een capaciteit tussen de 40-60%.
Stel dat je die batterij dan een half jaar of langer niet gebruikt met 40-60% opgeladen...
Geraken die overige 40% cellen dan niet diepontladen?? :bn:
Wat voor accutechniek je ook gebruikt: er is altijd sprake van zelfontlading. De ene technologie wel minder dan de andere. Dus als je een accu lange tijd niet gebruikt dan loopt deze leeg. Tot zover weinig spannend.

Wat uniek is aan Lithium-Ion is dat deze het niet prettig vind om volledig vol opgeborgen te worden. Dit komt omdat de accu volledig vol een hogere spanning heeft dan wanneer deze halfvol zit of zelfs bijna leeg is. Die hogere spanning lang vasthouden levert schade op.
Waar hij volledig vol niet prettig vind, volledig leeg is echt dodelijk. Dus de batterij opbergen terwijl hij bijna leeg is en hem lekker te laten ontladen tot 0 is echt not-done. Dan kun je je dure accu bij het chemisch afval gaan inleveren :shock:

Dus wil je de accu niet voor lange tijd wegzetten als die vol is en ZEKER niet als die (bijna) leeg is. Ideaal dus tussen 40-60%, waarbij je omwille van zelfontlading de accu elke paar maanden eventjes aan de lader hangt.
Dat cursieve stukje is relevant :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie