Arts (41) overlijdt na ongeval met SP

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Faffi
Pro
Pro
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 dec 2017, 19:44
Locatie: Kapelle op den Bos

Mijn gedachten gaan vooral naar de naaste familie
Een ongeluk is snel gebeurd en kan verstrekkende gevolgen hebben
Voorzichtigheid is super belangrijk
Lomito

Het was er op wachten dat het weer een keer echt mis zou gaan, op 30 april is in NL ook een fietser op een speed pedelec verongelukt na een harde val. Het doet je beseffen dat het rijden op een speed pedelec grote risico's met zich meebrengt. We kunnen er zelf veel aan doen door alert en anticiperend te rijden maar zelfs daarmee valt een dodelijk ongeval niet uit te sluiten.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/154437/F ... ierpolders
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Onvoorspelbare situatie's zijn niet te voorkomen.
We kunnen enkel de voorspelbaarheid vergroten door optimaal materiaal en gedrag.

Vreselijk nieuws voor familie en vrienden van deze inspirerende dokter.
Veel sterkte gewenst aan allen die haar na stonden.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

We moeten niet vergeten dat er ook veel ongevallen met scooters zijn die een dodelijke uitkomst hebben.
Een SP kun je onder deze categorie scharen mbt. de snelheid die ze kunnen behalen.
Men moet te allen tijde bewust zijn dat je tot een kwetsbare groep van verkeersdeelnemers behoort en daar ook naar handelen.
Zeker omdat men jouw snelheid niet goed kan inschatten.
Hopelijk dat het aantal ongevallen dan zal afnemen.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

SWOV heeft een factsheet voor motorrijders (https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... torrijders). Er zijn diverse analogieën met de SP-berijder, waaronder de kans op een verkeersongeval per afgelegde kilometer. Daarbij een conclusie m.b.t. het gebruik van een Anti Blokkeer Systeem (ABS) op de motor.
(...) Om de veiligheid van motorrijders verder te kunnen vergroten wordt de technische/intelligente voertuigontwikkelingen voor de auto met belangstelling gevolgd. Het is echter nog niet eenvoudig om ITS-systemen voor de auto aan de motor aan te passen. Het gebruik van ABS (antiblokkeersysteem) op motoren heeft het aantal motorongevallen waarschijnlijk wel verminderd.
Mijn dringende oproep aan de wetgever: Het zou goed zijn als de wetgever ABS verplicht gaat stellen op SP's. Met ABS heeft de SP-berijder meer mogelijkheden om technisch juist te remmen en de controle over de fiets te behouden bij een noodstop.

Zie ook het ABS-draadje: http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... ABS#p10994.
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Wat een afschuwelijk ongeval en zo verdrietig voor de kindjes van deze moeder en haar man en iedereen die achterblijft.
Ik ben ook zo'n 41 jarige vrouw met jonge kinderen. Ik rijd vreselijk voorzichtig maar ik weet zeker dat deze moeder dat ook zal hebben gedaan. Allemaal heel voorzichtig blijven rijden en goed blijven anticiperen op het onverwachte. Dan eventueel maar wat later op de plaats van bestemming. Het enge is is dus dat het nooit helemaal uit te sluiten is, daar krijg ik wel de rillingen van...
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
Milonus
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 dec 2017, 10:44
Locatie: Nijkerk
Merk SP: ST5
Km-stand: 18.257

Vreselijk om te lezen. Mijn medeleven aan de nabestaanden.

Ik zou ABS een volgende stap in de fietsontwikkeling vinden die ik zou toejuichen. Ik heb jarenlang motor gereden en in de tijd dat ik mijn rijbewijs haalde, was ABS net in opkomst. Er werd toen lacherig over gedaan alsof je geen échte motorrijder zou zijn als je met ABS zou rijden. In de jaren daarna ben ik op momenten blij geweest dat ik ABS op de motor had!
mhoutman

Milonus schreef: 27 dec 2017, 14:51 Vreselijk om te lezen. Mijn medeleven aan de nabestaanden.

Ik zou ABS een volgende stap in de fietsontwikkeling vinden die ik zou toejuichen. Ik heb jarenlang motor gereden en in de tijd dat ik mijn rijbewijs haalde, was ABS net in opkomst. Er werd toen lacherig over gedaan alsof je geen échte motorrijder zou zijn als je met ABS zou rijden. In de jaren daarna ben ik op momenten blij geweest dat ik ABS op de motor had!
Vreselijk dit dodelijke ongeluk

Men is druk bezig met ABS voor fietsen maar de uitrol zal nog wel een tijdje op zich laten wachten. Het is al een hele overwinning dat racefietsen nu ook met schijfremmen mee mogen doen aan wedstrijden.

Mijn goede voornemen is om in 2018 ook eens een ander tandwiel te gebruiken dan de 11 en mijzelf te realiseren dat een ongeluk in een klein hoekje zit.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Patrikius schreef: 27 dec 2017, 11:51 We moeten niet vergeten dat er ook veel ongevallen met scooters zijn die een dodelijke uitkomst hebben.
Een SP kun je onder deze categorie scharen mbt. de snelheid die ze kunnen behalen.
Men moet te allen tijde bewust zijn dat je tot een kwetsbare groep van verkeersdeelnemers behoort en daar ook naar handelen.
Helemaal mee eens. En hoe meer SP's er op de markt komen (ik verwacht niet dat de opmars nog te stoppen is), hoe vaker we helaas ook meldingen zullen gaan zien van dit soort ernstige ongevallen.

We rijden snel, we zijn kwetsbaar, we dragen wel onze verplichte helm (iedereen die dat niet doet is in mijn ogen knettergek), en we rijden liefst defensief en anticiperend. En dan nog kun je onverwacht in botsing komen met een onoplettende andere verkeersdeelnemer, een dier, of een onverwacht object op de weg. Daar is weinig aan te doen, ook alle maatregelen ter verhoging van de veiligheid zullen de risico's nooit volledig kunnen wegnemen.

Ik heb gekozen voor een speed pedelec omdat er hier in Friesland ruimte zat is. Het is hier gewoon niet zo druk. Ik heb diep respect voor mensen die zich op de Stromer door de drukke randstad weten te manoeuvreren. Ik weet zelf eerlijk waar niet of ik er wel aan was begonnen als ik nog in een grote stad zou wonen/werken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie