Ontbranding accu oorzaak brand bij Edense tweewielerzaak

Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Voor kleinere lipo's heb je van die zakken waar ze inkunnen zodat er bij ontbranding niks kan gebeuren, maar ik kan helaas niets vinden op het formaat van een stromer accu. Het zou denk ik wel prettig zijn om een soort kist te hebben waar de accu in kan en eventuele ontbranding kan opvangen. Heeft iemand ooit zoiets gezien?
Chris
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 sep 2017, 13:35

Kleine lipos hebben immers relatief weinig lithium en capaciteit waardoor het effect van een eventuele zelfontbranding ook kleiner is dus dat valt dan misschien nog wel wat te beheersen in zo’n zak. Anders moet je iets hebben dat vuurvast is en tevens de rook kan afvoeren (haard misschien?). Zelf gebruik ik ook wel lipos en door een eigen fout is er wel eens een 6s opgezwollen die ik vervolgens zsm in de tuin had gegooid ;) Uiteindelijk toch niets mee gebeurd (tot ik ‘m maar lek prikte) maar ken ook wel andere verhalen dus enige voorzichtigheid is altijd goed. Wel heb ik ze tijdens het laden liever in het zicht dan in een zak of container.

Die lithium ion cellen (vaak van die 18650) zijn gelukkig wel wat veiliger dan lipo in folie maar 100% garantie heb je ook met een originele accu volgens mij niet; echter met welk elektronisch apparaat wel? want brand door bijvoorbeeld een waterkoker of andere apparatuur zoals die grote brand in Londen door een friezer komt ook voor.
Deze accu zou dan zijn gereviseerd en dat kan fout zijn gegaan maar het kan ook een geval van val of stootschade zijn waardoor er intern met de verbindingen van de cellen of elektronica wat mis was.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

NickV schreef: 28 dec 2017, 19:11 Het zou denk ik wel prettig zijn om een soort kist te hebben waar de accu in kan en eventuele ontbranding kan opvangen. Heeft iemand ooit zoiets gezien?
De Stromer accu-tas:

Stromer accutas.jpg
Stromer accutas.jpg (60.03 KiB) 3857 keer bekeken
The battery bag is made of specially developed materials and fabric combinations and offers protection against damage, internal system errors, charging problems or any overheating.
Bron:
https://www.stromerbike.com/en_IT/blog/ ... nd-on.html
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Ik heb deze tas niet van de amsterdamse westerpark winkel gehad bij aankoop. Hoort deze tas wel of niet standaard bij de Stromer bij aanschaf?
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De tas wordt niet standaard geleverd bij de Stromer. Je kunt hem los aanschaffen, kost wel rond de 179 euro.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Hoor net dat ik er zelf één ga maken,
Kan ook te gek hé bij Stromer..
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Er is ooit een airliner neergestort doordat er in het vrachtruim een aantal Li-ion cellen kortsluiting hebben gemaakt.
Door de koude in het ruim is deze ontstaan, met als gevolg dat er een enorme brand uitbrak.
Tegenwoordig worden deze cellen in afgelopen containers vervoerd om zo problemen te voorkomen in de toekomst.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Patrikius schreef: 29 dec 2017, 19:48 Hoor net dat ik er zelf één ga maken,
Kan ook te gek hé bij Stromer..
Ha wat je zegt!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Underrated E-Bike Battery Fire Hazards Call for Attention on Safe Storage

DOETINCHEM, the Netherlands – Concerns over Lithium-Ion batteries exist for a long time already. However, due to what recently happened at a Dutch dealer where an e-bike battery spontaneously caught fire causing severe damages is increasing such worries. It’s high time to turn to a fire safety engineering expert for advice and tips on the storage of e-bike batteries.

...

Overdijkink (edit: fire safety engineer and battery safety expert) compares Lithium-Ion batteries, the most commonly used batteries in e-bikes with North Korean leader Kim Jong-un. “Rather unreliable, rather explosive. You are never sure if or when they will explode. And when they do, you have a big problem.”
Lees hier het volledige artikel:

http://www.bike-eu.com/home/nieuws/2018 ... e-10132804
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie