Amsterdam bekeurt brom- en snorfietsers onder tunnel bij CS

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Verbaast me niet. Amsterdam is tjokvol. Op straat heerst georganiseerde anarchie en geldt het recht van degene die het best kan bluffen; degene die dus niet of pas op het állerlaatste moment opzij gaat voor een ander. Plus de stad is overspoeld door hordes toeristen zonder enige vorm van "spatial awareness" (lees: mafklappers die, al dan niet knetterstoned, naar de lucht, elkaar, de hoeren, hun smartphonescherm of wat dan ook starend midden op de weg rondlopen).

Ik denk dat een hele serieuze aanpak van de Amsterdamse fietsinfra dit ten dele, maar nooit helemaal, zou kunnen oplossen. Het zou toch mooi zijn als er een soort ring of ringen a-la de A10 met snelfietspaden kwam, waarmee je met een kleine omweg alsnog sneller, en levend, van A naar B kunt fietsen in plaats van via één rechte lijn dwars door dichtbevolkt gebied.

Een utopie zolang het gemeentebestuur het nut niet ziet van zo'n ingrijpende investering. Misschien helpt een onderzoek zoals dit een klein beetje.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

Stromeur schreef: 20 feb 2018, 23:08 Verbaast me niet. Amsterdam is tjokvol. Op straat heerst georganiseerde anarchie en geldt het recht van degene die het best kan bluffen; degene die dus niet of pas op het állerlaatste moment opzij gaat voor een ander. Plus de stad is overspoeld door hordes toeristen zonder enige vorm van "spatial awareness" (lees: mafklappers die, al dan niet knetterstoned, naar de lucht, elkaar, de hoeren, hun smartphonescherm of wat dan ook starend midden op de weg rondlopen).

Ik denk dat een hele serieuze aanpak van de Amsterdamse fietsinfra dit ten dele, maar nooit helemaal, zou kunnen oplossen. Het zou toch mooi zijn als er een soort ring of ringen a-la de A10 met snelfietspaden kwam, waarmee je met een kleine omweg alsnog sneller, en levend, van A naar B kunt fietsen in plaats van via één rechte lijn dwars door dichtbevolkt gebied.

Een utopie zolang het gemeentebestuur het nut niet ziet van zo'n ingrijpende investering. Misschien helpt een onderzoek zoals dit een klein beetje.
Daarom pak ik een de meeste hier uit de buurt (Roos etc)de Schellingwoudebrug in Amsterdam Oost
Centrum is gewoon niet te doen.... :bu: :bu: :bu:
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Als ik niet in hartje centrum (nieuwmarkt buurt) werkte dan zou ik het centrum ook zeker vermijden. Maar die keus heb ik niet.
Aan de andere kant: de parkeerproblemen/ parkeerkosten in het centrum en mijn aversie van het OV zijn juist de reden van aanschaf van een Stromer geweest.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Een SP is in stadsverkeer in gemiddelde snelheid vergelijkbaar met een gewone fiets. Het grote voordeel ervaar je pas in verkeers- oversteekplaats-, fietserarme plaatsen buiten de stad.
Gisteren een werksessie over herinrichting van de lelijkste plek van Arnhem, haaks op de binnenring, gehad. Ruimte en geld voor aanleg snelfietspad. Maar over een afstand van 500 meter verdwijnt de nuttigheid snel en daarmee het idee van tafel. Wanneer een snelfietspad met een nieuwe beekloop gaat concurreren weet je welke kant het op gaat. Volgende maand in een bredere opzet maar eens in Nijmegen met Provincie Gelderland proberen in gesprek te gaan. Werksessie Omgevingsvisie thema bereikbaarheid.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Toch wel een soort van komisch als je langs dit bord fietst en je je kenteken ziet staan en dat je op je Stomer wél de milieuwzone in mag.
milieuzone-bromfiets.jpg
milieuzone-bromfiets.jpg (49.37 KiB) 3124 keer bekeken
Dit elektronische bord staat al een hele tijd achter Amsterdam CS, maar het viel me eigenlijk dinsdag pas op dat deze ook mijn Stomerkenteken scant. Logisch natuurlijk, maar je staat daar niet bij stil als je voor je gevoel gewoon aan het fietsen bent.

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... 789BC25%7D#
"In Amsterdam geldt een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Hebt u een brom- of snorfiets met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder, dan mag u sinds 1 januari 2018 niet meer in de bebouwde kom rijden. Lees verder voor meer informatie over boetes en mogelijke ontheffingen."

"Brom- en snorfietsen met elektrische aandrijving:
Deze voertuigen zijn uitstootvrij en mogen vrij de milieuzone in. U hoeft geen ontheffing aan te vragen. Als een voertuig elektrisch is, dan staat dit bij de RDW geregistreerd."
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heeeee, maar dat is netjes, en gewoon zoals het hoort.

Ik wist wel dat het mogelijk moest zijn om de SP geautomatiseerd toe te laten in milieuzones. Dan kan Amsterdam dit dus wel degelijk ook doen bij de tunnel bij CS, waar de speed pedelec sinds oktober 2017 bekeurd wordt en waar dit allemaal mee begon.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

jaaaaa, maaaaaaaar......
Het verbod om met een bromfiets door de CS tunnel te rijden staat los van de milieuzone.
Oftewel: ze verbieden alle bromfietsen in de tunnel. Ook volledig elektrische scooter en dus ook SP's.
Ik vermoed dat het verbod in de tunnel eerder een veiligheidsoverweging i.v.m. snelheid is dan een milieuoverweging.

Op de website van de gemeente Amsterdam staat:
"De fiets / voetgangerstunnel bij het Centraal Station is verboden voor alle gemotoriseerde voertuigen, ook voor snorfietsen."


En je kunt niet ontkennen dat een SP een gemotoriseerd voertuig is. In ieder geval is het volgens de wet wel een gemotoriseerd voertuig.
Ik ben wel benieuwd naar de boetedrang van de gemeente als het over een scootmobiel of elektrische rolstoel gaat. Dat zijn tenslotte ook gemotoriseerde voertuigen.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jamahjamahjamah.... :mrgreen:

Lamkram heeft hier eerder werk van gemaakt en de gemeente A'dam gevraagd hoe het nou zat met speed pedelecs, en kreeg na lang aanhouden deze reactie:
Lamkram schreef: 14 nov 2017, 17:28 En dan het lang verwachte antwoord. De tekst hieronder spreekt voor zich.

Geachte heer ...... ,
 
Het idee achter het verbod was om alleen fietsen onder het Rijksmuseum door te laten rijden. Alle voertuigen met verbrandingsmotoren moesten geweerd worden. Dat betekent dus wat handhaving betreft, dat alle gekentekende voertuigen die tot de categorie langzaam verkeer behoren,  geweerd moeten worden. Daar vallen dan ook (helaas) elektrische brommers en snorfietsen onder, dus ook uw speedpedelec.
 
Met vriendelijke groet,

YYY
Ik denk dat de Gemeente Amsterdam zelf helemaal geen flauw idee meer heeft of het nou om veiligheid of om milieu gaat, of om allebei, of geen van beide, maar ze hebben het toch echt over verbrandingsmotoren. :bu:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Jamahjamahjamah...... ;p

Ik ben nog iets tegengekomen.
Op 29 oktober 2015 heeft de gemeente in de staatscourant een verkeersbesluit gepubliceerd.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 38404.html

Dat maakt duidelijk dat ze het een langzaamverkeer passage noemen.
De tunnel is een voetgangersgebied waar fietsen is toegestaan.
Dit hebben ze gedaan door verkeersbord G11 (verplicht fietspad) te vervangen door G7 (voetpad), met onderbord "fietsen toegestaan op de rijloper"

En de redenen waarom ze dit hebben gedaan:
- ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers
- ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade
- om de veiligheid op de weg te verzekeren


Opvallend:
De politie heeft negatief heeft geadviseerd over dit besluit omdat indien de snorfietsen niet door deze tunnel mogen rijden de snorfietsen geleid worden over andere fietspaden rondom het centraal station waarbij er tevens conflicten kunnen ontstaan tussen fietsen en snorfietsen en het dus een oneigenlijke motivatie is om de snorfiets te weren van dit fietspad
Maar dat, na diverse belangen te hebben afgewogen, de wegbeheerder toch heeft besloten om deze maatregel te nemen
Laatst gewijzigd door LNY op 02 mar 2018, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

LNY schreef: 02 mar 2018, 11:34 Jamahjamahjamah...... ;p
*Schiet in de lach

En I rest my case. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie