Speed pedelec in het nieuws

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Netjes informatief filmpje. Zou zeker niet onhandig zijn om een NL-versie te hebben om het Nederlandse publiek bij te scholen.
En nu is mij opeens duidelijk waarom er in België dus 2 soorten verzekeringen zijn....dit hangt af van de mogelijkheid of je SP de mogelijkheid heeft om zelf ZONDER trappen snelheid te maken. Dat doet mijn St1x dus tot zo'n 20 km/h.....en in België zou dat dus een complete bromfietsverzekering betekenen. En anders had je het met de standaard WA af kunnen doen.

En ook zie ik hier de grote wens om bijvoorbeeld op jaagpaden te willen speed pedeleccen maar nog niet mag. Wees gerust....over enkele jaren mag dat heus wel. Net zoals in Nederland het publiek EN de politiek gewoon nog in moet gaan zien dat de SP een geheel aanvaardbaar alternatief is voor woon/werkverkeer.
Trouwens ook KEURIG verwoord in dit filmpje.

Natuurlijk zijn er verschillen tussen België en Nederland maar dit filmpje is een keurig voorbeeld.
Trouwens wel geinig dat Stromer wel erg duidelijk als Speed Pedelec naar voren wordt geschoven.....hi hi.

Dank voor het delen.
Stromer ze, Reinout
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Wat zou de boete zijn als de arm der wet je betrapt op een jaagpad? Want op mijn traject zit er wel een 7 km jaagpad in. Want ik ga liever voor de boete dan op een heel slecht fietspad te rijden waar de auto's, bussen en vrachtwagens je op cm's voorbij steken. Toen ik nog op Strava zat kregen die stukken de naam als 'rotslecht stukje' 'dodenfietspad' 'kapotte banden fietspad'
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Ik gok op een overtreding van de eerste graad, €58,00.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Oregon schreef: 09 mei 2018, 17:05 Wat zou de boete zijn als de arm der wet je betrapt op een jaagpad? Want op mijn traject zit er wel een 7 km jaagpad in. Want ik ga liever voor de boete dan op een heel slecht fietspad te rijden waar de auto's, bussen en vrachtwagens je op cm's voorbij steken. Toen ik nog op Strava zat kregen die stukken de naam als 'rotslecht stukje' 'dodenfietspad' 'kapotte banden fietspad'
0 EUR. Je mag volgens mij op een jaagpad met de speedbike, maar slechts 30 km/h.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Ja eigenlijk is dat waar, maar dan kunnen autobestuurders ook zeggen: ik neem het jaagpad en als de politie kruist vertraag ik tot 30km/u. Maar neen want auto's zijn verboden hoe traag je ook gaat. En op die film is ook duidelijk te zien dat je op de meeste jaagpaden niet met een pedelec mag rijden valt namelijk onder de categorie bromfiets.
Maar wat dan met een peloton fietsers die tegen 40km/u komt aangestormd. Dat is ook verboden.
Mijn mening, veel politie kom je daar toch al niet tegen. En als het zich toch voordoet en je fiets op een veilige manier gaan die niets zeggen of je moet een agent hebben die anti-fiets is of met zijn verkeerde been uit bed gestapt is.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou me er niet al te druk om maken. Het is een keus die je maakt, en een calculated risk op een boete. Als je staande gehouden wordt kun je hoogstens nog kalm uitleggen waarom jij vindt dat je geen boete verdient. Schrijft de diender 'm toch uit, incasseren en verder maar weer. Zo sta ik erin tenminste.
Oregon schreef: 09 mei 2018, 18:41 Maar wat dan met een peloton fietsers die tegen 40km/u komt aangestormd.
Dat is in Nederland ook iets waar de overheid met de regelgeving aan voorbij gaat: de speed pedelec moet naar de rijbaan, maar racers en ligfietsers en opgevoerde scooters rijden allemaal met een snelheid die vergelijkbaar is met die van de speed pedelec op het fietspad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 09 mei 2018, 19:40 Ik zou me er niet al te druk om maken. Het is een keus die je maakt, en een calculated risk op een boete. Als je staande gehouden wordt kun je hoogstens nog kalm uitleggen waarom jij vindt dat je geen boete verdient. Schrijft de diender 'm toch uit, incasseren en verder maar weer. Zo sta ik erin tenminste.
Ik ook, het risico op een boete is sowieso al zeer gering omdat er nauwelijks toezicht is op het platteland en in de steden ga ik als een kameleon tussen de gewone fietsers rijden, snelheid aanpassen en alleen inhalen als er voldoende ruimte is, of op de rijbaan als het daar zeer rustig is. In Nijmegen heb je voetgangersgebieden waar gefietst mag worden, ook daar doe ik het bewust rustig aan om niet op te vallen en uiteraard om de voetgangers niet voor de sokken te rijden (kijken nergens naar). Op de Stikke Hezelstraat kom ik vaak BOA's tegen maar die pikken mij er niet uit... misschien wel als ik ga Hamstereeeeen. :shock:
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.18k

De kans dat ze op het einde van het jaagpad boetes staan uit te schrijven, is wel erg klein, want gewoon niet prioritair.

Ik heb zelfs nog nooit een combi zien stoppen wanneer ze in het donker fietsers zonder licht tegenkomen! (Specifieke acties hierop natuurlijk wel)
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Precies. Ik ben tot nu toe nog geen gerichte acties vanuit de politie richting speed pedelec rijders tegen gekomen. Kan zijn dat die er misschien nog weleens komen in de toekomst, maar ik verwacht dit niet zolang het halve korps zelf niet achter de regelgeving staat, en we met te weinig zijn om de staatskas eens flink te spekken met de boetes.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
+johan-
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 nov 2017, 19:04
Locatie: Regio Eindhoven

Zelf vind ik een boete ook 'ingecalculeerd' maar veel belangrijker is het als er een ongeluk gebeurd, hoe gaat de verzekering er dan mee om?
Zeker tegenwoordig lijken ze er alles voor te doen om niet uit te hoeven betalen. Je kunt dan een zeer groot probleem hebben.
ST3 Pinion 2022 - (ST2 2017 20.000 km)
Plaats reactie