Dit was geen officieel voorstel van de fietsersbond, maar het stond wel ergens in het tijdschrift. Zelf vond ik het eigenlijk een uitmuntend idee.
Volgens de geïnterviewde is één van de grote problemen van de speed-pedelec dat het moeilijk is om vanop afstand vast te stellen of je nu met een fietser of een speedpedelec te maken hebt. Dit leidt tot mogelijke onderschatting van de werkelijke snelheid van die speed-pedelec.
Het voorstel: een bijkomend, permanent gekleurd licht op iedere speed-pedelec, dat voor iedereen (fietser, bromfietsrijder, wandelaar, autobestuurder, ...) duidelijk maakt dat het een speed-pedelec betreft.
Iets vergelijkbaars bestaat voor tractoren (oranje lamp). De vraag is wel welke kleur je zo'n licht dan geeft (geen rood, geen blauw, geen wit, geen oranje -> wat blijft er dan nog over?).
Maar iedere speed-pedelec verplicht uitrusten met dagverlichting op het stuurhuis of de voorzijde van de voorvork, zou volgens mij ook wel echte vooruitgang zijn. Zoals (de meeste van) onze Stromers. Indien ook Klever, R&M, Specialised, Flyer,... met fel LED-licht DRL zou uitgevoerd worden, zou dat misschien wel in ons voordeel kunnen zijn....
Voorstel in tijdschrift fietsersbond (B)
Groen ?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Kunnen we steeds door!!
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22997
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Als SP rijder weten wij dit (helaas) maar al te goed, met alle gevolgen van dien.Tomasj schreef: ↑07 jan 2019, 21:49 Volgens de geïnterviewde is één van de grote problemen van de speed-pedelec dat het moeilijk is om vanop afstand vast te stellen of je nu met een fietser of een speedpedelec te maken hebt. Dit leidt tot mogelijke onderschatting van de werkelijke snelheid van die speed-pedelec.
Maar vandaag maakte ik dit voor het eerst mee vanuit de positie van automobilist.
Ik reed vanavond per auto in een reeds aardedonker Harlingen. Ik wilde rechtsaf slaan, op een rustige, brede weg die niet mega goed verlicht is (industrieterrein) zonder fietspad of fietssuggestiestrook. De afslag volgt direct na een flauwe bocht. Ik kijk zoals ik altijd doe: binnenspiegel (niks te zien), buitenspiegel (ook niks), over rechterschouder (niks). Ik geef richting aan naar rechts en doe pal voordat ik mijn stuur een zwengel naar rechts geef het riedeltje nogmaals: binnenspiegel (niks), buitenspiegel (in de verte een kleine koplamp, fietser).
Vanwege het donker zag ik niks anders dan die koplamp: de fiets en berijder waren volledig onzichtbaar in mijn buitenspiegel. In Harlingen zie ik nooit een speed pedelec en ondanks het feit dat ik zelf een Stromer heb, denk ik als automobilist toch meteen aan een fietser. Omdat de afstand groot genoeg was, besluit ik nog een laatste keer over mijn schouder kijken en af te slaan.
Ik kijk over mijn schouder en tot mijn grote schrik zie ik de fietser récht naast mijn auto rijden. Die was er dus vele malen sneller bij gekomen dan dat ik had ingeschat. Ik kon de draai naar rechts nog voorkomen, de fietser kon er keurig eerst aan de rechterkant langs. In het voorbij gaan zag ik een fietser met helm en daarna in het schijnsel van mijn koplampen een geel kenteken...
Als ik deze SP'er had geraakt, dan was dat mijn fout geweest. Hij had voorrang en ik heb zijn snelheid verkeerd ingeschat.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik, als ik deze SP'er was geweest, even had ingehouden en achter de auto was blijven rijden. Ik gaf immers ruim op tijd via de richtingaanwijzers aan te willen afslaan en dan kun je er op je SP op rekenen dat er "een situatie" kan ontstaan, zeker wanneer je precies op het moment van afslaan de dode hoek van de automobilist induikt. De afstand was dermate groot dat even de snelheid laten zakken voldoende was geweest voor de SP'er..
Ook reden we in een 30km zone, maar de SP'er reed op topsnelheid (ca. 45km/u dus, en ik maak mij daar in dat gebied ook schuldig aan op de Stromer, toch plek zat en altijd rustig).
Maar ik vond het bijzonder confronterend (en een eye opener) hoezeer je onder deze omstandigheden op geen énkele manier kunt zien met wat voor fiets je te maken hebt. Dat is echt heel erg griezelig en daar moet wat aan gedaan worden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Expert
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
- Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B
Raar dat je dan in fout zou zijn, volgens mij mag je niet rechts inhalen (toch niet in BE), ook niet als fietser.Stromeur schreef: ↑10 jan 2019, 19:11
Maar vandaag maakte ik dit voor het eerst mee vanuit de positie van automobilist.
Ik reed vanavond per auto in een reeds aardedonker Harlingen. Ik wilde rechtsaf slaan, op een rustige, brede weg die niet mega goed verlicht is (industrieterrein) zonder fietspad of fietssuggestiestrook.
Ik kijk over mijn schouder en tot mijn grote schrik zie ik de fietser récht naast mijn auto rijden.
Fietssuggestiestroken zijn helemaal het meest idiote idee, je hoeft er niet op te fietsen, als je met 2 naast elkaar rijdt rijdt ene ernaast, je mag er op rijden en parkeren met de auto
Wat natuurlijk niets afdoet aan het feit wat je hebt ervaren, we zijn er (veel) sneller dan je denkt
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder
Heb al paar keer ettelijke seconden achter een auto gewacht die rechts wou afslaan. Die wou mij waarschijnlijk vriendelijk doorlaten maar ik kan niet zien of hij mij heeft gezien dus wacht ik altijd.
Liever een minuut later toekomen dan helemaal niet toekomen.
De speedelec is iets nieuws in het verkeer, wij als speedelec fietser moeten ontzettend defensief rijden en helaas zal dat de komende 10, 20, 30 jaar zo zijn.
Los daarvan vind ik het een ontzettend goed voorstel van de fietsersbond. Een brommer heeft een typische vierkante verlichting, een fiets ook, maar de snelle fiets gaat zo snel als de brommer maar ziet eruit als een fiets.
Liever een minuut later toekomen dan helemaal niet toekomen.
De speedelec is iets nieuws in het verkeer, wij als speedelec fietser moeten ontzettend defensief rijden en helaas zal dat de komende 10, 20, 30 jaar zo zijn.
Los daarvan vind ik het een ontzettend goed voorstel van de fietsersbond. Een brommer heeft een typische vierkante verlichting, een fiets ook, maar de snelle fiets gaat zo snel als de brommer maar ziet eruit als een fiets.
-
- Pro
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26 okt 2018, 09:41
- Locatie: Metropoolregio Rotterdam Den Haag
In Nederland mag een fiets een auto rechts inhalen, een bromfiets (en dus ook een spedelec) niet.
Om het risico te verkleinen moest ik (lang geleden) van mijn rijinstructeur bij het rechtsaf slaan zo dicht mogelijk tegen de rechter wegkant voorsorteren, zodat er geen fietser meer rechts kon passeren. Als er een fietspad of fietsstrook ligt werkt dat niet.
Persoonlijk blijf ik achter een auto als deze aangeeft rechtsaf te slaan.
Gelukkig is het goed afgelopen Stromeur.
Om het risico te verkleinen moest ik (lang geleden) van mijn rijinstructeur bij het rechtsaf slaan zo dicht mogelijk tegen de rechter wegkant voorsorteren, zodat er geen fietser meer rechts kon passeren. Als er een fietspad of fietsstrook ligt werkt dat niet.
Persoonlijk blijf ik achter een auto als deze aangeeft rechtsaf te slaan.
Gelukkig is het goed afgelopen Stromeur.
ST1X, 983W
Wegcode in B is volgens mij niet zo categoriek. Rechts voorbijsteken is toegelaten onder de volgende voorwaarden:
- of binnen bebouwde kom
of bij een file
of wanneer een voertuig op het linkervak aangeeft om links af te slaan
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
-
- Expert
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
- Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B
t zal altijd discussie zijn bij een aanrijding.
Maar ikzelf wacht ook altijd of zou de auto langs links voorbijgaan als ie duidelijk aangeeft naar rechts te willen afdraaien.
Voorzichtigheid, en beter iedere keer effe wachten zou iedere fietser z’n motto moeten zijn. Bij een aanrijding lopen/hebben wij altijd het grootste risico
Maar ikzelf wacht ook altijd of zou de auto langs links voorbijgaan als ie duidelijk aangeeft naar rechts te willen afdraaien.
Voorzichtigheid, en beter iedere keer effe wachten zou iedere fietser z’n motto moeten zijn. Bij een aanrijding lopen/hebben wij altijd het grootste risico
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder