Allianz biedt extra garantie voor e-bikes

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 15 dec 2018, 08:55 Ik denk niet dat ik dingen door elkaar haal. Nu wil ik voorop stellen dat ik de garantie voorwaarden van Stromer niet ken, maar in het algemeen heb je 2 situaties:

1. In de garantievoorwaarden staat expliciet dat defecten aan niet-slijtage onderdelen, onafhankelijk van kilometer stand vervangen/gerepareerd worden.

2. In de garantie voorwaarden staat dat defecten, ontstaan door normaal gebruik en met uitzondering van slijtage onderdelen vervangen/gerepareerd worden.
Ik heb de Stromer Garantievoorwaarden doorgespit (https://www.stromerbike.com/nl_NL/legal/warranty.html) en geen van die twee situaties is van toepassing. Stromer geeft 2 jaar garantie op alle Stromer-onderdelen, en de garantie dat de accu nog 75% capaciteit heeft na 2 jaar. (Eerder stond bij de accu ook nog het aantal laadbeurten vermeld, maar dat is er later uit gehaald.)

Onder andere de volgende uitsluitingen worden vermeld:
Inappropriate use/transport (see operating instructions)
Inappropriate maintenance/operation/upkeep (see operating instructions)
Commercial lending/transfer
Ik heb de operating instructions er dus ook maar bij gepakt, maar hierin staat niks over de intensiviteit van gebruik, behalve dat je de periodieke controlebeurten mee moet pakken.

Mocht Stromer besluiten dat garantie niet van toepassing is, dan kom je inderdaad uit bij de wetgever. Dat vermeldt Stromer ook:
8. APPLICABLE LAW AND PLACE OF JURISDICTION
For all disputes from or in conjunction with this warranty (also with regard to the question of its conclusion or validity), the exclusive jurisdiction of the courts from the City of Bern shall be agreed. This purchase contract shall be subject to Swiss law with the exclusion of a conflict of laws as well as the United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods (CISG).
FreddyH schreef: 15 dec 2018, 08:55 Meestal heb je situatie 2. Jij stelt dat als de motor binnen de garantie periode kapot gaat dat deze dan vervangen wordt (als in: mijn of meer onvoorwaardelijk).
De praktijk wijst uit dat dat op dit moment het geval is. Binnen garantie heb ik Stromer nog nooit moeilijk zien doen, zelfs niet bij het gros van de defecten veroorzaakt door overduidelijke gebruikersfouten.
FreddyH schreef: 15 dec 2018, 08:55 Even een extreem voorbeeld: stel even dat ik een wat fanatieke fietser ben die voor mezelf een flinke uitdaging heeft gestelt. Ik koop een nieuwe ST3 met een stuk of 10 blauwtjes en dito laders. Vervolgens ga ik dagelijks 10 uur fietsen met een gemiddelde van 35+ km/h. Na elke 20 dagen rooster ik 1 rustdag in waarbij de fiets keurig nagekeken en desnoods gerepareerd wordt.
Na 714 dagen gaat de motor stuk. Ik heb dan ruim 238.000 km gefietst.

Tenzij bij Stromer expliciet in de voorwaarden staat dat de garantie onafhankelijk is van km stand oid, gok ik dat dit niet onder garantie gaat vallen. Dit is namelijk geen "normaal" gebruik.
Dat is een bijzonder extreem voorbeeld. Zo extreem, dat ik niet geloof dat het voor gaat komen, maar ik snap waar je naartoe wil. En in dat geval zou het inderdaad kunnen dat Stromer moeilijk gaat doen, ook al wordt dergelijk gebruik niet expliciet uitgesloten in hun eigen garantievoorwaarden.

Dan geldt dus de wetgeving. En de wetgever zal naast de intensiviteit van gebruik ook kijken naar de garantievoorwaarden die Stromer heeft opgesteld en wat dit voor verwachtingen bij de klant wekt. Het zal mij benieuwen, wat een rechter besluit als een klant volhoudt: ik heb de garantievoorwaarden gelezen en ik heb me aan alle voorschriften gehouden, dus ik doe écht niks verkeerd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinouts garantie is aangebode door "E-BikeGarantie by CarGarantie". Dus die website heb ik meteen ook maar even uitgespit:

https://www.cargarantie.nl/partners/des ... rgarantie/

Ik kan de kleine lettertjes niet vinden, ik zie alleen marketing-praat. Zullen we eens gaan horen bij Reinouts dealer hoe het zit? We zijn er volgende week toch op de Kerstborrel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Golvas

Golvas schreef: 13 dec 2018, 06:12 Ik heb onthouden dat je de Safebike garantie kan afsluiten zolang de wettelijke garantie loopt ... dus, ze zou ook nog afgesloten kunnen worden wanneer je fiets bijvoorbeeld 1 jaar en 11 maanden oud is.
marco-hlv schreef: 14 dec 2018, 07:59 Dat is wel een interessant regeltje. En de prijzen die Reinout noemt zijn, vind ik, schappelijk tov de waarde van de Stromer. Dat is bij andere artikelen wel anders als je garantie bij wilt kopen.
Kilometer onafhankelijk? Want de veelrijder zal vaker voor onderhoud (en dus arbeidsloon) langskomen.
Uit de folder :
De E-BikeGarantie kan uitsluitend binnen de fabrieksgarantieworden afgesloten. De datum van eerste verkoop moet in het contract worden ingevuld. Begin van de E-BikeGarantie by Car-Garantie is de eerste dag na afloop van de fabrieksgarantie.
Blijkt dus te kloppen. :ay

Aanvullende info, bijkomend aan de folder :

- algemene voorwaarden

- flyer
Johannus
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 aug 2019, 15:50

Uiteindelijk is de dealer verantwoordelijk als vertegenwoordiger van Stromer. Breng jij je fiets keurig voor onderhoud en gaat er iets stuk binnen de verwachte levensduur van de fiets, dan moet de dealer een coulanceregeling aanvragen bij de fabrikant. Je zou dan alleen de arbeidskosten hoeven te betalen na garantie. Dat kan dus betekenen dat als de motor of computer na 4 jaar stuk gaat dat deze tegen een gering bedrag (arbeid) gerepareerd moet worden. Er is immers het Europees consumentenrecht van toepassing op dergelijke kostbare aankopen. Garantie rijkt zo ver als je mag verwachten van een premium product als dit. Iets als redelijkheid en billijkheid.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... t/garantie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als een motor na 4 jaar stuk gaat en moet worden vervangen, dan betaal je meer dan alleen het arbeidsloon. Je hebt de motor immers ook al 4 jaar gebruikt. Die periode wordt afgetrokken van de te verwachten economische levensduur van een product.

Redelijkheid en billijkheid komt van twee kanten. Dat lijken consumenten voor het gemak nog weleens te vergeten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 30 aug 2019, 10:47 Als een motor na 4 jaar stuk gaat en moet worden vervangen, dan betaal je meer dan alleen het arbeidsloon. Je hebt de motor immers ook al 4 jaar gebruikt. Die periode wordt afgetrokken van de te verwachten economische levensduur van een product.

Redelijkheid en billijkheid komt van twee kanten. Dat lijken consumenten voor het gemak nog weleens te vergeten.
Je maakt een duidelijke en correcte opmerking.
Een "te verwachten economische levensduur" houd (meestal) rekening met 2 gegevens, leeftijd (vanaf levering/ingebruikname/inschrijving) en in geval van een motor (meestal) de km stand, wat eerst bereikt wordt.
Als deze waarden bv 40000 km of 5 jaar zijn (fictieve getallen) moet je na 4 jaar en 45000 km niet hopen op een goede afloop als ook niet na 5 jaar en 15000 km, ze zijn beide buiten de "te verwachten economische levensduur".
Als (alle) fabrikanten deze gegevens zouden meedelen kan een klant voor de aankoop deze gegevens vergelijken en meenemen in zijn/haar beslissing om voor dat merk of model te kiezen.
Plaats reactie