Artikel: "Connected! Wie heeft zeggenschap over de data?"

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH heeft hier ook al weleens een balletje over opgegooid: van wie zijn de gegevens van voertuigen met een online verbinding? Deze discussie loopt al langer over auto's, maar ook steeds meer e-bikes en zeker onze Stromers zijn continu online en sturen data over onze bikes (en dus ook over ons) door naar Stromer.

Eén van vele leuke facetten hiervan is bijvoorbeeld het tv-scherm dat bij de kassa van mijn Stromer dealer hangt, waarop je een live teller ziet, die toont hoeveel kilometers er wereldwijd op Stromers wordt weggetrapt. Ook ben ik al meermaals via mijn dealer weer op weg geholpen door een medewerker van Stromer in Zwitserland, die op afstand mijn Stromer heeft uitgelezen en een storing heeft verholpen. Ik vind dat prachtig.

De andere kant van het verhaal is dat er op dit moment geen regelgeving bestaat over wie eigenaar is van deze data (wij of de fabrikant?) en aan wie deze data mag worden gegeven of verkocht. Hier moet volgende diverse partijen verandering in komen, is de boodschap van het volgende artikel op tweewieler.nl:

https://www.tweewieler.nl/elektrische-f ... a-10136505
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Voor degene die met over dit privacy aspect willen leren, en vooral ook antwoord willen op de veel gehoorde "maar ik heb toch niets te verbergen", of: het is maar meta-data, daar kunnen ze da niets mee" (spoiler alert: jawel, daar kunnen ze héél veel mee!) kan ik dit geweldige boek aanraden:
https://decorrespondent.nl/nietsteverbergen
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Timmer
Pro
Pro
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 aug 2018, 14:41
Locatie: Rijkevorsel BE

Inderdaad, allemaal knap die technologie...
Langs de andere kant tracht ik niet te veel na te denken wat er met al die gegevens kan of wordt gedaan.
De personen met het grote geld zullen dit wel doen :mrgreen:
Ik probeer gewoon te genieten van al de snufjes en mogelijkheden die we voorgeschoteld krijgen.
ST1X 22” charcoal green 983wh - CTCWP banden - SKS spatlap - ergon GP3 woonwerk enkel 34km
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

ik heb het privacy statement op de website van Stromer bekeken, hier te vinden: https://www.stromerbike.com/nl_NL/legal ... ivacy.html

Ze doen een aantal uitspraken rondom de data voortkomend uit het bezoeken van de website, waarbij deze mij opviel:
This personal data is treated as strictly confidential and not sold to third parties. Passing on of personal data to third parties (e.g. business partners of myStromer AG) only occurs – if necessary– in the course of answering queries or performing requested services.
Maar dit lijkt primair gericht op websitebezoek.

Over de data voortkomend uit de Omni-app zegt Stromer het volgende:
By using the Stromer Omni app, the user declares their consent to the collection, storage and processing by myStromer AG and the myStromer dealers of data arising in connection with its use. The user is aware that use will result in the identification of the customer and gives their consent to this.

The Stromer Omni app also enables users to access their smartphone camera. Neither myStromer AG nor their dealers have access to these images. Users can enable or cancel access to the camera at any time.
Gebruik van de omni-app data lijkt dus beperkt tot Stromer zelf en haar dealers. Over data die de omni op de SP zelf genereert wordt niet expliciet iets gezegd, maar schat dat dit geschaard wordt onder de omni-app data. De tekst in de algemene voorwaarden schaart dit namelijk ook onder één noemer. Zie lid 4 van artikel 8 'Data protection and data processing', hier het hele artikel:
8.1 Manufacturer and dealer comply with the Swiss Data Protection Law in theprocessing of personal data.

8.2 Various data have to be collected, stored and processedin order to allow certain Stromer e-bike functions(e.g. Omni functions with the ST2) to be used.The data are collected primarily via the Stromere-bike, the data storage and data processing, on theother hand, is carried out on a central server of myStromerAG or of partners of myStromer AG.

8.3 The customer also has the possibility of having additionalpersonal data registered and managed.

8.4 The customer is aware that the electronic links betweene-bike, user‘s computer and/or smartphoneand the Stromer servers result in an identification ofthe user. Stromer expressly declares his consent that the datagenerated within the context of the use of certainStromer e-bike functions (e.g. Omni functions withthe ST2) are collected, stored and processed.
Ik heb die Data protection law nog even erop nageslagen. Die geeft wel aan dat er doelbinding moet zijn en dat het doel/gebruik van data vooraf aangekondigd moet worden, zoals in het privacy statement staat omschreven. Dat betekent dat Stromer onze data niet zomaar aan derden mag verkopen.

Er wordt zowel in het privacy statement als de algemene voorwaarden overigens verder geen duidelijkheid verstrekt over bij wie het eigenaarschap van de data ligt.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik wil niet negatief doen, maar zo is Google ook begonnen. Daarna zijn de beloftes meerdere malen gebroken en zijn de gebruikersvoorwaarden meerdere malen in het nadeel van de klant veranderd (niemand die dat leest, dus who cares?).

Persoonlijk vertrouw ik mijn data niet zomaar aan derden toe. Zeker niet aan bedrijven die daarmee gigantisch veel geld en macht kunnen toe eigenen. Zoals Stromer het nu aanpakt lijkt er weinig mis te zijn, ik hoop dat het zo blijft.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie