Elektrische bakfiets vat vuur

Plaats reactie
ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Wel geen Stromer maar een elektrische bakfiets...
Het bericht komt van een regionale TV zender (Vlaams-Brabant in België). Brandweer geeft op het eind tips i.v.m. het laden van elektrische "voertuigen".
https://www.robtv.be/nieuws/bakfiets-vl ... l-lo-67756
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Brrr.

Naast al die waarschuwingen ben ik benieuwd wanneer er eens wat vaker naar buiten komt wat nu precies de oorzaak van zo'n ontbranding is. Wat is het merk en type accu, is-ie ooit gereviseerd, is er sprake van kortsluiting en zo ja, hoe is die ontstaan, is de accu gevallen geweest of anderszins beschadigd, of is dit gewoon een hele griezelige fabrikant waarmee je sowieso uit moet kijken (net als met die hoverboards)?

Ik laad sowieso niks 's nachts op, ook mijn telefoon niet. Kan prima tijdens het avond-eten o.i.d. en USB laadkabeltje gaat altijd mee naar het werk, voor het geval dat. (Kan-ie altijd even aan de laptop of de USB lader in mijn auto.) Dat opladen van moderne smartphones gaat tegenwoordig zo snel, en echt rap leeg gaat mijn phone ook niet, ondanks intensief gebruik.

Maargoed, ik was het allemaal al wel gewend. Ik heb b.v. ook nooit zware apparaten zoals wasmachine en afwasmachines 's nachts of als ik weg ben draaien.

Klein risico, doch ook een kleine moeite, en better safe than sorry.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
buco

Wij gaan binnenkort een grondige verbouwing doen.

Ik ben me bewust van de gevaren van zo'n battery pack. Een van mijn expliciete vragen aan de architect is dat ze een (brand)veilige stalling aan het huis kunnen maken voor een paar elektrische fietsen. Stel dat een batterij in de fik vliegt, dat hoogstens de stalling binnenin zwartgeblakerd is. De 2e Stromer die er vlak naast staat zal er waarschijnlijk ook aan moeten geloven dan maar op z'n minst het dak boven ons hoofd toch niet. :bj
Plaats reactie