€ 0,19 per km onbelast als je naar je werk fietst!

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het blijkt dat mijn werkgever de fiscale ruimte tussen mijn reiskostenvergoeding en wat ze belastingvrij mogen uitkeren alsnog kunnen verrekenen.

Wat ze in de praktijk doen is de eindejaarsuitkering voor zover mogelijk als reiskostenvergoeding uitkeren, hiermee gaat mijn eindejaarsuitkering netto 600 Euro hoger worden :bp:
(simpel gezegd en met grof afgeronde bedragen: ik kan belastingvrij 2000 Euro op jaarbasis uitgekeerd krijgen, ik krijg momenteel 800 Euro, dus er wordt 1200 Euro eindejaarsuitkering als reiskostenvergoeding uitgekeerd waardoor ik 600 Euro minder belasting betaal)
Dit staat overigens los van fietsen of niet. Geldt ook voor automobilisten (die 19ct is immers gelijk).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 12 jun 2018, 22:41 Ohh, maar in België kan het nog gekker: als werkgever kan je
1. Een bedrijfswagen geven aan je werknemers
2. Een leasefiets ter beschikking stellen van je werkgevers
3. en dan een km vergoeding @ 0,23 EUR/km voor de gemaakte fetskilometers, ook wanneer de werknemer niet in de kosten van de leasefiets deelneemt :bj
Je krijgt die fietsvergoeding ook met een speed-pedelec
Grotendeels kan dit in Nederland ook. Bij mijn vorige werkgever had ik een leaseauto, daarvoor werd door de werkgever alle brandstof betaald *en* kreeg ik daarnaast nog 19ct reiskostenvergoeding (althans: de fiscale ruimte werd maximaal gebruikt door een deel van het loon...)
Leasefietsen waren in die tijd nog geen gemeengoed. SP's ook niet ;)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Ik ben wel benieuwd hoe lang die 0,23 zal standhouden in België. Als er mensen hun auto gaan wegdoen voor een pedelec is dat een pak minder inkomsten voor de hebberige regering,
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Lomito

In NL gaat het om ca. 25 miljard euro per jaar aan overheidsinkomsten uit autobelastingen, parkeergelden en brandstofaccijns. Dat is in de orde van 10% van de jaarbegroting... :az Daarvan wordt ongeveer 5.000 miljoen opnieuw geïnvesteerd in infrastructuur, met name autoinfra, en slechts 100 miljoen in fietsinfra. Die factor 50 geeft wel aan hoe serieus de overheid is om automobiliteit te ontmoedigen en fietsmobiliteit te stimuleren.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Oregon schreef: 12 jun 2018, 23:33 Ik ben wel benieuwd hoe lang die 0,23 zal standhouden in België. Als er mensen hun auto gaan wegdoen voor een pedelec is dat een pak minder inkomsten voor de hebberige regering,
Beperkte inkomstenderving. Ze vervangt ten dele de formule van bedrijfswagens, en de fietsvergoeding is gewoon een belastingsvrije som dat werkgever mag uitkeren.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Sven

Ik heb de 19 ct regeling ook meegenomen in mijn overweging voor zakelijk rijden.

Voor die 19 cent per km bij 50 km per dag 3 dagen per week kon ik geen nieuwe SP rijden....
Bij 4 dagen per week zou het met een qwic net wel/net niet lukken, een nieuw model stromer was zeker niet gelukt.

De afschrijving op een SP is enorm hoog.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Tomasj schreef: 12 jun 2018, 22:41 2. Een leasefiets ter beschikking stellen van je werkgevers
De werkgever waar ik binnenkort start geeft de mogelijkheid om een stromer of andere SP te leasen, ik ga dit na alle problemen die ik heb gehad toch eens kritisch bekijken denk ik.
Myxomatose
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 jan 2018, 20:33
Locatie: Klein Brabant (B)
Merk SP: Stromer
Km-stand: 15.000

jve66816 schreef: 12 jun 2018, 20:36 In Belgie kan je dat krijgen, is geen wet hoor

Werkgevers kunnen een vergoeding uitbetalen aan werknemers die (een deel van) hun woon-werkverkeer met de fiets afleggen.

De werkgever beslist zelf of hij een fietsvergoeding toekent. Het is dus een gunst en geen verplichting, tenzij dit vastligt in een CAO van je sector.

En het is max 0,23€/km belastingsvrij, maar je werkgever kan ook minder geven (meeste overheidsbedrijven is het 0 :shock: ,uitgezonderd leraars) of meer (die heb ik nog niet gevonden :lol: )
En dan kan het nog gecombineerd worden met een leasefiets, dan zit je echt goed :cool2:
Leerkrachten krijgen inderdaad ook fietsvergoeding, maar "slechts" 0,15€ een verschil van 6,32€/dag voor mij :bh: :bh:
ST2 2018 - Sport 22" - Matt Black - 983 Wh
Golvas

Zware beroepen ...
Myxomatose
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 jan 2018, 20:33
Locatie: Klein Brabant (B)
Merk SP: Stromer
Km-stand: 15.000

Steeds welkom in het onderwijs!
ST2 2018 - Sport 22" - Matt Black - 983 Wh
Plaats reactie