Mooi fietsprogramma Focus op NTR

Plaats reactie
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Op NTR 2 17 mei om 21.25 mooi fietsprogramma opgenomen in Amsterdam. Prachtig.
De 206 fietsdoden en de 25% Ebike ouderen in 2017 komen er een paar keer in voor.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Dank. Interessant programma vond ik.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Lomito

De opnames rondom de Valkhof in Nijmegen zijn, zoals gewoonlijk, erg mooi. De rest van het programma kun je beter vergeten, politiek correct gedram dat we uit de auto moeten en dat (speed) pedelecs heel gevaarlijk zijn. In het programma wordt nogmaals de incorrecte suggestie gewekt dat het aantal fietsdoden is toegenomen ("nu het aantal fietsdoden hoger ligt dan het aantal autododen") terwijl het aantal fietsdoden al zo'n 15 jaar vrijwel stabiel is.

Dus bespaar je de moeite van het kijken. Ik had ook beter moeten weten want NPO... :bu:
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Polling schreef: 18 mei 2018, 09:14 Dank. Interessant programma vond ik.
Dank voor je positieve reactie Polling
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Stromend schreef: 18 mei 2018, 13:48
Polling schreef: 18 mei 2018, 09:14 Dank. Interessant programma vond ik.
Dank voor je positieve reactie Polling
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Tja... moet ik hier nu serieus op ingaan? Ik vond het echt een interssant programmas. Niet vanwege de politieke stellingname, maar wel vanuit de wetenschappelijke achtergrond, de fietsstabiliteit, het experiment met het omkeerstuur, en Diederik, die gewoon leuk is.
‘En de stelling dat we allemaal zoveel mogelijk de auto moeten laten staan, daar ben ik het dus helemaal mee eens. Niks politiek geneuzel, gewoon gezond verstand. ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Lomito

Polling schreef: 18 mei 2018, 17:26 ‘En de stelling dat we allemaal zoveel mogelijk de auto moeten laten staan, daar ben ik het dus helemaal mee eens. Niks politiek geneuzel, gewoon gezond verstand. ;-)
Als fietsers zijn we het er allemaal wel over eens dat de automobiliteit een heel stuk minder zou mogen. Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Het probleem is dat dit politiek correcte standpunt door onze overheid via de Nederlandse Propaganda Omroep breed wordt uitgedragen terwijl ondertussen het gebruik van de fiets niet ruimhartig wordt gefaciliteerd door onze overheid... kijk eens naar België hoe het anders kan!!! En tegelijk worden hemel en aarde bewogen om de automobilist (lees: onvrijwillige melkkoe van 20 miljard euro per jaar) in de watten te leggen met o.a. meer asfalt/autoinfra. Follow the money, kijk waar het geld aan besteed wordt: 5 miljard per jaar voor automobiliteit en een luizige 200 miljoen aan fietsinfra. Draai die verhouding eens gedurende 5 jaar om en je zult mij niet meer horen klagen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Polling schreef: 18 mei 2018, 17:26 Ik vond het echt een interssant programmas. Niet vanwege de politieke stellingname, maar wel vanuit de wetenschappelijke achtergrond, de fietsstabiliteit, het experiment met het omkeerstuur, en Diederik, die gewoon leuk is.
Mee eens. Zeker voor wat betreft Diederik Jekel, leuke vent.

Ik vind het allemaal wel meevallen met het politiek correcte gedram, al zal het er wel aan liggen door welke bril je het programma bekijkt en wat je triggert. Ik heb het bekeken voor het het was: een licht-informatief en vermakelijk populair wetenschappelijk item.

Heel goed dat er eindelijk eens gekeken wordt naar mogelijkheden om de inrichting van de fiets-infrastrafstructuur af te stemmen op het gedrág van fietsers in plaats van enkel op de afmetingen van een fiets t.o.v. die van een auto, zoals nu gebeurt.

Hoe mede-presentatrice Liesbeth Staats zich gedraagt op de fiets is voor mij een regelrechte nachtmerrie. Het begint al in de eerste vijf minuten, waarin ze doodleuk overdwars op een druk fietspad midden in het centrum van Amsterdam stopt voor een camera-momentje (*tikt tegen voorhoofd). Verder: lekker telefoneren op de fiets, overal doorheen zwabberen, e-bike tussen de sturen van andere fietsen heen wurmen zonder enig respect voor het feit dat het allemaal andermans spullen zijn, helm op het hoofd veel te ver naar achteren gekanteld tijdens een ritje op de SP, waardoor ze bij een val alsnog in coma belandt etc. Maarja, hoe zij fietst is wel hoe de meeste mensen dat doen en ik denk dat dit gedrag positief te beïnvloeden is door de fiets-infra daarop aan te passen.

Ook de neurologische achtergrond van wat er mis gaat bij ouderen op e-bikes is prima duidelijk gemaakt aan de hand van die fiets met omgekeerde stuurinrichting (mij wel bekend van de Utrechtse Vrijmarkt), de werking van het evenwichtsorgaan en de fijne motoriek en de invloed van veroudering, gebrek aan oefening en angstreacties. Vooral dat krampachtig fijnknijpen van het e-bike stuur door ouderen en het nadrukkelijk eerst ruim naar de ene kant uitwaaieren om de andere kant uit af te slaan is zeer herkenbaar. Ook de strakke blik waaruit blijkt dat veel ouderen weliswaar genieten van hun tochtjes op de e-bike, maar het toch ook éng vinden, is iets waar de overheid wat mee moet. Anders gaat het aantal doden onder oudere e-bikers de komende jaren in rap tempo oplopen.

Want net als dat wij 45km/u willen rijden op de Stromer, willen ouderen dus 25km/u rijden op hun e-bike, niet langzamer. (Dat laatste daar vind ik van alles van, maar dat verandert niets aan dit gedrag.)

Voor wie het programma wil zien, het duurt maar 25 minuten:

https://www.npo.nl/focus/17-05-2018/VPWON_1283747
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 18 mei 2018, 21:20 Vooral dat krampachtig fijnknijpen van het e-bike stuur door ouderen en het nadrukkelijk eerst ruim naar de ene kant uitwaaieren om de andere kant uit af te slaan is zeer herkenbaar.
Er zou verplicht een "knijp-kracht-sensor" in de handvatten van e-bikes geplaatst moeten worden, waarbij de maximale ondersteuning omgekeerd evenredig is met de knijpkracht.
Ontspannen handjes: prima, ondersteuning tot 25 km/h. Gespannen handjes: bij 17 km/h stopt het :d3:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat zou inderdaad briljant zijn!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie