Deelname aan effectmeting maatregel speed-pedelecs Provincie Gelderland

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En voor heel veel mensen is 35km/h ook gewoon meer dan voldoende. Dat wil zeggen: als je niet tussen de auto's hoeft.

Op het fietspad heeft een veel goedkopere SP met Bosch middenmotor best wel iets namelijk: je hebt een kleinere accu nodig, je fiets is véél goedkoper, je gaat met wat sneller dan een gewone pedelec...

Alleen met die achterlijke wetgeving (als je je er aan houdt tenminste) zijn die dingen ronduit gevaarlijk...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Allemaal goed en wel, maar 32 sp-rijders is natuurlijk een erg kleine groep om deze resultaten te extrapoleren naar nationaal beleid.

Daarbij is de context (16 trajecten) in Gelderland niet te vergelijken met bijvoorbeeld Rotterdam of Amsterdam.

Het doel is een effectmeting van een heel specifieke set van maatregelen in Gelderland.

Ik mag daarom hopen dat de beleidsmakers de methodologische beperkingen ook meenemen.
Lomito

rvaneijk schreef: 12 nov 2018, 22:52 Allemaal goed en wel, maar 32 SP-rijders is natuurlijk een erg kleine groep om deze resultaten te extrapoleren naar nationaal beleid.

Daarbij is de context (16 trajecten) in Gelderland niet te vergelijken met bijvoorbeeld Rotterdam of Amsterdam.

Het doel is een effectmeting van een heel specifieke set van maatregelen in Gelderland.

Ik mag daarom hopen dat de beleidsmakers de methodologische beperkingen ook meenemen.
Die 32 deelnemers is inderdaad te gering om conclusies te trekken over landelijk beleid. Ik zie het dan ook vooral als een verkennend onderzoek waarmee trends herkend kunnen worden. Ofwel een opstapje naar uitgebreider onderzoek waarmee de trends verder onderzocht kunnen worden. Vergeet niet dat vrijwel alle beleidsmakers met interesse naar dit onderzoek (mee)kijken en dat de provincie Gelderland als voorloper fungeert. Ik denk dat de resultaten voldoende aanleiding zullen geven voor vervolgonderzoeken elders in het land waarbij de genoemde trends beter gekwantificeerd kunnen worden.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

En vergeet niet dat andere beleidsmakers rustig achteroverzitten en afwachten.
Dus ook niet meebetalen om een groter representatiever onderzoek te doen.
Heel fietsbeleid makend Nederland blijft rustig onder het maaiveld, speelt niet mee en geeft hoogstens kommentaar vanaf de zijlijn.
Lekker makkelijk allemaal.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Verkeersnet.nl:
De speedpedelec-rijder heeft de voorkeur voor het fietspad. Dat komt naar voren in de voorlopige conclusies van een onderzoek in Gelderland. Binnen de bebouwde kom moeten deze fietsers – wanneer er geen fiets-/bromfietspad is – op de rijbaan rijden. Veelal tot ontevredenheid. De provincie ‘loste’ dit op door op door de speedpedelec op een flink aantal trajecten de keuze te geven tussen het fietspad en de rijbaan. Adviesbureau Keypoint onderzocht deze maatregel, die nu een jaar van kracht is. Beide partijen deelden de eerste resultaten onlangs op het Nationaal Verkeerskundecongres.

Per 1 januari 2017 heeft de speed-pedelec, de elektrische fiets die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur kan bereiken, juridisch de status van bromfiets. Deze aanwijzing heeft tot gevolg dat de speed-pedelec in de bebouwde kom, net als de bromfietsers, van de rijbaan gebruik moet maken. Een uitzondering hierop is de aanwezigheid van een (brom-) fietspad of een parallelweg.

“De wetswijziging heeft onder speedpedelec-rijders de nodige reuring gebracht”, zegt Martijn van de Lindeloof, verkeerskundige bij de provincie Gelderland. “Ze moesten binnen de bebouwde kom ineens van het fietspad naar de rijbaan.” En, voegt hij toe: in de provincie is dat het geval op meer dan honderd stukken.

“Onze eerste gedachte bij de wetswijziging was: prima”, vervolgt Van de Lindeloof tegenover een bomvolle bijzaal van congrescentrum 1931 in ‘s-Hertogenbosch. “Maar we dachten ook: wij hebben iets te veel passages waarvan wij niet op voorhand durven aan te nemen dat het goed gaat wat betreft de verkeersveiligheid en doorstroming”.

Verboden
Daarom zijn hij en zijn collega’s alle kompassages tegen het licht gaan houden om te kijken of er aanvullende maatregelen nodig zijn. Ze focusten zich, zegt hij, bewust op de stukken binnen de bebouwde kom. ‘Buiten’ liggen overal (brom-) fietspaden of parallelwegen, of zijn tweewielers überhaupt verboden.

Om knelpunten te kunnen signaleren, stelden Van de Lindeloof en zijn collega’s vier type gevaarlijke situaties op. Hij somt ze op. Een weg waar de maximale snelheid hoger is dan 50 kilometer per uur. Een weg waar de maximale snelheid wel 50 kilometer per uur is, maar waar die in de praktijk structureel overschreden wordt. Drukke gebiedsontsluitingswegen met meer dan tienduizend motorvoertuigen en zonder veilige inhaalmogelijkheden. En tenslotte: als er verkeerslichten staan die werken met traditionele lusdetectie. Omdat in speedpedelecs weinig metaal zit, moeten de fietsers hier lang wachten voor ze groen krijgen.

Knelpunten
Deze criteria, vertelt Van de Lindeloof, hebben ze losgelaten op al hun 105 komtraverses. Op 34 stuks bleek geen issue. Daar lag een (brom-) fietspad, dus daar veranderde niets als gevolg van de nieuwe wetgeving. Op 55 vonden ze geen van de vier knelpunten. Maar op 16 wegen vonden ze die wel.

“Ja, wat doe je dan?”, vraagt de Gelderse verkeerskundige retorisch. “Een optie is om van de fietspaden (brom-) fietspaden te maken. Maar willen we de traditionele ‘knalpotten’ ook weer op het fietspad? Nou nee. En kijk ook naar de maatschappelijke baten van de speedpedelec: een ruime meerderheid van de fietsers laat de auto staan.

Uiteindelijk zijn we op de uitzonderingsmaatregel gekomen, en hebben we op die fietspaden het onderbord ‘speedpedelecs toegestaan’ geplaatst. Hiermee bieden we de speedpedelec-rijder de keuze tussen rijbaan of fietspad.”

Warm rapport
Dat is inmiddels een jaar geleden. Destijds was Gelderland een van de weinigen die hiervoor koos. De provincie was benieuwd hoe de maatregel in de praktijk uitpakt en vroeg Keypoint om een uitgebreide effectmeting op die zestien trajecten uit te voeren. Hier op het congres delen beide partijen de eerste, voorlopige conclusies van dit nog ‘warme’ rapport.

Tekst gaat verder onder de foto



Het adviesbureau pakte het groots aan, blijkt uit de woorden van adviseur gedrag en mobiliteit Rick Schotman. 31 ervaren speedpedelec-rijders deden mee aan het onderzoek. Zij werden uitgerust met een 360graden-actiecamera. Er zijn observatiecamera’s langs de weg neergezet. Er zijn snelheidsmetingen verricht. Aan passanten is gevraagd of ze wisten wat het onderbord ‘speedpedelecs toegestaan’ betekent en of ze bekend zijn met de snelheidsregels. Het onderzoek vond plaats in september en duurde vier weken. In totaal zijn 191 passages van speedpedelecs vastgelegd.

Niets veranderd
De conclusies zijn interessant, vertelt Schotman en hij somt ze op. De speedpedelec-rijder heeft de voorkeur voor het fietspad – zowel op de uitzonderingstrajecten als daar buiten. Als er een fietspad is, kiest ‘ie daarvoor, ook als het niet is toegestaan.

De kruissnelheid ligt gemiddeld rond de 33 kilometer per uur. En dat is, opvallend genoeg, zegt hij, in lijn met eerdere onderzoeken van onder meer de SWOV en Grondmij. In de loop er jaren is er dus niets veranderd, concludeert hij. Dit gegeven roept in de zaal de vraag op waarom de speedpedelec dan zo nodig de rijbaan op moest.

Batterij-inhoud
Schotman en zijn medeonderzoekers zagen wel grote variaties in die gemiddelde kruissnelheid. De langzaamsten reden tussen rond de 27/28 kilometer per uur, de snelsten rond de 40. Een van de redenen is volgens hen dat de speedpedelec-rijders batterij-inhoud willen sparen. Sommige van hen rijden namelijk een grote afstand: rond de 25/30 kilometer per uur. Dat haal je volgens hen niet als je op volle snelheid rijdt.

Schotman zag nog meer. Speedpedelec-rijders zijn zich erg bewust van risicogedrag. Anticperen daar ook op, deels uit lijfsbehoud: je rijdt op een snelle fiets en weet dat mensen dat niet zien of weten en daar houden ze dus rekening mee. Verschillenden vergelijken het volgens hem met motorrijders. Die rijden ook midden op de weg, maken grote bochten om afslagen en kijken goed in zijwegen. Speedpedelec-rijders hebben, zegt hij, dezelfde aanpak.

Geen gevaarlijke situaties
Ook op het vooroordeel dat deze fietsers je altijd met een ongelofelijke snelheid inhalen is volgens hem wat af te dingen. Wat ze zagen: inhalen hangt af van de ruimte. Is de weg smal, dan remmen de speedpedelec-rijders en bellen ze. Is de ruimte er (gevoelsmatig) wel dan gaan ze over het algemeen wat harder voorbij. Maar, benadrukt hij, tot gevaarlijke situaties heeft het in de onderzoeksperiode niet geleid.

Een andere conclusie: veel mensen zijn onbekend met de snelheidsregels voor speedpedelecs. Het is juridisch een bromfiets en dat betekent dat hij binnen de bebouwde kom maximaal 30 kilometer per uur mag en ‘buiten’ 40. Maar voor een bromfiets op een gewoon fietspad is geen regel – en daarmee dus ook niet voor een speedpedelec op een fietspad. Schotman en zijn collega’s zien dat veel mensen de snelheid gokken.

Heet onderwerp
Welke conclusies de provincie aan de uitkomsten verbindt, daar kan Van de Lindeloof nog niets over zeggen. Dus of de uitzonderingsmaatregel voor speedpedelecs gehandhaafd blijft en zo ja, in welke vorm, dat zal de tijd leren.

“Het is een heet onderwerp”, zegt de verkeerskundige. “Ook op ministerieel niveau heeft het aandacht. In opdracht van het ministerie is het CROW een werkgroep begonnen. Hierin zitten een aantal grote wegbeheerders. Zij ontwikkelen scenario’s voor het omgaan met de wetswijziging.

Maar wat we echter wel weten, op basis van dit onderzoek, wat we ook kiezen, de speedpedelec-rijder heeft overduidelijk al een keuze gemaakt. Mede op basis van dit onderzoek krijgen we de indruk dat het heel erg lastig gaat worden om hem op wat voor manier dan ook massaal terug op de rijbaan te krijgen.”
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromend schreef: 25 nov 2018, 08:02 Een weg waar de maximale snelheid wel 50 kilometer per uur is, maar waar die in de praktijk structureel overschreden wordt.
Toch geweldig dat men dit soort wegen blijkbaar erkent. Blijkbaar accepteert de Nederlandse overheid dan ook dat er te snel gereden wordt op dat soort wegen? Koning Auto maw...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Keurig verslag waar ik mij volledig in herken. Ik ben ontzettend benieuwd naar het vervolg.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 25 nov 2018, 08:27
Stromend schreef: 25 nov 2018, 08:02 Een weg waar de maximale snelheid wel 50 kilometer per uur is, maar waar die in de praktijk structureel overschreden wordt.
Toch geweldig dat men dit soort wegen blijkbaar erkent. Blijkbaar accepteert de Nederlandse overheid dan ook dat er te snel gereden wordt op dat soort wegen? Koning Auto maw...
Handhaving, of conclusies dat het daar op bepaalde trajecten aan schort, vallen buiten het bestek van dit onderzoek. Ik vind het terecht dat er, binnen dit onderzoek, rekening mee wordt gehouden dat de situatie op de weg niet altijd is zoals die op papier behoort te zijn. (Met name die trajecten leveren namelijk voor ons SP-rijders enorm gevaarlijke situaties op.)

Het lijkt me wel correct als er uiteindelijk in de conclusies en aanbevelingen wordt vermeld dat bepaalde trajecten meer handhaving vereisen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik ben vooral blij dat er geen incidenten of ongevallen geweest zijn tijdens het onderzoek, je kunt je wel voorstellen wat dat voor gevolgen zou hebben... dit rapport heeft volgens mij de MSM niet eens gehaald terwijl bij een volledig gedocumenteerd ongeval de koppen in chocoladeletters in de krant zouden staan.

Overigens heb ik zaterdag weer een toeteraar achter me gekregen. Ik heb de automobilist gewenkt dat ik wel even een praatje wilde maken maar hij hield het liever alleen bij het uiten van zijn ongenoegen. Prima hoor, zolang het bij toeteren blijft is er wat mij betreft geen probleem.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromend schreef: 25 nov 2018, 08:02 Maar wat we echter wel weten, op basis van dit onderzoek, wat we ook kiezen, de speedpedelec-rijder heeft overduidelijk al een keuze gemaakt. Mede op basis van dit onderzoek krijgen we de indruk dat het heel erg lastig gaat worden om hem op wat voor manier dan ook massaal terug op de rijbaan te krijgen.”
Spijker op kop. Ik rij op de meeste plekken ook liever op het fietspad...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie