Deelname aan effectmeting maatregel speed-pedelecs Provincie Gelderland

Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Naar aanleiding van het onderzoek in de provincie Gelderland heeft het "Vakblad voor de rijschoolbranch" een artikel gepubliceerd die ik jullie niet wilde onthouden.

Groet Mark
Schermafdruk 2018-11-29 12.46.13.png
Schermafdruk 2018-11-29 12.46.13.png (34.29 KiB) 3679 keer bekeken
Speed pedelec-rijder pakt het liefst het fietspad
Gepubliceerd op 23-11-2018 om 08:51
De speed pedelec-rijder heeft de voorkeur voor het fietspad. Dat komt naar voren in de voorlopige conclusies van een onderzoek in Gelderland. Binnen de bebouwde kom moeten deze fietsers – wanneer er geen fiets-/bromfietspad is – op de rijbaan rijden. Veelal tot ontevredenheid. De provincie ‘loste’ dit op door de speed pedelec op een flink aantal trajecten de keuze te geven tussen het fietspad en de rijbaan. Adviesbureau Keypoint onderzocht deze maatregel, die nu een jaar van kracht is. Beide partijen deelden de eerste resultaten onlangs op het Nationaal Verkeerskundecongres.


Per 1 januari 2017 heeft de speed pedelec, de elektrische fiets die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur kan bereiken, juridisch de status van bromfiets. Deze aanwijzing heeft tot gevolg dat de speed pedelec in de bebouwde kom, net als de bromfietsers, van de rijbaan gebruik moet maken. Een uitzondering hierop is de aanwezigheid van een (brom-)fietspad of een parallelweg.

“De wetswijziging heeft onder speed pedelec-rijders de nodige reuring gebracht”, zegt Martijn van de Lindeloof, verkeerskundige bij de provincie Gelderland. “Ze moesten binnen de bebouwde kom ineens van het fietspad naar de rijbaan.” En, voegt hij toe: in de provincie is dat het geval op meer dan honderd stukken.

“Onze eerste gedachte bij de wetswijziging was: prima”, vervolgt Van de Lindeloof tegenover een bomvolle bijzaal van congrescentrum 1931 in ‘s-Hertogenbosch. “Maar we dachten ook: wij hebben iets te veel passages waarvan wij niet op voorhand durven aan te nemen dat het goed gaat wat betreft de verkeersveiligheid en doorstroming”.

Verboden
Daarom hebben hij en zijn collega’s alle gebieden onderzocht om te kijken of er aanvullende maatregelen nodig zijn. Ze focusten zich, zegt hij, bewust op de stukken binnen de bebouwde kom. ‘Buiten’ liggen overal (brom-) fietspaden of parallelwegen, of zijn tweewielers überhaupt verboden.

Om knelpunten te kunnen signaleren, stelden Van de Lindeloof en zijn collega’s vier type gevaarlijke situaties op. Hij somt ze op: een weg waar de maximale snelheid hoger is dan 50 kilometer per uur. Een weg waar de maximale snelheid wel 50 kilometer per uur is, maar waar die in de praktijk structureel overschreden wordt. Drukke gebiedsontsluitingswegen met meer dan tienduizend motorvoertuigen en zonder veilige inhaalmogelijkheden. En tenslotte: als er verkeerslichten staan die werken met traditionele lusdetectie. Omdat in speed pedelecs weinig metaal zit, moeten de fietsers hier lang wachten voor ze groen krijgen.

Knelpunten
Deze criteria, vertelt Van de Lindeloof, hebben ze losgelaten op al hun 105 ‘komtraverses’. Op 34 stuks bleek geen issue. Daar lag een (brom-) fietspad, dus daar veranderde niets als gevolg van de nieuwe wetgeving. Op 55 vonden ze geen van de vier knelpunten. Maar op 16 wegen vonden ze die wel.

“Ja, wat doe je dan?”, vraagt de Gelderse verkeerskundige retorisch. “Een optie is om van de fietspaden (brom-) fietspaden te maken. Maar willen we de traditionele ‘knalpotten’ ook weer op het fietspad? Nou nee. En kijk ook naar de maatschappelijke baten van de speed pedelec: een ruime meerderheid van de fietsers laat de auto staan.

Uiteindelijk zijn we op de uitzonderingsmaatregel gekomen, en hebben we op die fietspaden het onderbord ‘speed pedelecs toegestaan’ geplaatst. Hiermee bieden we de speed pedelec-rijder de keuze tussen rijbaan of fietspad.”

Warm rapport
Dat is inmiddels een jaar geleden. Destijds was Gelderland een van de weinigen die hiervoor koos. De provincie was benieuwd hoe de maatregel in de praktijk uitpakt en vroeg Keypoint om een uitgebreide effectmeting op die zestien trajecten uit te voeren. Hier op het congres delen beide partijen de eerste, voorlopige conclusies van dit nog ‘warme’ rapport.

Tekst gaat verder onder de foto

Gazelle Speed Pedelec
Speed Pedelec (foto: Gazelle)
Het adviesbureau pakte het groots aan, blijkt uit de woorden van adviseur gedrag en mobiliteit Rick Schotman. 31 ervaren speedpedelec-rijders deden mee aan het onderzoek. Zij werden uitgerust met een 360graden-actiecamera. Er zijn observatiecamera’s langs de weg neergezet. Er zijn snelheidsmetingen verricht. Aan passanten is gevraagd of ze wisten wat het onderbord ‘speedpedelecs toegestaan’ betekent en of ze bekend zijn met de snelheidsregels. Het onderzoek vond plaats in september en duurde vier weken. In totaal zijn 191 passages van speedpedelecs vastgelegd.

Niets veranderd
De conclusies zijn interessant, vertelt Schotman en hij somt ze op. De speedpedelec-rijder heeft de voorkeur voor het fietspad – zowel op de uitzonderingstrajecten als daar buiten. Als er een fietspad is, kiest ‘ie daarvoor, ook als het niet is toegestaan.

De kruissnelheid ligt gemiddeld rond de 33 kilometer per uur. En dat is, opvallend genoeg, zegt hij, in lijn met eerdere onderzoeken van onder meer de SWOV en Grondmij. In de loop er jaren is er dus niets veranderd, concludeert hij. Dit gegeven roept in de zaal de vraag op waarom de speedpedelec dan zo nodig de rijbaan op moest.

Batterij-inhoud
Schotman en zijn medeonderzoekers zagen wel grote variaties in die gemiddelde kruissnelheid. De langzaamsten reden tussen rond de 27/28 kilometer per uur, de snelsten rond de 40. Een van de redenen is volgens hen dat de speedpedelec-rijders batterij-inhoud willen sparen. Sommige van hen rijden namelijk een grote afstand: rond de 25/30 kilometer per uur. Dat haal je volgens hen niet als je op volle snelheid rijdt.

Schotman zag nog meer. Speedpedelec-rijders zijn zich erg bewust van risicogedrag. Anticperen daar ook op, deels uit lijfsbehoud: je rijdt op een snelle fiets en weet dat mensen dat niet zien of weten en daar houden ze dus rekening mee. Verschillenden vergelijken het volgens hem met motorrijders. Die rijden ook midden op de weg, maken grote bochten om afslagen en kijken goed in zijwegen. Speedpedelec-rijders hebben, zegt hij, dezelfde aanpak.

Geen gevaarlijke situaties
Ook op het vooroordeel dat deze fietsers je altijd met een ongelofelijke snelheid inhalen is volgens hem wat af te dingen. Wat ze zagen: inhalen hangt af van de ruimte. Is de weg smal, dan remmen de speedpedelec-rijders en bellen ze. Is de ruimte er (gevoelsmatig) wel dan gaan ze over het algemeen wat harder voorbij. Maar, benadrukt hij, tot gevaarlijke situaties heeft het in de onderzoeksperiode niet geleid.

Een andere conclusie: veel mensen zijn onbekend met de snelheidsregels voor speedpedelecs. Het is juridisch een bromfiets en dat betekent dat hij binnen de bebouwde kom maximaal 30 kilometer per uur mag en ‘buiten’ 40. Maar voor een bromfiets op een gewoon fietspad is geen regel – en daarmee dus ook niet voor een speedpedelec op een fietspad. Schotman en zijn collega’s zien dat veel mensen de snelheid gokken.

Heet onderwerp
Welke conclusies de provincie aan de uitkomsten verbindt, daar kan Van de Lindeloof nog niets over zeggen. Dus of de uitzonderingsmaatregel voor speedpedelecs gehandhaafd blijft en zo ja, in welke vorm, dat zal de tijd leren.

“Het is een heet onderwerp”, zegt de verkeerskundige. “Ook op ministerieel niveau heeft het aandacht. In opdracht van het ministerie is het CROW een werkgroep begonnen. Hierin zitten een aantal grote wegbeheerders. Zij ontwikkelen scenario’s voor het omgaan met de wetswijziging.

Maar wat we echter wel weten, op basis van dit onderzoek, wat we ook kiezen, de speed pedelec-rijder heeft overduidelijk al een keuze gemaakt. Mede op basis van dit onderzoek krijgen we de indruk dat het heel erg lastig gaat worden om hem op wat voor manier dan ook massaal terug op de rijbaan te krijgen.”

Lees ook: Rijden op een speed pedelec? Gedraag je niet als fietser
https://www.rijschoolpro.nl/rijschool/2 ... schooldag/
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Mooie foto Steven! :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met als belangrijkste afsluiter in het artikel:
Provincie kiest voor handhaven maatregel
Het veiligheids- en snelheidsgedrag van speed-pedelecrijders in relatie tot medeweggebruikers geeft voor Gelderland geen reden om de maatregelen te herzien of uit te breiden. De provincie heeft de resultaten van het onderzoek gedeeld met het CROW en dringt bij het ministerie I&W aan op een landelijke passende maatregel voor de speed-pedelec. Iedereen is gebaat bij eenduidige en veilige regels voor de speed-pedelec.
Alle andere Provinciale overheden kijken naar Gelderland, en ik vind dit heel erg goed nieuws!

PS: Inderdaad een ontzettend leuke foto Stromend.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De bijlage 961F4114-C3CC-44AA-A02F-4223838D609E.jpeg is niet meer beschikbaar
De bijlage E78D3567-C546-4F8A-AFD7-E68477DA67B5.jpeg is niet meer beschikbaar
961F4114-C3CC-44AA-A02F-4223838D609E.jpeg
961F4114-C3CC-44AA-A02F-4223838D609E.jpeg (1.6 MiB) 3504 keer bekeken
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
TeuRij
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 aug 2018, 13:42
Locatie: Gelderland

533F287D-07AB-4AF0-B7A6-52DEB574C0D1.jpeg
533F287D-07AB-4AF0-B7A6-52DEB574C0D1.jpeg (336.74 KiB) 3443 keer bekeken
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Lamkram schreef: 29 nov 2018, 12:49 Een andere conclusie: veel mensen zijn onbekend met de snelheidsregels voor speedpedelecs. Het is juridisch een bromfiets en dat betekent dat hij binnen de bebouwde kom maximaal 30 kilometer per uur mag en ‘buiten’ 40. Maar voor een bromfiets op een gewoon fietspad is geen regel – en daarmee dus ook niet voor een speedpedelec op een fietspad. Schotman en zijn collega’s zien dat veel mensen de snelheid gokken.
Omdat de speed-pedelec juridisch een bromfiets is, is het volgens mij duidelijk dat het argument van "geen regel voor de snelheid van een bromfiets op een gewoon fietspad" niet opgaat. Immers Artikel 6 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) stelt: (1) Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad [let op, dit is dan aangeduid bord G12a] en (2) Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad [wederom, aangeduid met het bord G12a] ontbreekt. Oftewel: je mag er niet rijden en dus is er geen onduidelijkheid over de snelheid.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Juridisch is het inderdaad duidelijk. Als je er voor kiest om er toch te fietsen, gedrag je dan als fietser. Zeker als er ook nog andere fietsers zijn!

Helaas doet niet iedereen dat.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

rvaneijk schreef: 22 dec 2018, 11:40
Lamkram schreef: 29 nov 2018, 12:49 Een andere conclusie: veel mensen zijn onbekend met de snelheidsregels voor speedpedelecs. Het is juridisch een bromfiets en dat betekent dat hij binnen de bebouwde kom maximaal 30 kilometer per uur mag en ‘buiten’ 40. Maar voor een bromfiets op een gewoon fietspad is geen regel – en daarmee dus ook niet voor een speedpedelec op een fietspad. Schotman en zijn collega’s zien dat veel mensen de snelheid gokken.
Omdat de speed-pedelec juridisch een bromfiets is, is het volgens mij duidelijk dat het argument van "geen regel voor de snelheid van een bromfiets op een gewoon fietspad" niet opgaat. Immers Artikel 6 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) stelt: (1) Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad [let op, dit is dan aangeduid bord G12a] en (2) Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad [wederom, aangeduid met het bord G12a] ontbreekt. Oftewel: je mag er niet rijden en dus is er geen onduidelijkheid over de snelheid.
Twee redenen voor de uitzonderingsmaatregel in Gelderland zijn:

1. een weg waar de maximale snelheid hoger is dan 50 kilometer per uur.
2. Een weg waar de maximale snelheid wel 50 kilometer per uur is, maar waar die in de praktijk structureel overschreden wordt.

Er zijn dus wegen waar de regel Max 50 door automobilisten structureel wordt overschreden. Heel wat toegangswegen van Arnhem vallen hier onder. Je bent levensmoe wanneer je op deze 50 wegen waar 70 te langzaam wordt gevonden met een SP gaat rijden.

Er zijn hier ruime 60 wegen met vrijliggende fietspaden waar men zich prima aan deze snelheid houdt en ik zonder bezwaar zoals verplicht op de rijbaan fiets.

Nog steeds blijft beleid bij andere provincies zoals Zuid Holland uit.
Hier zijn SP’s vogelvrij op deze wegen.
Maar ze weten daar wel wat de regels zijn...
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie