Deelname aan effectmeting maatregel speed-pedelecs Provincie Gelderland

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nice!

Heel veel succes komende week :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Zaterdag 8 september neem ik het stokje/camera over, te beginnen met een gezamenlijke rit naar Nijmegen voor het koplampenonderzoek. Zondag voor een ritje op de ST3 en dan de rest van de week diverse ritten over de uitzonderingsfietspaden in Zetten en Wageningen. :cool2:
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Lomito schreef: 16 aug 2018, 23:35
Marco Verkerk schreef: 16 aug 2018, 22:40 Ik ben benieuwd wat ze willen meten cq bereiken met dit onderzoek.
Dat lijkt mij vrij duidelijk:
- hoe gedraagt de SP-er zich op de weg (interactie met andere fietspad/rijbaangebruikers)
- hoe gedragen andere weggebruikers zich t.o.v. SP-ers
- welke (hoe vaak, wanneer) keuze maakt SP-er: fietspad of rijbaan
- idem maar dan met speed pedelecs toegestaan (SPT = maatwerk)
- ontstaan er risicovolle situatie door gedrag van SP-er/andere weggebruikers
- in hoeverre draagt SPT aan de veiligheid van de SP-er/onveiligheid van fietspadgebruikers
Klopt helemaal echter ze willen deze info alleen door ons gefimd hebben op de 16 betreffende routes in Gelderland.
Ben echter vandaag op de heenweg 1 fietser en op de terugweg 2 fietsers tegengekomen.

Vandaag sprak mij wel een fietser aan waarom ik die gekke camera op mijn helm had. :mrgreen:
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Lomito

Vanmiddag heb ik de camera ontvangen, mazzeltje dat ik de helmmount van de Gopro kan gebruiken in plaats van de houtje-touwtje bevestiging die meegeleverd wordt. Ik heb die mount op de helm geplakt voor de ST5-testdag in Zandvoort... het onderzoek loopt nu al enkele weken en gebruikers hebben geklaagd over de wankele bevestiging met de meegeleverde strap.
Gebruikersavatar
TeuRij
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 aug 2018, 13:42
Locatie: Gelderland

Lomito schreef: 08 sep 2018, 18:19 en gebruikers hebben geklaagd over de wankele bevestiging met de meegeleverde strap.
De camera is bij mij 08-09 eind van de middag weer opgehaald. De bevestiging op de helm kreeg ik de eerste paar dagen niet goed. Maar vanaf donderdag zat-ie strak.

Ik heb de hele week woon-werkverkeer ermee gefietst. Totaal 12 enkele ritten van 38 km. Ik heb ongeveer de helft gefilmd.
Dus voor flink wat beeldmateriaal gezorgd...

Ik heb 3 retourritten gefietst zoals ik altijd doe. Dus ook stukken over het fietspad waar ik wettelijk op de weg hoor, maar waar het snelheidsverschil met de auto's gewoon te groot is. Voor de veiligheid fiets ik daar normaalgesproken op het fietspad.
De andere 3 retourritten heb ik gefietst zoals de wetgever wil. Dus ook op die stukken over de weg. Om het verschil aan te tonen.

Ik heb ook een Excel blad meegeleverd, waar ik per opname aangegeven heb bij welk tijdstip er wat vermeldenswaardigs gebeurt. Dat scheelt de 'beeldenkijk(st)er' veel werk. En ik weet immers precies waar en wanneer ik me onveilig voelde op de weg...

Het viel me op dat ik nu veel minder negatieve en agressieve reacties kreeg van de automobilisten dan anders. Iedereen ziet natuurlijk die camera op m'n helm...
Mensen gedragen zich dan toch anders als ze weten dat ze gefilmd worden...

Maar de beelden terugkijkend kun je goed zien dat de automobilisten daar inhalen over verdrijvingsvakken, doorgetrokken streep, rakelings langs mij heen, toeteren, raampje open doen en zeggen dat ik naar het fietspad moet. En als ik zeg dat ik verplicht ben om op de weg te fietsen, dat ik dan de reactie krijg: "Dat méén je niet!! Nou, heel veel sterkte hier dan!"
Etc.

Ik hoop dat de Provincie met alle beelden wat kan. En dat er een weloverwogen besluit komt.
Ik ben blij dat ik hiervoor een (kleine) bijdrage heb kunnen doen.
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
Gebruikersavatar
TeuRij
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 aug 2018, 13:42
Locatie: Gelderland

En oja, tip voor volgende deelnemers: Als je de beelden terug wilt kijken, download dan even de software van de Garmin site. Dit is de VIRB Edit software. Die stabiliseert vanzelf de beelden. Dit kijkt veel prettiger voor- en achteruit.
En voorkomt dat je misselijk wordt tijdens het kijken. (in mijn geval tenminste... :mrgreen: )
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

:ay
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Leuke foto!

Ik ben ontzettend benieuw naar de resultaten. Fijn ook dat diverse forumleden hieraan meedoen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik had vandaag een werkafspraak in Ede (18km enkel), dus via de N836 (Zetten) en de Diedenstraat/Mansholtlaan N781 (Wageningen)... allebei voorzien van borden "Speed pedelec toegestaan". Op het Lexkesveer vertelde de pontbaas dat ik deze ochtend al de derde SP-er was "met zo'n camera op de helm". Totaal doen er 34 fietsers mee aan het onderzoek verspreid over enkele weken. Nog geen gekke dingen meegemaakt maar ik rij ook vrijwel nooit op de rijbaan.

Mijn uitrusting met Garmin Virb-camera:
.
onderzoek provincie Gelderland.jpg
onderzoek provincie Gelderland.jpg (292.34 KiB) 2222 keer bekeken
Plaats reactie