Je maakt wat mee als Stromert

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Stromeur schreef: 27 apr 2018, 15:23 Eergisteren ben ik me in Leeuwarden helemaal kapot geschrokken. Ik klapte op het brom/fietspad bijna op een piepkleine brugklasser die mijn Spurcycle bel niet had gehoord. Ik haalde een groepje kinderen in, precies terwijl hij zich plotseling uit de groep losmaakte en zonder hand uit te steken linksaf ging.
Hallo Stromeur en anderen, ik heb alweer een 2 jaar geleden nagenoeg hetzelfde meegemaakt.
Ik reed, woon-werkverkeer, op de F35 (de fietssnelweg van Zwolle naar Enschede, die overigens maar deels klaar is). Voor mij reed een groepje van zo'n 10 jongere fietsers, ik denk hoogste klassen lagere school. Ik reed al niet hard want de situatie, met fietsertjes 4 breed slingerend over de weg, was weinig overzichtelijk.
Plots geeft een van de ventjes een ander een duw en die vliegt recht voor mijn fiets terwijl ik met zo'n 10 km/uur snelheidsverschil inhaalde. Ik kon op die 1-2 meter niet veel meer remmen en raakte na een felle uitwijk manoeuvre toch nog de trapper van het slingerende ventje. Ik ging over de kop. Gebroken neus, gebroken hand, broek en jas kapot en de helm nagenoeg doormidden gescheurd. :ck:

En Magura handle kapot, evenals de koplamp en nog wat andere kleine schade. Toch wel 1000 Euro, alles bijeen. Maar de veroorzaker was, terwijl ik groggy probeerde op te staan en de fiets van me af te halen (die boven op mijn rug en achterhoofd was gekomen), mooi doorgefietst. Dader op het kerkhof dus.
Sindsdien rijd ik, ook niet altijd met een gerust gemoed overigens, vaker op de rijbaan, als het niet te gortig is qua verkeer.
Maar de boodschap is helder: fietsende kinderen zijn potentieel bloedlink.
Ik heb mijn les geleerd, hoop ik, knock on wood.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat een verhaal Peter! Inderdaad, die groepjes kinderen zijn vreselijk gevaarlijk in het verkeer. Ik snap het wel, ik ben ook jong geweest, maar het is is dus altijd aan de andere weggebruikers om hier rekening mee te houden. Zit je in de auto terwijl dit gebeurt, dan is een kind op de fiets de kwetsbare verkeersdeelnemer en heb je een probleem. Zit je op de Stromer, dan kun je zelf ernstig gewond raken en heb je ook een probleem, dat blijkt maar weer uit jouw verhaal. (Wat je omschrijft is precies wat ik in een nanoseconde met mijzelf zag gebeuren toen ik in deze week vol in de ankers moest.) En dan reden jij en ik allebei nog defensief ook.

Ik snap je besluit om dan toch maar wat vaker de rijbaan op te zoeken heel goed. Hoewel ik mij tijdens dit voorval legaal op een brom/fietsopad bevond, is groepjes baldadige jeugd op een smaller normaal fietspand nog veel gevaarlijker, en ook daar reed ik tot begin dit jaar wel altijd met de Stromer op.

Wel goed om te horen dat je na al die jaren nog steeds fijn op de Stromer zit. :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromend schreef: 28 apr 2018, 07:50 Hij kwam samen met een andere auto uit tegengestelde richting en sloeg na zijn voorganger af met de intentie om direct het fietspad over te steken. De eerste auto ging voor me langs en de tweede auto en ik konden elkaar enkel ontwijken door beide een noodstop te maken.
Pfoeeeee, dat ging dus maar net goed. Je had zo over die motorkap kunnen vliegen..
Stromend schreef: 28 apr 2018, 07:50 Geschrokken bood hij zijn excuses aan en we maakten een korte begripvolle babbel.
Kennelijk heeft dit begrip een remmende werking op de uitstoot van adrenaline want voelde dit niet en was nadien ook geheel rustig van binnen.
Ik vind dat wel geweldig van jullie allebei hoor. Samen even rustig napraten over wat er nu gebeurd is. Fijn dat escalatie uitblijft als beide partijen rustig blijven. Heb je meer aan, en zo kun je het ook sneller afsluiten en loslaten: gebeurd is gebeurd, gelukkig geen gewonden.

Wees voorzichtig iedereen! :bf:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stroompje schreef: 28 apr 2018, 15:11 Sindsdien rijd ik, ook niet altijd met een gerust gemoed overigens, vaker op de rijbaan, als het niet te gortig is qua verkeer.
Maar de boodschap is helder: fietsende kinderen zijn potentieel bloedlink.
Ik heb mijn les geleerd, hoop ik, knock on wood.
Ik rij ook wel over de rijbaan van de N836 waar dat niet is toegestaan (wegens brom/fietspad) als er zo'n kluit scholieren voor me rijdt EN de rijbaan vrijwel leeg is. Gewoon de ruimte pakken waar je die kunt pakken. Naast zwalkende/spelende fietskinderen ben ik ook beducht op alle andere fietsers en voetgangers die totaal niet met het verkeer bezig zijn.

Zo had ik een keer een wielrenner voor me die met zijn neus in zijn GSM zat en zonder op of om te kijken plotsklaps linksaf sloeg waar ik net besloten had om hem maar niet in te halen wegens zijn gebrek aan situational awareness met de mogelijkheid dat hij zonder signalen zou afslaan. Een goed uitgangspunt is om uit te gaan van het slechts mogelijke verkeersgedrag van de ander en misschien wat vaker preventief en achteraf onnodig te remmen dan telkens te gokken op een gunstige samenloop van omstandigheden. Zelfde met onoverzichtelijke kruisingen/bochten en obstakels die het zicht op ander verkeer en op jou belemmeren. Een stilstaande vrachtwagen vlak voor een kruising, een hoge heg vlak voor een zijweg, een afslaande auto die jouw pad gaat kruisen... Naarmate je langer aan het verkeer deelneemt wordt je handiger in het tijdig herkennen en doorzien van mogelijke gevaren in dergelijke situaties.

En zelfs dan wordt je nog wel eens verrast, want zelf ben je ook niet 100% van de tijd alleen met het verkeer bezig. Een trucje om niet snel verrast te worden is het regelmatig scannen van de omgeving in een vaste volgorde. Door dit telkens bewust in een vast volgorde te doen ga je dat automatiseren waardoor je na enige tijd niet langer bewust hoeft te scannen. Net zoals je niet meer bewust hoeft terug te schakelen wanneer je een kruising nadert.
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Lomito schreef: 28 apr 2018, 17:25
Stroompje schreef: 28 apr 2018, 15:11 Sindsdien rijd ik, ook niet altijd met een gerust gemoed overigens, vaker op de rijbaan, als het niet te gortig is qua verkeer.
Maar de boodschap is helder: fietsende kinderen zijn potentieel bloedlink.
Ik heb mijn les geleerd, hoop ik, knock on wood.
Een goed uitgangspunt is om uit te gaan van het slechts mogelijke verkeersgedrag van de ander en misschien wat vaker preventief en achteraf onnodig te remmen dan telkens te gokken op een gunstige samenloop van omstandigheden. Zelfde met onoverzichtelijke kruisingen/bochten en obstakels die het zicht op ander verkeer en op jou belemmeren. Een stilstaande vrachtwagen vlak voor een kruising, een hoge heg vlak voor een zijweg, een afslaande auto die jouw pad gaat kruisen... Naarmate je langer aan het verkeer deelneemt wordt je handiger in het tijdig herkennen en doorzien van mogelijke gevaren in dergelijke situaties.
Lomito,

Inderdaad is het beste van de slechts mogelijke situatie uit te gaan en voldoende ver vooruit te anticiperen.
Ik heb jarenlang woon werkverkeer met de motor gedaan, en dat is qua risico’s toch wel vergelijkbaar met een SP op de rijbaan. Ook als motorrijder werd ik regelmatig door te hard rijdende auto’s afgesneden bij een inhaalpoging op nota bene dezelfde rijstrook, wel of geen vluchtheuvel of andere obstakels. Voorrang krijg je per definitie niet, dus ik remde vaak al af en keek vooral naar de ogen van de andere weggebruiker: waar kijkt deze naar, leeg in de ruimte of is er contact?
Etc.
Die motor ervaring komt nu weer van pas, defensief rijden en voldoende anticiperen.
Expect the worst . . . .

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Helemaal mee eens. In mijn hoofd werkt het zelfs nog een stukje radicaler: ik beschouw elke mede-weggebruiker als verminderd toerekeningsvatbaar.

Daarnaast zoek ik ook altijd de blik van weggebruikers met wie ik te maken heb om mijn weg voort te kunnen zetten. Zoals: zie ik die vrachtwagenchauffeur zitten in zijn buitenspiegel? Zo nee: oppassen, want ik zit in een dode hoek. Zo ja: ook oppassen want (...mijn standaard gedachtengang).

Ik denk zeker dat (ex-)motorrijders een grote streep voor hebben op de speed pedelec. Zowel qua balans op een snelle tweewieler, als bewustzijn van de eigen kwetsbaarheid en het defensief-anticiperend rijden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 28 apr 2018, 23:08 ik beschouw elke mede-weggebruiker als verminderd toerekeningsvatbaar.
Klinkt als een zinnige aanname.
Had gisteren ook weer een leuke: op een brom-fietspad in Veghel fiets ik achter een man van ergens tussen de 30 en 40. Toen ik vlakbij die man was naderden we ook een T splitsing op dat fietspad, waar ik zelf linksaf moest. Op het laatste moment dacht ik: "ik blijf er even achter". Was maar goed ook: zonder kijken, hand uitsteken of wat dan ook ging die man ook linksaf :bj
Ben er na het afslaan maar even naast gaan fietsen en heb hem uitgelegd dat het niet verstandig is om zonder te kijken ineens linksaf te slaan. Zegt hij vriendelijk terug: "ik hoorde niks achter me dus dan hoef ik ook niet te kijken" :bb
Toen heb ik hem even het concept van e-bikes, e-scooters en speed pedelecs uitgelegd en dat die behoorlijk stil zijn. Toch jammer dat dat bij iemand van 30+ nodig is!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik probeer nu al een jaar lang mijn bijna 8 jarige dochter over haar linker schouder te laten kijken bij het linksaf slaan. Blijft erg lastig, inmiddels ook met de blokken en Lego verkeerssituaties nagebootst (superleuk om te doen, vindt ze geweldig), maar real life is omkijken blijkbaar toch moeilijk om te automatiseren.
Gelukkig steekt ze wel consequent haar hand uit (en geeft mij op mijn flikker als ik het niet doe :cool2: ) en let ze goed op bij zijwegen.
Maar als ze alleen op pad is blijf ik toch mijn hart vasthouden..... maar dat zal wsl wel nooit over gaan :lol:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Kinderen in het verkeer leren om te kijken is heel verstandig, maar heeft beperkte waarde, ze kunnen namelijk tot een jaar of 12 niet inschatten hoe snel een naderende fiets of auto bij ze is. Ze kunnen gewoon geen 3d visualisatie maken, daarom zul je mini's nooit een bal ( bij welke sport dan ook) in de lege ruimte zien spelen, altijd recht op iemand af.
Dus, ook al ziet een kind je aankomen, of een auto, ze zullen niet goed in kunnen schatten wanneer het veilig is, tenzij je ze leert dat ze zodra ze ook maar iets zien, stoppen. Het is duidelijk dat dat niet werkt in het verkeer. Tot die tijd is het dus aan sterkere verkeersdeelnemers om kinderen (ook de pubers), als totaal onberekenbaar te beschouwen en daar het eigen rijgedrag op aan te passen
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Stromeur schreef: 28 apr 2018, 23:08 Ik denk zeker dat (ex-)motorrijders een grote streep voor hebben op de speed pedelec. Zowel qua balans op een snelle tweewieler, als bewustzijn van de eigen kwetsbaarheid en het defensief-anticiperend rijden.
FreddyH schreef: 29 apr 2018, 00:27 "ik hoorde niks achter me dus dan hoef ik ook niet te kijken" :bb
Het grote verschil tussen ons en die brommers zijn net die decibels (én de stank). Van een brommer kan men meer hebben, men is die al gewoon.
Ik merk hetzelfde als ik met de wagen op weg ben, ik rijd met een Prius+. Op parkings, ... met lage snelheden moet ik dubbel voorzichtig zijn, ze horen je niet komen en men is gewoon om op het geluid af te gaan.

En snotneuzen met oortjes in denken gewoon dat ze onsterfelijk zijn.
Scheldelaan-Stromer
Plaats reactie