Voorschot betalen op een bestelde Stromer of niet?

allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Het had inderdaad deel moeten uitmaken van de onderhandeling. Nu, ik heb in principe nu al het recht om mijn contract te verbreken (tot midden augustus tijd om te leveren), maar voorlopig zie ik er geen reden toe. Ben zeer tevreden over het contact, al had ik de leveringstijd uiteraard graag korter gezien. Ik ga de 5% 'na-schot' dus wellicht niet doen, het was 'evil' Lomito die me op het idee bracht ;)
Lomito

bartgo schreef: 16 aug 2018, 23:19 Lomito, dat vind ik inderdaad wel een goed voorstel: als de fiets er eindelijk is ga ik voorstellen om nog 5% niet te betalen. Die betaling kan dan volgen na 3 maanden ofzo, als problemen correct worden opgevangen. Dat lijkt me een mooie compensatie die de dealer kan geven nu ik hem al 6 maanden voorgefinancierd heb met mijn voorschot.
Kijk, als de dealer gaat lopen mauwen over een voorschotbedrag dan is het jouw goed recht dan een gelijk bedrag als naschot te vragen met even lange periode. Dat werkt overigens tot 50%... Het klinkt misschien ongeloofwaardig maar er zijn werkelijk bedrijven die voorschotten van 50% en meer vragen... en klanten die dat betalen... :ai :bu:
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Pimsky schreef: 16 aug 2018, 18:12
Het betalen van de aanbetaling vond ik wel redelijk. De relatief kleine dealer besteld op basis van mijn reservering een extra model van de ST3 om zijn voorraad aan te vullen. Ik heb de afgesproken prijs nu ook vast staan.
In NL moet de dealer bij bestelling van een ST3 LE meen ik ook 1 of 2 ‘gewone’ ST3’s bestellen...
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 16 aug 2018, 23:31 Geen gek idee, maar dat doe je niet nadat je de koop al hebt afgetikt. Dat is mijn mening.
Helemaal mee eens. Je hebt een contract overeengekomen, dat kan je nadien niet meer aanpassen.

Indien je na de berichten op 't forum een beetje schrik hebt tov de betrouwbaarheid van de ST5, lijkt het me veel constructiever en logischer om daar nu met de handelaar al over te spreken en een soort van mobiliteitsgarantie afdwingen (gegarandeerde vervangfiets indien er iets mis loopt)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Tomasj schreef: 17 aug 2018, 00:34 Je hebt een contract overeengekomen, dat kan je nadien niet meer aanpassen.
Als de dealer over een voorschot begint ben je volgens mij nog bezig met onderhandelen en kun je net zo goed een gelijkwaardige voorwaarde opnemen in jouw voordeel. Accepteert de dealer jouw tegenvoorstel voor een gelijk naschot niet dan heb je een goede reden om het voorschotvoorstel niet te accepteren. Nog steeds allemaal onderdeel van de te sluiten overeenkomst.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Mijn reactie was gericht aan Bartgo, net zoals die van Stromeur
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Golvas

Tomasj schreef: 17 aug 2018, 00:34 lijkt het me veel constructiever en logischer om daar nu met de handelaar al over te spreken en een soort van mobiliteitsgarantie afdwingen (gegarandeerde vervangfiets indien er iets mis loopt)
En laat dergelijke afspraken dan ook meteen op papier zetten ... altijd handig als men die afspraken nadien mocht "vergeten" of in het geval dat er iets niet loopt zoals gepland ... :shock:

Goede afspraken maken goede vrienden.
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ik ben er nogal gerust in en wil vooral een goeie relatie ontwikkelen met de dealer. Enfin, professionele relatie voor de slechte verstaanders hier ;) ze zijn ook erg soepel. Zo zat er een duurdere omnium verzekering in mijn contract die nu ook zonder morren wordt aangepast of zelfs geschrapt omdat ze die van mijn voorkeur niet aanbieden.

Een na-schot is eigenlijk te laat, niet in het contract opgenomen. Een vervangfiets zit er wel in. Had ik netjes onderhandeld. Alleen kan ik geen stromer eisen als vervangfiets van deze kleine dealer. Dat is de prijs die ik betaal om vlakbij te zitten. Ja Lomito, bij sommigen is dat anders, maar hier is het nu eenmaal zo.

Het straffe is trouwens dat deze dealer gewoon geenenkele stromer in de showroom heeft. Vindt dat zelf lastig. Is begonnen met stromer in augustus 2017. Wat me vertrouwen geeft is dat de communicatie erg goed is en dat de zaakvoerder heel goed volgt op internet. Ik heb tijdens de zolder testdag van de st5 ook gekeken hoe ze omgingen met de vertegenwoordiger van stromer en zag dat dat erg goed zat. Ze kunnen niet allemaal V uit antwerpen zijn natuurlijk.
Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

Lomito schreef: 16 aug 2018, 14:33
Kornelito schreef: 16 aug 2018, 13:07 Misschien is hier een mentaliteitsverschil. Het is netjes naar de dealer toe. Toch naar de kleinere dealers toe.
Van andere BE-fora (bouwinfo en ecobouwers) weet ik dat het betalen van voorschotten in BE gebruikelijker is maar niet wettelijk verplicht zijn. Een bedrijf kan dus vragen om een voorschot en als klant kun je dat vriendelijk afwijzen. Soms (vrijwel nooit) zal men dan weigeren de bestelling te plaatsen en doorgaans wordt je bestelling liefdevol zonder voorschot opgenomen.

Voor de (kleine) dealers hoef je geen medelijden te hebben, de bestelde EN niet afgeleverde fiets is binnen een week alsnog verkocht voor de hoofdprijs.
Wel Lomito, toevallig is mijn pa een kleine dealer. Niet in Stromer of andere Speed Pedelecs, maar gewone en elektrische fietsen. Het is toch slikken, als een koppel afziet van hun gecustomiseerde fiets. Binnen een week opnieuw verkocht? Hij zal al blij zijn als ze tegen het eind van het seizoen weg zijn. In een kleinere gemeente krijg je nu eenmaal niet dezelfde quantiteit aan cliënteel binnen. Ik vind je stelling maar kort door de bocht.
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km
Lomito

Kornelito schreef: 17 aug 2018, 08:47 Het is toch slikken, als een koppel afziet van hun gecustomiseerde fiets.
Je gaat zo'n fiets niet zonder overeenkomst op papier bestellen, eenmaal getekend is verkocht. Afzien van de koop NA overeenkomst is dan niet meer mogelijk...
Plaats reactie