Workshop Speed Pedelecbeheersing?

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Karst en zijn team is een begrip in de mtb wereld, maar als je daar niet in zit snap ik dat je ze niet kent.

Motor vs ATB: Een beetje niet al te zware motor weegt al snel 185kg en voelt 45km/u als kruipen.
Een mountainbike zit rond de 10kg.
De grip die motorbanden hebben is vele malen hoger dan die van een fiets en door breedte ook meer stabiliteit.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daarnaast: bij bochten moet je op een race motor je gewicht verplaatsen, anders krijg je hem de bocht niet door. Bij een MTB is dat veel minder. En bij een motor heeft gewicht naar achteren verplaatsen bij remmen huis weer weinig zin...

Ja een SP is fors zwaarder dan een MTB, maar verder is veel vergelijkbaar.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Overigens geldt voor beide richtingen dat de instructeur open moet staan voor het feit dat een SP iets anders is. En in beide gevallen zou ik de instructeur een flinke dit op een SP willen laten maken om het verschil te ervaren.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
TeuRij
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 aug 2018, 13:42
Locatie: Gelderland

Mooi initiatief!

Afhankelijk van datum, kosten, etc. doe ik mee.
Zet mij maar bij de lijst van geïnteresseerden.
Omgeving Apeldoorn.

Ik rij trouwens ook al ruim 20 jaar motor.
Heb daarmee diverse VRO (Voortgezette Rij Opleidingen) gevolgd.
Zowel bij PVI (Politie Verkeers Instutuut) in Lelystad als op diverse andere circuits (Assen, Zolder, Strijen, etc.).
Ook circuitdagen met coureurs uit de Nederlandse top gevolgd op TT-circuit in Assen, voor meer motorbeheersing.

Ik zie wel veel overeenkomsten tussen de motor en de Stromer.
Bij sommige noodzakelijkerwijs hachelijke uitwijkmanouvres die ik noodgedwongen moest maken met m'n ST2S heb ik meerdere keren de eerstvolgende kilometers daarna verzucht: "Wat ben ik blij dat ik al die VRO-cursussen gedaan heb, en daardoor meer motorervaring heb..." ;p

Over verschillen/overeenkomsten tussen MTB en Stromer moet ik het antwoord schuldig blijven.
+STROMER- ST2S | Stromert sinds januari 2017 | 38 km woon-werk enkel
BlinkerGrips knipperlichten | Spurcycle bel | AirWings verende zadelpen | SQLab maatzadel | Elvedes FX18 Remschijf voor | B&M spiegel | Topeak telefoonhouder
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Marco Verkerk schreef: 27 aug 2018, 21:37 Mbt clinic in Velp is bijna op kruipafstand van Arnhem en ik wist niet eens van hun bestaan. 🤔

Persoonlijk vind ik een Stromer, door haar gewicht, wel heeeeeel anders rijden dan een mountainbike.
Ik heb geen ervaring met motorrijden, maar denk dat het rijgedrag van een Stromer of andere speedpedelec meer overeenkomt met een motor dan een mountainbike.

Beide initiatieven vind ik geweldig en welke het ook word, ik ben erbij.
Rijgedrag de stromer doet mij erg denken aan mijn brommertje waar ik op reed toen ik 17 was :D . Blijkt toch dat ik bepaalde reflexen die ik mij toen heb aangeleerd nu nog steeds gebruik.

Ik heb met name interesse in leren ontwijken cq nemen van onverwachte obstakels op hoge snelheid (40-45 ).

Ik volg even.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
gert
Pro
Pro
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2018, 11:26

Mooi initiatief!

Afhankelijk van datum, plaats, etc. doe ik mee.
Zet mij maar bij de lijst van geïnteresseerden.
Omgeving Putten.

Ik rij al 10 jaar op de racefiets/mountainbike, en heb een aantal jaren brommer en motor gereden, maar zoals WFVst5 al aangaf voor sommige dingen heb je aanleg voor nodig (ik denk dat een aantal zaken ook nog wel aangeleerd kunnen worden :cool2:
Rosa
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2018, 20:02

Ik ben ook geïnteresseerd, maar deelname ook afhankelijk van afstand en kosten. Ik kom uit Amsterdam...
kelleke22
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Daniel1975 schreef: 27 aug 2018, 20:11 Out of the box denken: mtbclinic.nl van Karst Zijlstra. Zijn fietsbeheersing is waanzinnig en kan ook best goed uitleggen.
Geeft (je raadt het nooit....) mtb clinics voor bedrijven, beginners, ervaren rotten, noem maar op.
Zit dichter bij een Stromer dan een motorfiets imho.
Regelmatig met mtb clinics op reizen geweest en dat is echt HEEL goed voor de fietsen beheersing. Je leert hier echt veel van! Ik ben ervan overtuigt dat je na een clinic heel anders op je stromer zit! Stromer is misschien wat zwaarder maar zelf gebruik ik veel dezelfde technieken die ik ook op de mtb doe (gedoseerd maximaal remmen bijv met je voorrem, houding, kijken enz....). Zou zeker Karts is een mail sturen hoe je het wilt hebben en dan zullen ze het aanpassen hoe jullie het willen hebben denkik.
Sven

Ik heb net reactie van Karst van MTBclinics gekregen.

Ze vinden het een goed idee.... Maar doen alleen off road.
Dat wordt dus verder zoeken.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sven schreef: 11 sep 2018, 12:34 Ik heb net reactie van Karst van MTBclinics gekregen.

Ze vinden het een goed idee.... Maar doen alleen off road.
Dat wordt dus verder zoeken.
Je kunt ze de vraag stellen of zij iemand kennen die het wel wil doen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie