Het verschil is ook dat je met een reguliere shifter daadwerkelijk de derailleurkabel bedient. Met het schakelen van het ene naar het andere tandwiel (of zelfs twee of drie tandwielen verder) wordt de kracht van je duim tegen de shifter gebruikt om de kabel te bedienen, die vervolgens helemaal achteraan je fiets de derailleur een stuk opschuift.
Met elektronisch schakelen is geen sprake meer van die fysieke overbrenging. Geef één (of meer) tikjes op de knop en de derailleur wordt elektrisch opgeschoven. Dit gaat sneller, inspanningsloos en feilloos. Je kunt ook heel eenvoudig meerdere tandwielen voorbij schakelen: tik, tik, tik: altijd raak. Bij een verkeerslicht schakel ik rustig drie of vier tandjes terug. Is toch zo gebeurd. En bij het optrekken ben ik tik-tik-tik-----tik weg.
Doe je dit met een regulier derailleur, dan moet je meerdere bewegingen met je duim maken voordat je zover bent. (rrrrr-ktsjoeng, rrrr-ktsjoeng, rrrrrr, oh crap nét te kort, rr-rrrrr-ktjsoeng)
Zoals ik het opschrijf zullen velen weer denken: ja en? Gaat ook prima zoals ik het nu doe. En dat is ook zo. Tótdat je elektrisch gaat schakelen
Hypothetische vraag: ST5, ST3 of ST2 S?
Heel herkenbaar Stromeur. Vanmiddag zat ik soms onbedoeld met schakelen bij de ST3 niet helemaal lekker in een versnelling. Kan ook aan mij liggen misschien, maar bij de ST5 was dit niet het geval. Lekker 2 versnellingen overslaan, 2 lichte tikjes en gaan. Ik ben helemaal overtuigd van het nut van de Di2 schakeling.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Mijn ervaring is anders. Ik ervaar het schakelen op mijn fiets als snel en trefzeker. Typisch gaat het zo vlot dat ik bijna niet merk dat het schakelen daadwerkelijk gebeurt is, behalve dan dat ik zwaarder moet trappen dus het moet wel gelukt zijn.
Ook met terug schakelen: gewoon 3-4 versnellingen terug en de trappers nog een slag rond. Altijd raak. Het enige wat ik soms heb op een stuiterweg is dat ik met opschakelen 2 versnellingen naar boven ga ipv de bedoelde 1...
Tijdens mijn proefrit op de ST5 had ik precies dezelfde ervaring als op mijn eigen fiets: het schakelt snel en trefzeker. Het enige verschil is dat je er zelf geen kracht voor hoeft te leveren. Goh.
Voor mij is het electronische schakelen en leuke gimmick. Als het erop zit zal ik het zeker laten zitten, maar bij de keuze tussen 2 fietsen speelt het zo goed als geen rol.
De bouwlamp, of iets dat minimaal erg vergelijkbaar is speelt in mijn keuze wel zeker een rol. Zolang de lamp van de ST3 zich niet bewezen heeft ligt mijn keuze dan bij de Es. Of gewoon toch bij de ST3, als die lamp tegenvalt dan zou ik er zelf een bouwlamp opzetten.
Ook met terug schakelen: gewoon 3-4 versnellingen terug en de trappers nog een slag rond. Altijd raak. Het enige wat ik soms heb op een stuiterweg is dat ik met opschakelen 2 versnellingen naar boven ga ipv de bedoelde 1...
Tijdens mijn proefrit op de ST5 had ik precies dezelfde ervaring als op mijn eigen fiets: het schakelt snel en trefzeker. Het enige verschil is dat je er zelf geen kracht voor hoeft te leveren. Goh.
Voor mij is het electronische schakelen en leuke gimmick. Als het erop zit zal ik het zeker laten zitten, maar bij de keuze tussen 2 fietsen speelt het zo goed als geen rol.
De bouwlamp, of iets dat minimaal erg vergelijkbaar is speelt in mijn keuze wel zeker een rol. Zolang de lamp van de ST3 zich niet bewezen heeft ligt mijn keuze dan bij de Es. Of gewoon toch bij de ST3, als die lamp tegenvalt dan zou ik er zelf een bouwlamp opzetten.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Dat zijn voor mij dan toch geluiden en handelingen die meer herkenbaar zijn van een oude traditionele mountainbike , wanneer je aan 't klimmen bent en plots beseft dat je wat lichter moet gaan omdat je het anders niet haalt... dan staat er druk op de pedalen en moet de ketting inderdaad beetje ratelen om overgebracht te worden naar een hoger tandwiel.
In ons geval gaat dat lichter schakelen meestal gepaard met remmen en doe je gewoon een lichte continue beweging met de pedalen. Ik heb nog nooit geratel gehoord of ervaren. Gaat allemaal heel vlotjes.
En bij het optrekken zijn er inderdaad ook gewoon korte tikjes nodig en de ketting verlegt zich soepel en probleemloos.
Maar zoals je zelf aanhaalt, via internet kan je niet alles bepalen. Sommige zaken moet je zelf ervaren.
Maar met je 'bijgeluiden' ben ik niet akkoord. Echt niet
Wat ik wel handig zou vinden (wat mijn vrouw heeft op haar middenmotor 25/u fiets) is dat je stilstaand een versnelling kan kiezen. Als je dan vergeten schakelen bent door noodstop of iets dergelijks, kan je gewoon al stilstaand lichte versnelling kiezen en weer aanzetten.
Maar dat kan niet met dit Stromer systeem dacht ik? Ketting moet in beweging blijven om te kunnen verleggen, toch?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik heb het even nagekeken voor de onderdelen die je nodig zou hebben om een ST3 te upgraden naar een XTR Di2 systeem; derailleur achter, één shifter, display, batterij, lader en wat bekabeling. Een complete XTR Di2 set met voorderailleur, cranks etc. is namelijk niet nodig, verdere aanpassing van de ST3 ook niet.
Afhankelijk van hoe handig je shopt (of wat je met je dealer weet af tikken) zou ik op rond de 750 a 1000 euro exclusief arbeidsloon rekenen. Als je een paar weken wat slim rond shopt, dan kan het vast nog wel voor iets minder. De online prijzen voor de losse onderdelen van dit systeem schommelen namelijk enorm.
Als je zelf nog nooit versnellingen en/of een Di2 systeem hebt gemonteerd, dan zou ik hier zeker niet voor het eerst mee beginnen op een Stromer. Je Stromer zal hier deels voor uit elkaar moeten, dus ook i.v.m. verlies van garantie zou ik dit aan de Stromer dealer overlaten. Dat drijft de prijs wel weer wat op, want de meeste dealers zullen je graag zelf alle benodigde onderdelen willen verkopen en daarmee zul je in veel gevallen duurder uit zijn dan wanneer je online koopt.
Afhankelijk van hoe handig je shopt (of wat je met je dealer weet af tikken) zou ik op rond de 750 a 1000 euro exclusief arbeidsloon rekenen. Als je een paar weken wat slim rond shopt, dan kan het vast nog wel voor iets minder. De online prijzen voor de losse onderdelen van dit systeem schommelen namelijk enorm.
Als je zelf nog nooit versnellingen en/of een Di2 systeem hebt gemonteerd, dan zou ik hier zeker niet voor het eerst mee beginnen op een Stromer. Je Stromer zal hier deels voor uit elkaar moeten, dus ook i.v.m. verlies van garantie zou ik dit aan de Stromer dealer overlaten. Dat drijft de prijs wel weer wat op, want de meeste dealers zullen je graag zelf alle benodigde onderdelen willen verkopen en daarmee zul je in veel gevallen duurder uit zijn dan wanneer je online koopt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Hallo,
lijkt mij onbegonnen werk.
Beter om dadelijk dan de st5 te nemen en zo toch ook risico's op schade enz te vermijden.
Zo dit trouwens wel mogen, daar deze gekeurd is met een ander schakelsysteem
groetjes
Marky
lijkt mij onbegonnen werk.
Beter om dadelijk dan de st5 te nemen en zo toch ook risico's op schade enz te vermijden.
Zo dit trouwens wel mogen, daar deze gekeurd is met een ander schakelsysteem
groetjes
Marky
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Typegoedkeuring zal het probleem niet zijn verwacht ik. Verlies van garantie wel, als je dit niet door een geautoriseerde Stromer dealer laat uitvoeren. En áls je dit door een Stromer dealer laat doen, dan is alsnog aan te raden om op voorhand afspraken te maken over garantie, liefst schriftelijk, want de garantie-voorwaarden van Stromer laten dit officieel niet toe.
Andere optie is inderdaad de ST5, of de ST2 S natuurlijk Of wachten totdat de garantieperiode op je Stromer verstreken is.
Ik heb twee keer eerder een Di2-systeem op een fiets (geen e-bike/SP) gemonteerd en het is geen rocket science voor een fietsmonteur. Maar een Stromer is toch weer een verhaal apart met alle andere elektronica aan boord.
Andere optie is inderdaad de ST5, of de ST2 S natuurlijk Of wachten totdat de garantieperiode op je Stromer verstreken is.
Ik heb twee keer eerder een Di2-systeem op een fiets (geen e-bike/SP) gemonteerd en het is geen rocket science voor een fietsmonteur. Maar een Stromer is toch weer een verhaal apart met alle andere elektronica aan boord.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bedankt voor het opzoekwerk hoor... +1000€ gelukkig is het een hypothetische vraag
Maar het is wel de enigste mogelijkheid om een comfort frame met elektrische schakeling te bekomen.
Nu heb ik inderdaad met mijn ST1tje nog nooit problemen met het schakelen gehad dat klopt wel, het gaat altijd goed. Maar ja, je bent jong en je wilt wat hé
Maar het is wel de enigste mogelijkheid om een comfort frame met elektrische schakeling te bekomen.
Nu heb ik inderdaad met mijn ST1tje nog nooit problemen met het schakelen gehad dat klopt wel, het gaat altijd goed. Maar ja, je bent jong en je wilt wat hé
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Waar komt de oplaadconnector voor het Di2 systeem? Plaats op de ST5 is niet echt goed bereikbaar.
‘Voordeel’ bij achteraf inbouwen is dat je ook de dongle kunt monteren zodat je de Shimano app kunt gebruiken
E-TUBE PROJECT for Smartphone by SHIMANO.INC
https://itunes.apple.com/nl/app/e-tube- ... ?l=en&mt=8
Leuke uitdaging net als de Supernova M 99 PRO upgrade
‘Voordeel’ bij achteraf inbouwen is dat je ook de dongle kunt monteren zodat je de Shimano app kunt gebruiken
E-TUBE PROJECT for Smartphone by SHIMANO.INC
https://itunes.apple.com/nl/app/e-tube- ... ?l=en&mt=8
Leuke uitdaging net als de Supernova M 99 PRO upgrade