Hypothetische vraag: ST5, ST3 of ST2 S?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mhoutman schreef: 25 jul 2018, 10:03 Waar komt de oplaadconnector voor het Di2 systeem? Plaats op de ST5 is niet echt goed bereikbaar.
Die aansluiting zit aan de zijkant van de Di2-display. Omdat de display op de ST5 is komen te vervallen, heeft Stromer voor de ST5 een andere locatie bedacht.

Ik begrijp de beslissing van Stromer om de Di2-display te laten vervallen op de ST5 totaal niet. Of eigenlijk: ik begrijp hem wel (design) maar ik ben het er niet mee eens. Je ziet niet in welke versnelling je rijdt, je krijgt geen piepje als je het hoogste verzet op schakelt en je kunt de batterij-status niet zien.

Voor wat betreft de onhandige plek op de ST5 om het Di2-systeem op te laten: daar kan ik me nou echt totaal niet druk om maken. Je hoeft het systeem maar een paar keer per jaar op te laden. (In mijn geval 2x per jaar.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Ben wel benieuwd naar een vergelijk tussen een ST2S en een ST3; zowel qua fietsgedrag/geometrie en de 27,5" wielen, of dat de electrische schakeling en carbon voorvork van de ST2S toch de voorkeur krijgen.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

J3R schreef: 27 jul 2018, 21:42 zowel qua fietsgedrag/geometrie en de 27,5" wielen, of dat de electrische schakeling en carbon voorvork van de ST2S toch de voorkeur krijgen.
Elektrisch schakelen: als je er eenmaal serieus mee gereden hebt, dat wil je niet meer zonder. Maar als je het nog nooit hebt gehad, dan is net zo prima om de rest van je leven analoog te schakelen. Het Di2 systeem is geen must, maar een nice to have. (Zeer nice to have, dat wel.)

Carbon versus alu voorvork: niet mega-boeiend voor een Stromer. Carbon is lichter, maar dat maakt niet uit op een fiets die bijna 30kg weegt. Carbon heeft ietwat verende eigenschappen, maar zo weinig dat je eenvoudig met bandendruk compenseert.

Verder zijn de ST2 S en de ST3, juist vanwege hun rijgedrag door het verschil in wielmaat, twee totaal verschillende fietsen.

Ik heb een ST2 S in bezit en ik heb meermaals met de ST5 gereden. De ST3 is in rijgedrag vergelijkbaar met de ST5, dus daarvoor kun je de ST5 topics doornemen. Kort door de bocht: hou je van een vinnige Stromer en een beetje fietskoerier-gevoel, dan is de ST2 S absoluut interessanter. Heb je liever een mega-stabiel snelheidsmonster in disguise, dan zeker de ST3 (of ST5).

Ik blijf erbij dat de keus voor een Stromer met 27,5" wielen versus 26" wielen sterk afhangt van je routes. Als je veel bochtenwerk en onverwachte manoeuvres in drukke binnensteden hebt b.v., en je houdt wel van een beetje pit in je Stromer, dan zou ik zeker dit jaar nog mijn slag slaan en een model met 26" wielen kopen, want ze gaan er volgend jaar allemaal uit.

Hiermee wil ik trouwens absoluut niet zeggen dat de Stromers met 27,5" wielen saai zijn, of loom sturen, want zo zit het niet. Het is eerder zo dat de enorme motorkracht helemaal niet voelbaar is in een bepaalde onrust in het rijgedrag. Je vliegt, maar dan zonder het meteen door te hebben.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pjjvh
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mei 2018, 09:07
Locatie: Brugge

Ik zit helaas reeds 2,5 maand in de wachtkamer voor een ST2 sport zwart 20" 983 kWh :roll:
Het recreatief fiets seizoen is reeds ver gevorderd...... (ik ambieer niet dagelijks naar mijn job te stromeren.)
Daar ondertussen de ST2 eind 2018 zal opgevolgd worden door de ST3 zit ik eigenlijk op een "einde reeks" te wachten...
Balen!
Mijn opties zijn:
1. Nog even verder geduld uitoefenen...De ST3 is het niet waard tot aanvang 2019 te wachten en een paar extra € 100 te spenderen. Van uitstel komt afstel......
2. De bestelling omzetten naar ST3......levering lente 2019?
3. Bestelling annuleren en wachten als de situatie duidelijker is (prijzen en beschikbaar ST3 sport zwart, eventuele eindereeks promoties ST2, ST2S)
Kortom: It's complicated
Wat denken jullie?
Alvast bedankt voor het advies
ST2 2018 - sport 20’ - matt black - 983 Wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tja, als je nu nog geen duidelijkheid hebt over wanneer jouw fiets komt en je wilt je fiets alleen maar recreatief in de zomermaanden gebruiken dan maak ik de voorzichtige inschatting dat je dit jaar nog maar 1 maand of zo kunt fietsen.
Immers: er is nu nog geen duidelijkheid dus je hebt de fiets niet binnen nu en 1 maand, dus je kunt ruwweg alleen september fietsen.

Als je dan toch pas tegen april weer wilt gaan fietsen dan heeft het denk ik zin om nu te annuleren en de situatie af te wachten:
- toch de ST2, maar dan wellicht een leuke aanbieding omdat dit model eruit gaat (wellicht wel minder keuze in kleur en accu)
- nadat je erop getest hebt wellicht toch een ST3

Ik kan alleen niet inschatten of de ST2 prijzen zullen dalen en zo ja hoeveel...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

pjjvh schreef: 28 jul 2018, 15:07 3. Bestelling annuleren en wachten als de situatie duidelijker is (prijzen en beschikbaar ST3 sport zwart, eventuele eindereeks
Als je hoopt op een einde seisoensaanbieding met de ST2, dan neem je een enorm risico door je bestelling nu te annuleren. Er zijn nog steeds wachtenden voor een ST2. Ik weet niet hoeveel ST2-bikes Stromer nog gaat laten maken, maar aangezien deze EOL is de opvolgers al deels in productie zijn, zal Stromer geen overschot aan de ST2 fietsen de markt op dumpen. De prijs zal deels bepaald worden door de vraag, en vooralsnog verwacht ik dus dat-ie hoog blijft.

Als er al ST2 Stromers worden afgeprijsd, dan misschien zelfs pas begin volgend jaar en je zult moeten afwachten of je er nog eentje kan aanschaffen bij een dealer van jouw keus. Misschien heeft die tegen die tijd helemaal niks meer staan.

Als je open staat voor een ST2 S: daarvan weet ik dat er in ieder geval in NL één dealer is die er een aantal op voorraad heeft genomen omdat de ST1 X en de ST2 nauwelijks leverbaar waren. Bij die dealer kan, als hij ze nog heeft, nu al over de prijs gepraat worden volgens mij. (Stuur me even een PB als je hier interesse in hebt).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

pjjvh schreef: 28 jul 2018, 15:07 3. Bestelling annuleren en wachten als de situatie duidelijker is (prijzen en beschikbaar ST3 sport zwart, eventuele eindereeks promoties ST2, ST2S)
De prijzen de ST3 zijn al bekend, en die van de rest ook:

viewtopic.php?f=6&t=1383&hilit=stromer+ ... =30#p29155

ST3 LE: 7650 euro
ST3: 6990 euro
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

Ik sta nu ook voor een dilemma.
Een St2, ST3 of ST3 LE.
Er zijn een paar vragen waar ik tegenaan loop v.w.b. de verlichting, accu etc...
Over de verlichting, is de supernova M99 Mini (ST2) beter dan de Roxim z4E pro (ST3, ST3LE)?
Het verschil tussen het achterlicht Supernova M99 Taillight (ST2) en de Roxim R3E (ST3, ST3LE)?
De banden, Schwalbe Big Ben (ST2) en de Pirelli Cycl-e ST van Stromer (ST3, ST3LE)?
De remmen, Stromer HD842 van TRP (ST2) en de Stromer HD942 van TRP (ST3, ST3LE)?
De voorvork van Carbon of de Aluminium?
Een goed zadel vind ik ook belangrijk, ik heb een testrit gemaakt op een ST2S en het zadel was wel heel erg hard, een stuk harder dan de ST2 in ieder geval, ook daar heb ik een halve dag op gereden.
Is daar een goede vervanger voor, b.v. het Brooks zadel van de ST3LE?
Is het verschil tussen de ST3 en ST3LE alleen het zadel, de kleur en de accu?
De verlichting is voor mij ook een heel belangrijk punt, op de ST2S zit een erg goede koplamp maar is de koplamp op de ST2 of op de ST3, ST3LE ook zo goed of kan daar iets anders opgezet worden?
De nieuwe SP's krijgen een 27,5" wielen, is dat beter dan de 26" van de ST2?
Ik weet dat het heel wat vragen zijn, maar voordat ik tot aankoop over ga wil ik zo goed mogelijk een afweging kunnen maken zodat de kans op een verkeerde aanschaf zo klein mogelijk is.
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Trafficleader schreef: 07 aug 2018, 23:33 Ik sta nu ook voor een dilemma.
Een St2, ST3 of ST3 LE.
Er zijn een paar vragen waar ik tegenaan loop v.w.b. de verlichting, accu etc...
Over de verlichting, is de supernova M99 Mini (ST2) beter dan de Roxim z4E pro (ST3, ST3LE)?
Puur volgens specs is de Roxim beter, maar wel minder mooi
Het verschil tussen het achterlicht Supernova M99 Taillight (ST2) en de Roxim R3E (ST3, ST3LE)?
Geen idee

De banden, Schwalbe Big Ben (ST2) en de Pirelli Cycl-e ST van Stromer (ST3, ST3LE)?
Die Cycl-e ST zou ook als 26" beschikbaar komen , wel onder een andere naam.

De remmen, Stromer HD842 van TRP (ST2) en de Stromer HD942 van TRP (ST3, ST3LE)?
De HD842 zijn al remmen met 4 zuigers, en behoorlijk krachtig, ik weet niet wat de toegevoegde waarde is van de 942
De voorvork van Carbon of de Aluminium?
Carbon is in theorie iets beter (stuurt nauwkeuriger, absorbeert wat schokken, maar aan de andere kant heb je met de grotere wielen ook meer comfort

Een goed zadel vind ik ook belangrijk, ik heb een testrit gemaakt op een ST2S en het zadel was wel heel erg hard, een stuk harder dan de ST2 in ieder geval, ook daar heb ik een halve dag op gereden.
Is daar een goede vervanger voor, b.v. het Brooks zadel van de ST3LE?
Tuurlijk, Brooks verkoopt ook zadels zonder Stromer er bij. En als je echt gek wilt doen, voor 250 EUR kan je een zadel op maat laten maken, geen enkel commercieel zadel dat daar tegenop kan

Is het verschil tussen de ST3 en ST3LE alleen het zadel, de kleur en de accu?
De handgrepen, het zadel en de kleur. Accu kan je ook upgraden op de ST3

De verlichting is voor mij ook een heel belangrijk punt, op de ST2S zit een erg goede koplamp maar is de koplamp op de ST2 of op de ST3, ST3LE ook zo goed of kan daar iets anders opgezet worden?
Ik denk ST2s > ST3 > ST2. Je kan die lampen in theorie wisselen, maar dan kan Stromer lastig doen over de garantie

De nieuwe SP's krijgen een 27,5" wielen, is dat beter dan de 26" van de ST2?
Meer comfort, minder wendbaar. Is een wandelschoen beter dan een sandaal?

Ik weet dat het heel wat vragen zijn, maar voordat ik tot aankoop over ga wil ik zo goed mogelijk een afweging kunnen maken zodat de kans op een verkeerde aanschaf zo klein mogelijk is.
Dat snap ik, makkelijkste manier om dit alles te bepalen is zelf testen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

Puur volgens specs is de Roxim beter, maar wel minder mooi
Geen probleem voor mij, wil alleen veel licht hebben, cosmetisch vind ik het niet erg.
De HD842 zijn al remmen met 4 zuigers, en behoorlijk krachtig, ik weet niet wat de toegevoegde waarde is van de 942
Ok, dan zijn de HD842 al voldoende.
Carbon is in theorie iets beter (stuurt nauwkeuriger, absorbeert wat schokken, maar aan de andere kant heb je met de grotere wielen ook meer comfort
Dan zou je ter compensatie de 27,5" wielen moeten hebben...
Tuurlijk, Brooks verkoopt ook zadels zonder Stromer er bij. En als je echt gek wilt doen, voor 250 EUR kan je een zadel op maat laten maken, geen enkel commercieel zadel dat daar tegenop kan
Zou je alleen daarvoor de ST3LE moeten kopen omdat je dan de garantie houdt of een ander zadel aanschaffen en de garantie verliezen?
De handgrepen, het zadel en de kleur. Accu kan je ook upgraden op de ST3
Dus alleen de handgrepen zijn anders, want de accu is standaard 814 Wh. Buiten het zadel en de kleur dan.
Is dat het verschil in prijs van €660 waard of zie ik iets over het hoofd?
De ST2 voor €6650, de ST3 voor €6990 en de ST3LE voor €7650
Ik denk ST2s > ST3 > ST2. Je kan die lampen in theorie wisselen, maar dan kan Stromer lastig doen over de garantie
Dus v.w.b. de koplamp zou de eerste keuze op de ST2S uitkomen, kan die verlichting ook op de ST3LE of de ST5?
Dit i.v.m. de garantie.
Meer comfort, minder wendbaar. Is een wandelschoen beter dan een sandaal?
27,5" is beter qua comfort, dat is voor mij ook belangrijk. Ook fijn om te weten.
Verschil tussen wandelschoen en sandalen ken ik niet omdat ik geen sandalen heb :D

Heel erg bedankt voor de antwoorden Tomas, ik ga er over nadenken en hoop nog wat reacties te ontvangen.
Een ding weet ik wel, de spurcycle schaf ik dan zeker aan.
Oh ja en de elektrische schakelaar voor de versnelling, zit die ergens standaard op?
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
Plaats reactie