Hypothetische vraag: ST5, ST3 of ST2 S?

LVAerde
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 mar 2018, 13:56
Locatie: België

Ik veronderstel dat die sterkere motoren en sneller optrekken de range van je batterij wel zullen inkorten.
AfbeeldingGrtz,
geveerde ST2 - 49 km ww
Spurcycle bel - Jroen 150 mm spatbord - BodyFloat 2.1
mhoutman

Je huidige fiets is redelijk nieuw. Afgezien van je budget en hoe je de inruil of verkoop van de ST1 gaat afwikkelen zou ik voor de ST3 gaan en dan bij voorkeur de Launch Edition. Aan de Roxim verlichting zullen we allemaal moeten wennen en je kunt er altijd nog XT shifters opzetten.

Ik vind de 27,5 inch wielen in combinatie met de Pirelli’s een stuk plezieriger rijden dan bijvoorbeeld de ST2 maar ook dat blijft nog steeds een superfiets.

Maak een proefrit en beslis zelf.

Last but not least wordt vooral niet zenuwachtig als er volgend jaar de ST4 wordt aangekondigd ;)
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

de st3 is de opvolger van de st2.
Ook duurder.
Ik zou dan denken dat deze zeker zo goed en zelfs beter zou moeten zijn dat de st2.

Maar blijkbaar is dat niet voor alle onderdelen het geval.
bizar toch

Shimano is beter : en deze wordt dan niet op de opvolger gezet... euh…
is dat dan niet raar.
Ook voor de andere onderdelen zelfde.....

groetjes

Marky
mhoutman

Marky schreef: 19 jul 2018, 00:52 de st3 is de opvolger van de st2.
Ook duurder.
Ik zou dan denken dat deze zeker zo goed en zelfs beter zou moeten zijn dat de st2.
‘Beter’ is een vaag begrip. Is een Supernova lamp beter dan een van Roxim? Eerste heeft meer een premium uitstraling die beter past bij een premium fietsmerk. Maar zo denkt een fietsfabriek in het algemeen niet.

Welke fiets heeft er nog versnellingsonderdelen van dezelfde groep? De ST5 gedeeltelijk maar heeft geen XTR ketting en cassette. Een ST1X met kunststof pedalen. Voor zo’n duur ding toch eigenlijk een schande
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Het blijft een lastige keuze, voor elk model zijn er voor en nadelen. En er is ook geen item waar ik echt aan vast hou...
Alhoewel het comfort frame...of het elektrisch schakelen. Keuzes keuzes... :ck: :bu:

En de Es die waarschijnlijk in prijs gaat dalen. Toch niet onbelangrijk.

Het moet wel een 17" frame zijn, dus de meeste occasies vallen af.

Ik stond gisteren voor de gesloten deur van de fietsenmaker, en daar stond de ST2 limited edition in de etalage te blinken, naast een ST2 comfort... ach laat maar.
*Ik wou maar een onderdeeltje voor mijn ST1 bestellen hoor.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
mhoutman

Tony Mb schreef: 19 jul 2018, 06:20
Ik stond gisteren voor de gesloten deur van de fietsenmaker, en daar stond de ST2 limited edition in de etalage te blinken, naast een ST2 comfort... ach laat maar.
*Ik wou maar een onderdeeltje voor mijn ST1 bestellen hoor.
in 17" :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marky schreef: 19 jul 2018, 00:52 de st3 is de opvolger van de st2.
Ook duurder.
Ik zou dan denken dat deze zeker zo goed en zelfs beter zou moeten zijn dat de st2.
Het is maar hoe je het formuleert en wat je als benchmark gebruikt. Ik zie de ST3 niet als opvolger van de ST2.

We hebben nu de ST1 X, ST2 en ST2 S en we krijgen de ST1, ST3 en ST5.

De ST2 S was een upgrade van de ST2 en dat zie je ook terug in de afmontage wanneer je deze modellen met elkaar vergelijkt.

De ST3 is een downgrade van de ST5 en ook dat zie je terug in de afmontage wanneer je die modellen met elkaar vergelijkt.

Waar je wel gelijk in hebt, is dat er in de afgelopen jaren een tendens te zien is waarbij Stromer kiest voor goedkopere afmontage van bepaalde onderdelen (dus gemiddeld een lagere kwaliteit, denk aan kunststof pedalen of een Ritchey stuur of zadelpen vervangen door goedkope OEM producten) én vervanging van de bekende dure merken (b.v. Tektro i.p.v. Magura en Roxim i.p.v. Supernova) waarbij de praktijk moet uitwijzen of er sprake is van kwaliteitsverlies, of voor een betere prijs-kwaliteitsverhouding, waar Stromer in ieder geval aan zal verdienen en wij misschien ook. Verder ben ik het met mhoutman eens: ik snap niet waarom Stromer onderdelen uit verschillende versnellingsgroepen mixt; ik vind het niet passen bij een A-merk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Hallo,

schakelen is dus sneller, gemakkelijker met de elektronische versie.

als je veel in de stad fiets : is deze dan de betere keuze
(veel stoppen voor lichten, vertrekken. Vertragen, versnellen, enz..)
(vertrekken in verkeerde stand, door snel te moeten stoppen en ondertussen niet terugschakelen)

groetjes

Marky
mhoutman

Zelfs Tom Dumoulin maakte vandaag in de Tour een schakel fout En verloor gelijk een kans om de etappe te winnen. :bh:

Net als in auto, als je eenmaal gewend bent aan een automaat dan wil je waarschijnlijk nooit meer iets anders. :)

Niet elektrisch schakelen is nog steeds een prima alternatief en een stuk goedkoper.

Over 10 jaar schakelt elke fiets elektrisch en heeft elke fiets ABS ...
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Tony Mb schreef: 19 jul 2018, 06:20 Het blijft een lastige keuze, voor elk model zijn er voor en nadelen. En er is ook geen item waar ik echt aan vast hou...
Alhoewel het comfort frame...of het elektrisch schakelen. Keuzes keuzes... :ck: :bu:
En de Es die waarschijnlijk in prijs gaat dalen. Toch niet onbelangrijk.
In jouw situatie en ervaring met je huidige Stromer, zou ik gaan proefrijden met de ST3 en de ST2S; daarmee is het makkelijker bepalen wat je voorkeur heeft qua afmontage en fijner vind fietsen.

Zoals jezelf aangeeft: de ST2S zal als uitlopend model later dit jaar waarschijnlijk in de aanbieding gaan.
De ST3 edition (groen) heeft standaard een 983Wh accu, wat luxe extra's als zadel/handvatten eerder leverbaar en is wat duurder als de standaard ST3 (zwart of wit) met 814Wh accu als dat voldoende is.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Plaats reactie