Hoe herken je een goede Stromer dealer?

Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Hallo,

Hoe herken je een goede dealer.

zijn er specifieke vragen die gesteld kunnen worden.
is een certificaat van opleiding voor elk model nodig.

trukjes om dit te achterhalen ?


bedankt

groetjes

Marky
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Geen truukjes, gewoon boerenverstand:

- Er wordt altijd een medewerker van de dealer door Stromer opgeleid als een dealer Stromer dealer wordt. Anders zul je daar geen Stromers in de winkel vinden. (Tenminste, zo hoort het. Iemand kan natuurlijk ook later een andere baan vinde en hoe het dan verder gaat is mij niet helemaal duidelijk.)

- Kans om uitgebreid te testen. Geen rondje om de kerk, maar gewoon zo lang en zo ver als jij dat wil, desnoods via een huur/koop-constructie, waarbij de huurprijs in mindering wordt gebracht op de aanschafprijs als je besluit om de Stromer te kopen. Ik vind dat de testmogelijkheden minimaal vergelijkbaar moeten zijn met de mogelijkheden die je krijgt om een auto te testen, en niet met de mogelijkheden die je krijgt om een opiefiets te proberen in de straat van de dealer.

- Volume/voorraad: probeer een indruk van de dealer te krijgen aan de hand van wat-ie heeft staan en wat er de deur uitgaat. Stromer is een fiets waar je als dealer echt ervaring mee moet hebben, of mee moet willen krijgen. Natuurlijk zal niet elke beginnende dealer meteen honderden Stromers per jaar over de toonbank schuiven, maar in een gesprekje met de dealer kom je er echt welk achter wat-ie er werkelijk vanaf weet (zeker als je gewapend met alle kennis van dit forum binnen stapt met een paar lastige vragen ;) )

- Service: krijg je een gratis en gelijkwaardige leenfiets als je je Stromer kwijt bent voor onderhoud of garantie-werkzaamheden?

- Onderdelen: heeft de dealer veelgebruikte reserve onderdelen op voorraad of moet alles besteld worden? (Duurt langer.)

Verder is het ook een kwestie van zelf een beetje aanvoelen wat je van een zaak vindt. Hoe ziet de winkel eruit? Hoeveel aandacht wordt er aan Stromers besteed? Wat staat er verder aan merken? Is de werkplaats netjes opgeruimd? Heb je een "klik" met winkel en de medewerkers? Persoonlijk vind ik dat heel erg belangrijk: zéker hoe de werkplaats eruit ziet, want dat is waar ze aan je Stromer zullen gaan klussen en als het een bende is, dan word ik daar niet blij van.

Als je je niet goed bij voelt bij een dealer is mijn advies: niet je geld erheen brengen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Het volume van verkopen vind ik in dat lijstje toch iets minder belangrijk. Ik denk dat het vooral de mindset van de fietsenhandelaar is die de doorslag geeft. Mijn dealer verkoopt één speedpedelec per week (hij verkoopt Stromer, Klever en QWIC). Het is dus geen 'grote' dealer, maar heeft voldoende fietsen rondrijden om genoeg ervaring te hebben met de fietsen. De winkel is gelegen in een stadje met 20 000 inwoners, dus zijn markt is sowieso beperkt.

Vanaf de eerste keer dat ik de winkel binnenstapte wist ik dat ik mijn fiets daar zou kopen. De man gaf me gewoon vertrouwen en nam de tijd om alle verschillen duidelijk aan te geven, hij gaf me ook aan waar ik moest op letten tijdens de testritten (testritten waarvoor ik ruim de tijd kreeg).

Ik kreeg mijn fiets ook standaard mee met een aantal aanpassingen die de fietservaring gewoon verbeteren (aangepast spatbord, spiraalbescherming rond de bagagedragers).

Ik heb nog steeds de indruk dat ik een juiste keuze maakte. Toen ik vorige week aangaf dat het kleinste kransje van de cassette versleten was (na 3000 km), stelde hij voor om alleen dat kransje te vervangen, niet de volledige cassette. Zoiets schept gewoon vertrouwen. Het gaat mij dan niet om het geld.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 14 jul 2018, 00:08 Toen ik vorige week aangaf dat het kleinste kransje van de cassette versleten was (na 3000 km), stelde hij voor om alleen dat kransje te vervangen, niet de volledige cassette.
Chapeau voor jouw dealer :ay Dat hebben we hier inderdaad al meer dan eens anders gehoord; glashard de complete cassette vervangen met alle onnodige kosten voor klanten van dien.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Hallo,

wanneer spreekt men van een kleine of een grote dealer

groetjes

Marky
Lomito

Voor mij zijn er geen kleine of grote dealers of je moet hun servicebeleid bedoelen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 27 jul 2018, 01:08 Voor mij zijn er geen kleine of grote dealers of je moet hun servicebeleid bedoelen.
Of hun praatjes als ze vanalles beloven. Wat mij betreft is een grote dealer eentje die zegt wat hij doet en doet wat hij zegt. Winkeloppervlakte vind ik niet belangrijk, wel wat hij er heeft staan en wat hij daarvan weet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Toch denk ik dat er verschil kan zijn tussen een kleine (minder omzet) en een grote (veel omzet) dealer als het gaat over service. Een kleine dealer zal minder voorraad van reserveonderdelen hebben, minder kunnen bieden op het vlak van gelijkwaardige vervangfiets, en afhankelijk vn de importeur/fabrikant ook minder snel kunnen helpen bij grotere problemen. De meeste fabrikanten / inporteurs lopen nu eenmaal sneller bij een grote klant...
Het is jammer genoeg niet alleen afhankelijk van de goodwill of de deskundigheid van de dealer / personeel.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dat kan. Het kan even goed zijn dat die grote dealer een klant net wat minder belangrijk vindt... De Audi garage waar ik 10 jaar geleden een wagen kocht was een zeer grote, service was er gewoon afwezig. Je voelde er ook gewoon een nummer.
Het komt er op neer hoe servicegericht je dealer is.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

ik stelde de vraag omdat in andere toppic's te lezen valt : grote dealer
of kleine dealer
daarmee dat ik me afvroeg wat er bedoeld werd

groetjes

Marky
Plaats reactie