Sh*t, wielrennert in mijn wiel

Myxomatose
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 jan 2018, 20:33
Locatie: Klein Brabant (B)
Merk SP: Stromer
Km-stand: 15.000

Mij stoort het absoluut niet, ik heb er regelmatig in mijn wiel hangen, (het record is een treintje van 7 racfietsers). Sommige vragen het, andere sluiten gewoon aan. Bijna altijd krijg je dan een bedankje.
Ik moet wel toegeven dat bij diegene waar er geen bedankje van af kan ik een opmerking maak :roll: :roll:
Na een stoplicht of een scherpe bocht trek ik iets minder hard op waardoor ze zeker kunnen volgen.
Met mijn huidige e bike rij ik 32 - 35km/h wat het wielzuigen natuurlijk wel een stuk gemakkelijker maakt.

Gaan zigzaggen of iets dergelijks zou ik absoluut niet doen, heel erg gevaarlijk, het verbeterd ook absoluut de verstandhouding tussen de verschillende fietsers niet!!!
Cowboys, idioten zijn er bij de gewone fietsers, e bikers, race fietsers en ook bij de speedpedelecers 2 weken geleden nog bijna van het fietspad gereden door iemand op een stromer die het nodig vond om tegen 45 km/h wat op zijn gsm te tokkelen. :ai :ai :ai
ST2 2018 - Sport 22" - Matt Black - 983 Wh
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dat noodstoppen en groupe niet werkt tonen professionele renners in het peleton steeds opnieuw. Ze buitelen over elkaar met soms desastreuze persoonlijke gevolgen.
Dat amateurs denken dat zij dit wel aankunnen is levensgevaarlijk.

Ik begrijp om die reden ook helemaal niets van het concept van mountainbiken.
Met het grootst mogelijke risico zo hard mogelijk op nauwelijks begaanbare paden jakkeren.
Dan met zo'n blik van kijk mij eens lekker mannelijk zijn.

Maanden niet naar het werk kunnen om een verbrijzelde schouder, heup of sleutelbeenbreuk.
Lekkere collega's zijn dat. :shock:
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer Newbee

Myxomatose schreef: 04 jul 2018, 15:07 Ik moet wel toegeven dat bij diegene waar er geen bedankje van af kan ik een opmerking maak :roll: :roll:
Geen opmerking op jou persoonlijk, Myxomatose ;) maar gewoon omdat ik die zin kan hernemen uit jouw post :mrgreen:

Ik lees dit hier op het forum wel vaker.
Dat het niet geapprecieerd wordt dat er een wielrenner mee rijdt in je kielzog en dat deze dan niet 'bedankt' om te mogen rijden achter ons.

Zijn wij dan zo über fietspadgebruikers? Koningen van de fietspaden? Dat fietsers ons 'toestemming' moeten vragen om in ons gat mee te rijden en moeten bedanken?

Ik heb er nog maar eentje gehad die kwam aansluiten en eerlijk gezegd, I couldn't care less :bn:
Zo lang er niemand voor mij komt storen of de weg versperren of mij onnodig ophoudt, wat maakt het mij uit dat er iemand achter mij mee volgt.

Ok. Als ik een noodstop moet maken, en dat hij met zijn stuur in mijn gat zit, kan een pijnlijke ervaring zijn, :mrgreen: maar dat is dan iets om op dat moment aan te pakken.
Ik voel er alleszins niet erg veel voor om de pretentie te hebben om deze gatrijders te wijzen op hoe bevoorrecht ze wel zijn dat ze ons mogen volgen en dat een bedankje dus wel op z'n plaats zou zijn. :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer Newbee schreef: 04 jul 2018, 15:54 Ok. Als ik een noodstop moet maken, en dat hij met zijn stuur in mijn gat zit, kan een pijnlijke ervaring zijn, :mrgreen: maar dat is dan iets om op dat moment aan te pakken.
Tja, dat klinkt heel grappig maar dat is het natuurlijk niet. Er is niks grappigs of stoers aan om zo een aanrijding te krijgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Maarten
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jun 2018, 13:18

De vlammenwerper achteraan mijn fiets lost het probleem vanzelf op.
Met een druk op de knop ontstaat er automatisch voldoende afstand.

nee, even serieus.
Toen ik nog scooterde vaak bumperklevers meegemaakt.
Sommigen kunnen het, andere niet met vaak gevaarlijke situaties tot gevolg.
Vlaamse wegen zijn een opeenvolging van paaltjes, putjes, kasseistroken, overgangen asfalt-beton, verkeersremmers,...
Kopmannen in een treintje geven dit misschien allemaal netjes aan, zelf focus ik liever op wat voor me ligt en niet wat er achter me aan de hand is. Het is al inspannend genoeg om veilig met hoge snelheden te rijden.
En daarom nee, liever geen "plakkers" achter mijn fiets.
ST1x 2018
Klever X speed 2021
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Soms maakt het me niet uit, maar een andere keer wil ik het niet. (vooral niet als ik een zware dag heb gehad, en het veel te warm is geweest, zoals vandaag).
Dan wil ik gewoon rijden zoals ik daar zin in heb, ik heb dan ook geen zin om constant over mijn schouder of in de spiegel te kijken. En op de een of andere manier ga ik me toch een beetje opgejaagd voelen en steeds sneller rijden. Bijkomend probleem, met een ST1 is 44,4 km/u de maximum snelheid en dan blijkt toch dat er best wat haantjes rondrijden die kost wat kost willen blijven plakken.

Daarnet jullie tip toegepast en steeds trager gaan rijden, toen ik onder de 30 ging werd het hun teveel en gingen ze voorbij. Maar al snel bleek dat als ze het zonder "trekker" moesten doen het niet echt opschoot... Ik zat bijgevolg al snel in hun wiel :lol: (ik laat wel minstens een fietslengte tussen). Het laatste stukje dan maar weer vooraan gaan rijden en langzaam de snelheid opgedreven.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Stromer Newbee

Tony Mb schreef: 04 jul 2018, 17:43 Dan wil ik gewoon rijden zoals ik daar zin in heb, ik heb dan ook geen zin om constant over mijn schouder of in de spiegel te kijken.
Ja, maar dat bedoel ik dus.
Ik ga mijn rijgedrag niet aanpassen omdat ZIJ beslissen gevaarlijk achter mij te komen rijden. Je hebt inderdaad al concentratie genoeg nodig om voor je uit te kijken en jezelf recht te houden in alle situaties.
Als ik een putje plots ontwijk of begin te zwalpen om een andere lijn te rijden, dan ga ik niet nadenken over hoe ik de persoon achter mij ga laten weten dat er een obstakel is of wat dan ook.
HIJ beslist om gevaarlijk te rijden achter mij. Als hij tegen de vlakte gaat omdat hij een putje niet zag aankomen, dan voel ik mij daar niet verantwoordelijk voor en is dat zijn probleem.

Als ik door een noodstop zijn stuur in mijn rug krijg geramd, dan is dat inderdaad een andere zaak. Daarin volg ik wel het idee dat het ook gevaarlijk kan zijn voor ons (zoals Stromeur aanhaalt) maar dan moeten we het eerder altijd weigeren en niet de ene keer toestaan en dan een 'bedankje' eisen ;)

Ik zal gewoon mijn rit gereden hebben zoals altijd en niet later aangekomen zijn omdat er iemand mee reed. Dus wat mij betreft zie ik niet in waarom ik van die wielrenner een bedankje moet krijgen.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Ik heb er geen last van. De keren dat ik dit heb gehad werd het mij keurig gevraagd zoals ik hiervoor ook heb gelezen. Bij verkeerslichten nog een leuk praatje ook. Vaak heb ik ook nog wel respect voor deze renners.

En wil ik het niet, dan snel “erop en erover” zodat het aanhaken noet soepel verloopt.

Lees hier een van mijn ervaringen:
viewtopic.php?f=5&t=252&start=10

Groet en maak je niet druk,

Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
ppeter
Pro
Pro
Afghanistan
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2017, 15:32

ik heb je stukje gelezen, als die kerel jou met 50 km voorbij kwam en van je weggereden is vraag ik me af welke viagra hij op die leeftijd nog steeds snuift. of....... het is de opa van froome. ;p ;p ;p ;p ;p
Yorka
Pro
Pro
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:07
Locatie: Noorderkempen

Een onderdeel van veilig rijden is voldoende afstand houden. Of je nu met een vrachtwagen, auto, motorfiets, fiets of wat dan ook bent. Hoe hoger de snelheid hoe groter de afstand. Dit is geen mening maar een feit.
Als je ongevraagd in iemand zijn wiel gaat hangen dan ben je een egoïst. En je kan er je voorligger mee betrekken in een ongeval.
Toen ik nog deelnam aan triatlons hebben ze op een gegeven moment het stayeren verboden. Dat vond ik een pluspunt. Omdat het dan eerlijk was. De sterkste zal winnen.
Als ik met mijn trekkingfiets onderweg ben, waar ik snelheden tussen de 27 en 33 km/u mee rijdt, en er komt een scooter of elektrische fiets me voorbij dan volg ik die soms ook. MAAR wel met voldoende meters afstand er tussen zodat ik geen voordeel heb van de slipstream. Ik irriteer de voorligger er niet mee, ik breng hem niet in gevaar, en ik ben trots op mezelf omdat ik dit heb gepresteerd zonder te foeteren. Want ik ben geen foeteraar. Ik zal het mezelf moeilijker maken dan gemakkelijker tijdens een training.
Als ik zelf sneller wil rijden dan ik kan dan neem ik een ander voertuig dan een fiets maar ga er niemand anders lastig mee vallen.
Plaats reactie