Route Groningen - Assen vice versa

Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Wie kent een fijne route tussen Groningen en Assen? Tot mijn crash reed ik de meest logische route via Helpman Groningen, Haren, Glimmen, Eelde, en Vries. Dit is echter een lang stuk over de openbare weg en een vrijliggend bromfietspad waar veel woonhuizen aan liggen en dus veel risico loopt met auto's e.d. die het pad moeten oversteken.

De toekomstige fietssnelweg langs het Noord-Willemskanaal is nog lang niet klaar, maar er zijn volgens mij al wel grote delen gewoon te volgen. Iemand een mooi alternatief wat niet veel langer is dan het aangegeven traject?
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Broezer
Pro
Pro
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 jan 2018, 23:44

Hoi Mark,

Afhankelijk vanuit welk deel vd stad je komt; misschien kun je als alternatieve route een stuk door de Onlanden naar het zuiden toe? Er zijn daar lange stukken weg waar je langs mag dacht ik. Dan pak je meteen ook een mooi stukje natuur :) Ongetwijfeld is het om, maar ik vind het lastig om in te schatten hoeveel. Verder ben ik in die richting nog niet met de Stromer geweest (alleen racefiets), dus over het 2e deel vd route kan ik je weinig nuttigs zeggen.
ST2 2018 zwart 983 Wh / Kinect Seatpost / Cycl.bike knipperlichten / "Spurcycle" / Jroen 190 mm Supermasterdragon-spatbord + stabilisator / Brooks C17 zadel / Mirage Speed Pedelec spiegel / Click'r pedalen / 11-12-13 cassettehack JEUJ!!
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Hi Broezer,

Helaas is dat voor mij nogal om. Ik woon in Helpman, boven de rook van Haren. Maar zeker de moeite waard om daar eens heen te gaan voor een recreatierondje.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Liesbeth
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2017, 21:55

hoi Mark, begrijp dat je alweer bijna op je fiets kan klimmen. Ik heb in het begin een poging gedaan om zoveel mogelijk langs het NW-kanaal te fietsen. Het stuk Groningen - De Punt is prima, daarna is het niet aan te raden. Vanuit Helpman zou ik naar Ketwich Verschuurbrug fietsen, daar mooi stuk snelfietsweg tot Haren. Even onder de A28 door en dan langs de oostkant van de A28, is ook grootste deel prima fietspad. Op een gegeven moment dan tunneltje onder de A28 door en kom je bij de Punt uit. Je komt dan nog altijd bij Assen-Noord uit, voor jou allicht een traumatische plek!?
Rijd 3-4 keer per week woon-werk op St1, 32 km enkele reis
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Hoi Liesbeth,

Bedankt voor je reactie. Je gaat dan voor de parkeerplaats naar de andere kant van de A28? Die had ik nog niet bedacht, rechtdoor kan daar natuurlijk ook, kom je uit bij de rotonde. Het stuk daarna is inderdaad waar ik liever niet meer langs ga. Ik ga het toch eens proberen met een rit waarbij ik geen tijdsdruk heb, eens zien wat het aan tijd kost en of het allemaal verhard is. Ik zat ook nog te denken aan de weg door de weilanden van de Punt naar Tynaarlo. Dan van Tynaarlo weer NW kanaal op te zoeken via Eisenbroeken naar de brug over het NW-kanaal bij Taarlo via het Kleuvenveld naar het tunneltje bij Peelo.

Via Google maps:

https://www.google.com/maps/dir/53.1964 ... 975787!3e1
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Deze route is 3,9 kilometer meer... Da's te overzien en nog af te korten door niet via de fietssnelweg van Groningen naar Haren te gaan maar via de Verlengde Hereweg naar Haren en daar de snelweg op te zoeken, scheelt weer 1,9 kilometer.

https://www.google.com/maps/dir/53.1964 ... 975787!3e1

De traumatische plek voor mij is de toerit van Groencentrum Arbo bij de A28.

Naast het mijden van deze plaats is het ook wel een veel mooiere route dan langs Eelde - Vries - Assen.

Van de dealer vernomen dat de ST2 volgende week waarschijnlijk weer klaar is, ga het dan maar eens uitproberen.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Zo route nu twee dagen gevolgd. Ik heb hem een beetje aangepast. Ik ga nu door Haren en vervolgens over de doorgaande weg tot de Punt. Hier sla ik na de benzinepomp af om vervolgens in de richting Tynaarlo te rijden. Tynaarlo steek ik door en kom dan uit bij de brug van Taarlo over het NW kanaal. Daar vervolg ik de weg langs de noordzijde en kom dan uit bij de Groningerstraat in Assen.

Al met al kost het mij 2 minuten meer tijd :cool2:
De route is mooier, minder risicovol met opritten naar bedrijven en woningen en erg goed asfalt (op het stukje door Tynaarlo na dan).

Voor degene die deze route ook wil volgen:

https://www.google.com/maps/dir/53.1876 ... m0!1m0!3e1
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Arjan
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 aug 2018, 18:01
Locatie: Groningen-Helpman
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 15000

Hallo Mark,
Volgens jou route kaartje rij je door tot aan de Tip bij het NW kanaal NZ, dan ga je linksaf tot je bij de eerste brug aankomt, om die over te steken, ik dacht dat dit stuk een zandweg/pad is, of heb ik dit mis?
Ik ga meestal in Vries inrijdend direkt linksaf de “Nieuwe Stukken” in, een verkeersbord geeft hier aan dat dit een doodlopende weg is, maar dat is niet zo! Ik zit dan al weer snel langs het NW kanaal ZZ en kan zo doorrijden tot aan het Messchenveld waar ik moet zijn. Ik vermijdt hiermee ook de door jou gevreesde route, waar ik zelf ook niet blij van wordt, kom te veel in te halen scholieren op fiets tegen die drie naast elkaar fietsen en te druk met elkaar zijn om goed op te letten :dwarf:
Kom je vast nog tegen,
Groetjes, Arjan
B7195D1D-CA9E-4587-8206-73A16A335451.png
B7195D1D-CA9E-4587-8206-73A16A335451.png (3.68 MiB) 4413 keer bekeken
ST5-XL
R&M Supercharger 2 GT Rohlhoff
Gebruikersavatar
Arjan
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 aug 2018, 18:01
Locatie: Groningen-Helpman
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 15000

Als je vanaf Haren richting de Punt gaat en onder het tunneltje door langs de WZ van het NW kanaal verder gaat tot in de Punt, pak dan eens de eerste brug terug over het kanaal, je kunt dan door rijden tot aan Vries over fonkel nagel nieuw asfalt waar je bijna niemand tegenkomt, een echte racebaan :cool2:
Bijlagen
31AB6AD6-8C60-465F-B083-3F5509BECBE5.png
31AB6AD6-8C60-465F-B083-3F5509BECBE5.png (6.66 MiB) 4404 keer bekeken
ST5-XL
R&M Supercharger 2 GT Rohlhoff
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Arjan schreef: 16 okt 2018, 21:10 Als je vanaf Haren richting de Punt gaat en onder het tunneltje door langs de WZ van het NW kanaal verder gaat tot in de Punt, pak dan eens de eerste brug terug over het kanaal, je kunt dan door rijden tot aan Vries over fonkel nagel nieuw asfalt waar je bijna niemand tegenkomt, een echte racebaan :cool2:
Hoi Arjan,

Ik ga nog altijd door Haren en Glimmen, om vervolgens bij de benzinepomp voor de oprit van A28 het weiland in te duiken. Ik blijf dan ook de hele route aan de oost kant van de A28. Ik rijd door het oude deel van Tynaarlo heen en kom dan bij Eischenbroekveld uit, ik kan daar rechtdoor om via een stukje van een 100 meter zandpad bij de brug aan te komen waar jij op doelt.
Of ik hou de weg aan en kom dan een brug verder aan het NW kanaal aan.

De routen die jij neemt heb ik nog niet geprobeerd. Is die klinkerweg een beetje te doen daar na Tynaarlo?

Ik ga het een keer proberen! Ik moet nog even door na het Messchenveld, mijn kantoor zit aan de Kloekhorststraat in Assen.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Plaats reactie