Welke stromer?

antiloop
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2018, 09:14

Deze week heb ik een ST1 X in 20" uit 2018 te leen om naar mijn werk (40 km enkele reis) te testen. Probleem is dat ik aan het einde van de rit pijn heb in mijn bovenarmen, nek en schouders omdat ik te ver voorover zit. Sowieso wil ik minimaal een ST2 omdat een ST1 X voor mij niet voldoende vermogen levert (ben lui ;p ). Ik heb dan nog drie opties:

1) een afgeprijsde ST2 s uit 2017 in 22"
2) een 'normale' ST2 uit 2018 in 20"
3) een 'normale' ST2 uit 2018 in 22"

Zelf ben ik 185 cm en ik hoor verschillende meningen over wat voor mijn zithouding de beste keuze zou zijn. Sowieso wil ik een stuur waarmee ik meer rechtop zit. Ik verschillende geluiden over of de stuurpen van de ST2 S wel of niet te vervangen is voor een langere versie en ik hoor ook geluiden dat aan de ST2 veel meer aan te passen is dan aan de ST2 S. Ook hoor ik dat de fietsen uit 2018 behoorlijk verbeterd zijn op meerdere punten en dat dit zeker meerwaarde is boven een fiets uit 2017.

Wat klopt hier en wat raden jullie aan? De prijs voor elk van deze drie opties is ruwweg hetzelfde en niet van belang voor mijn keuze. Als het een ST2 wordt dan gaat er sowieso een 983 Wh accu in, dus dat is hier ook niet relevant.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

antiloop schreef: 16 mei 2018, 23:34 Zelf ben ik 185 cm en ik hoor verschillende meningen over wat voor mijn zithouding de beste keuze zou zijn.
Over je zithouding kan ik maar één ding zeggen: niet luisteren naar de mening van anderen, maar zelf gaan testen en voelen wat voor JOU het lekkerste zit. Het is jouw lichaam en alleen jij weet of iets goed voelt of niet.

Met jouw lichaamslengte heb je inderdaad de keus tussen een 20" en een 22", maar ook je binnenbeenlengte speelt een grote rol in welke maat geschikt is. Als je graag wat rechter op zit, dan zou je kunnen kiezen voor de 20" omdat de zadelpunt-stuurpen afstand dan wat korter is, mits je je dan niet in de knoei komt met de hoogte van het zadel: als het zadel erg hoog moet worden gezet, kom je verder voorover te zitten t.o.v. de stuurpen. Als dat gebeurt, dan zou het kunnen dat een 22" met lager zadel weer beter zit.

Ik zou echt gaan testen.
antiloop schreef: 16 mei 2018, 23:34 Ik verschillende geluiden over of de stuurpen van de ST2 S wel of niet te vervangen is voor een langere versie en ik hoor ook geluiden dat aan de ST2 veel meer aan te passen is dan aan de ST2 S.
Met de ST2 S heeft Stromer een eerste stap gezet richting de "clean cockpit" zoals je die nu op de ST5 ziet. Dat betekent dat alle kabels van het stuur bij de ST2 S worden verzameld in een klein stekkerblokje dat onder de stuurpen gemonteerd zit. Als je de stuurpen van een ST2 S wil vervangen, dan zal er dus gekeken moeten worden naar hoe dat stekkerblokje opnieuw bevestigd moet worden. Maar een beetje goeie dealer moet dit zo voor je op kunnen lossen.

Echter: ik zie vaak fietsen met een in hoek verstelbare stuurpen, die wordt misbruikt als stuurpenvehoger door de pen bijna verticaal te plaatsen, en dat is natuurlijk geen gezicht meer met die stekkers. (Ik vind het sowieso geen gezicht als een stuurpen zo wordt misbruikt.) Je kunt dan beter kiezen voor een echte stuurpenverhoger en een stuur met meer rise en backsweep doet ook wonderen.

Op de bekabeling onder de stuurpen na zijn er geen verschillen tussen de ST2 S en de ST2 die de één makkelijker aan te passen maken dan de ander.
antiloop schreef: 16 mei 2018, 23:34 Ook hoor ik dat de fietsen uit 2018 behoorlijk verbeterd zijn op meerdere punten en dat dit zeker meerwaarde is boven een fiets uit 2017.
Klopt. Echter, een deel van de verbeteringen aan de 2018 modellen zit al op de ST2 S, en nog beter ook:

- Remlicht is vanaf 1-1-2018 verplicht op alle speed pedelecs, waardoor de ST2 2018 hetzelfde remlicht heeft gekregen als de ST2 S 2017 al had.

- De koplamp van de ST2 is in 2018 verbeterd, maar op de ST2 S zit de Koplamp der Koplampen: de Supernova M99 PRO en tot nu toe kan geen enkele koplamp daaraan tippen.

- De ST2 2018 heeft een toeter gekregen, die zit niet op de ST2 S 2017. Ik vind het een "nice to have" voor noodsituaties met auto's en dan mis ik hem wel op mijn ST2 S 2017 (ik zet gewoon een keel op), maar verder maakt die toeter mij niet uit want ik zou andere fietsers er geen rolberoerte mee willen laten schrikken. Het hangt er dus o.a. vanaf hoe vaak je de rijbaan gaat pakken, of je de toeter echt nodig denkt te hebben.

- De controller en de motor van de ST2 2018 zijn vernieuwd en als het goed is verbeterd, maar de tijd moet nog uitwijzen hoe het gaat met de nieuwe modellen. De eerste berichten klinken in ieder geval goed. Daar staat tegenover dat de meeste kinderziektes bij de ST2 S 2017 ook al verdwenen waren. Ik heb met de mijne in ieder geval nog nooit gedoe gehad.

Mijn advies: bepaal eerst welke framemaat je wil. Die ST2 S 2017 is een 22" en mocht die te groot zijn naar je zin, dan valt die sowieso al af en is de keus snel gemaakt :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
antiloop
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2018, 09:14

Stromeur schreef: 16 mei 2018, 23:54 Als je graag wat rechter op zit, dan zou je kunnen kiezen voor de 20" omdat de zadelpunt-stuurpen afstand dan wat korter is, mits je je dan niet in de knoei komt met de hoogte van het zadel: als het zadel erg hoog moet worden gezet, kom je verder voorover te zitten t.o.v. de stuurpen. Als dat gebeurt, dan zou het kunnen dat een 22" met lager zadel weer beter zit.
De afstand van de bovenrand van de oranje lak bij de zadelpen tot de bovenrand van het zwarte metalen gedeelte van de zadelpen (de verbreding van het zadel zelf niet meegenomen) is 18,5 cm...
Baigel
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2018, 21:24

Kan iemand me advies geven betreft de maat voor een st2?
Ik meet 1m83, tussenbeenlengte: 88cm
Ik twijfel tussen een 20" en 22" zou misschien een 21" moeten zijn ;)

alvast merci
ST2 limited edition - bomme :bb
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Baigel schreef: 15 nov 2018, 10:36 Kan iemand me advies geven betreft de maat voor een st2?
Ik meet 1m83, tussenbeenlengte: 88cm
Ik twijfel tussen een 20" en 22" zou misschien een 21" moeten zijn ;)

alvast merci

Denk volgens mij dat je een 20” frame nodig hebt, maar das mijn gedacht.

Zou sowieso eerst en vooral beide framesizes testen en dit met je FM bespreken.

Ikzelf ben ook 1m83 en heb een L ( vroeger 20”) Size gekozen voor een St3.

Succes :ay
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Beste laat je door je FM een bik meting uitvoeren, zo kunnen jullie de juiste frame maat bepalen en ook de nodige aanpassingen in stuur en zadel positie. Ik ben er alvast goed mee geholpen, de ST3 LE, L versie, werd keurig afgesteld op de opgemeten gegevens van de bike fit en de fiets zit perfect.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Bikefit is serieus overrated. Een goede FM kan het prima uit de losse pols.
Heeft aantal jaar geleden een schitterend artikel in FIETS gestaan: zelfde persoon, verschillende bikefitters. Elk resultaat was anders..... soms zelfs serieuze verschillen.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 15 nov 2018, 13:57 Bikefit is serieus overrated. Een goede FM kan het prima uit de losse pols.
Heeft aantal jaar geleden een schitterend artikel in FIETS gestaan: zelfde persoon, verschillende bikefitters. Elk resultaat was anders..... soms zelfs serieuze verschillen.
Dan moet je een goede bikefitter nemen. Maar ook die kan je verschillende configuraties uitwerken (sportief, comfort,...)
Mijn bikefitter doet dit voor Protour-teams, perfect resultaat (bij mijn vorige fiets had ik last van mijn achillespezen, na een bezoekje nooit meer last gehad)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
DVLdriver
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 sep 2018, 12:23

Is bikefitting nodig op een Stromer? Haast niets kan aangepast worden...er zijn nog geen extra sturen of stuurpennen voor de ST3 beschikbaar. Als het gaat over (binnen)beenlengte en zadelhoogte, comfort of sport; dat is nauwelijks een bikefitting te noemen, toch? :D
2800 Mechelen - Belgie
ST3 Launch Edition ✖️ Ortlieb Back Roller Free Black ✖️ Cratoni Commuter Black ✖️Spurcycle Black & Abus Bordo Granit X-Plus 6500 110
Trek Emonda SL6 Red ✖️ FFWD F6R Black Edition
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Precies, dat dacht ik ook.
En je zadel kan ook nog 2cm vooruit of achteruit ;-)
Plaats reactie