Is een speedbike financieel een goed alternatief voor een auto?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22961
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Snap ik. Ik heb 25 jaar in Utrecht gewoond. Daar is het nog net niet zo dol als in Amsterdam, maar het is ook ontzettend duur. Het was voor mij één van de redenen om het Westen uit te gaan en naar Friesland te verhuizen. Ik ben domweg niet in de financiële positie om in een stad als Utrecht te wonen op een woonstand die ik wil, en ik bedank voor een flatje op tien hoog op Kanaleneiland.

In Harlingen kan ik dat wel, fijn en veilig wonen zoals ik het wil. Ik woon in een jaren '10 kabouterhuisje, aan het water (kayak gekocht), op 10 minuten lopen van zee. En ik hou nog geld over ook. Heel handig, want ik heb een zwak voor mooie dingen. Daarom staat hier nu een Stromer :)

Oh ja, en paardrijden bijvoorbeeld, dat had ik nooit kunnen betalen in de omgeving van Utrecht. De prijzen hier in Friesland zijn een kwart of minder van de manegeprijzen in de randstad. Ik geniet me helemaal gek van al die mogelijkheden, en intussen maak ik al die bijna lege wegen onveilig op de Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Zo herkenbaar!!
Omdat we allebei in Amsterdam werkten en de meeste familie van mijn vrouw in en om Amsterdam woont, wilden we wel een beetje in de buurt blijven. Maar wel net zover uit de buurt dat we ons een heerlijke ruim huis met fijne buitenruimte konden veroorloven.
We komen allebei oorspronkelijk "uit de provincie" en zijn opgegroeid met veel groen en nog meer ruimte. Dus het is voor ons een hele goede keuze geweest.

Alleen werkten we allebei toen nog buiten het centrum van Amsterdam en konden we prima met auto gratis parkeren.
Inmiddels werken we allebei ín het centrum, gaat mijn vrouw met het veevervoer (mijn lieftallige echtgenote is geen vee natuurlijk, verre van dat zelfs, maar de trein lijkt in de spits meer op veevervoer dan op een vervoermiddel voor mensen) en geniet ik dagelijks van de Stromer.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22961
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is gewoon veevervoer, vond ik ook; ik heb 7 jaar lang per trein tussen Utrecht en Amsterdam op en neer gereisd, vreselijk..

Hier in Friesland zijn geen file's, is betaald parkeren nog steeds maar een paar dubbeltjes per uur, kan ik de portier op mijn werk in het centrum van Leeuwarden nog wel ompraten om toch een parkeerplek achter het hek te krijgen, waar normaal alleen de monteursbusjes mogen staan. En nóg is de Stromer voor mij goedkoper dan de auto. Kun je nagaan hoezeer een Stromer pure winst is als je in zo'n duur gebied woont of werkt, jouw parkeertariefje illustreert dat maar al te goed.

Ik zie het trouwens ook in de Stromer Forum club op Strava, dat er veel mensen zijn die op de Stromer onze hoofdstad in en uit gaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Heel veel van de mensen die hier reageren spreken over het wegdoen van een tweede voertuig ten voordele van een speedbike. Dat is heel andere koek dan je enige wagen door een speedbike vervangen, waarover de topicstarter hier spreekt. Want die auto gebruik je ook nog voor andere dingen, en je speedbike is niet altijd een alternatief (vb meubels halen in de IKEA).
Louter en alleen die speedbike terugverdienen door de brandstof die je uitspaart, gaat voor de gegeven afstand toch wel even duren. Akkoord, er zijn ook afschrijvingen op een wagen, maar zelfs een wagen die bijna geen km doet verlies in waarde, dus je moet het verschil maken tussen een wagen die 5000 km per jaar doet en een wagen die er 13000 km per jaar doet, dat verschil is niet zo groot.
Vandaar wat ik eerder zei, het goedkoopste om te besparen is de aanschaf van een racefiets. 20 km leg je na enkele weken makkelijk binnen het uur af.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

En die 20 km per uur heb je geen racefiets voor nodig, dat heb ik jaren gedaan met een trekkingbike van 20 kg.
Die SP is handig omdat je daarmee sneller bent, ook bij slecht weer en tegenwind een vergelijkbare tijd onderweg bent, en als de afstand langer wordt (bij mij nu 2x45 km per dag).
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Het voordeel van een racefiets is dat je wel een pak sneller gaat. Ik heb mijn woon-werk verkeer (56 km enkel) ook een aantal keer met de racefiets gedaan, maar dat was in 't beste geval ook nog altijd 1h50 min rijden.
Maar voor een afstand van 20 km zou ik nooit een speedpedelec gekocht hebben wel een tweede fiets om in de winter mee te rijden en dan denk ik niet dat de auto veel gebruikt zou worden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Voor die 20 zou ik hem ook aanschaffen, aangezien ik verder geen fietservaring heb, zoals jij bv Tomasj, zou ik die 20 echt niet elke dag gaan doen met race/trekking fiets. Mijn motivatie zou vrees ik snel instorten. Topic starter is ook geen sportgod begrijp ik, dus ik snap hem volledig.

Mijn berekening gaat ook uit van behoud van auto, daarom heb ik ook alleen daadwerkelijke brandstofkosten meegerekend en geen afschrijving / onderhoud (mijn auto is overigens al volledig afgeschreven).

Topic starter denkt 11000 te gaan doen met SP ipv auto, ik rijdt nu 1000 p/maand (totaal, 800 w/w gok ik). Qua kilometers is dat dus vergelijkbaar met mij.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Riese
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 mei 2018, 19:23

misschien wel heel cru gesteld.
Maar een belgische werkgever zou je meer kunnen opleveren:

http://voertuigkosten.be/fiets/fietsver ... simulatie/

die 0.22€ moet je wel veranderen in 0.23€.
Ik krijg 20€ per dag dat ik met die fiets ga werken.
En dan tikt het heel erg rap aan
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22961
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 07 mei 2018, 19:24 Want die auto gebruik je ook nog voor andere dingen, en je speedbike is niet altijd een alternatief (vb meubels halen in de IKEA).
Dat is heel erg grappig dat je nu precies met IKEA als voorbeeld komt. Ik laat namelijk zo ongeveer álles thuis bezorgen, want dat kan tegenwoordig en in de meeste gevallen nog gratis ook. Maar bij IKEA heeft het vreselijk lang geduurd voordat ze hun bezorgservice een beetje op orde kregen, en ze zijn er nog steeds erg duur in. Maar voor die ene keer in de zoveel jaar dat ik naar de IKEA ga, dan leen ik wel een auto van iemand, of ik maak er een dagje van samen met iemand die wel een auto heeft.

Zonder auto word je vanzelf creatiever. Hoe handig het is hangt bijvoorbeeld ook af van hoe goed je op het OV bent aangesloten. Toen ik nog in Utrecht woonde heb ik zeker 15 jaar lang geen auto gehad. Dat was geen enkel probleem. Ik was dj en reisde het halve land af, ging prima. Er was bijna geen trein die niet door Utrecht reed, en Utrecht is aangesloten op het nachttrein netwerk.

Nu ik wat meer afgelegen woon is het ingewikkelder, maar feitelijk heb ik mijn auto alleen nog omdat mijn vader op leeftijd met kwakkelende gezondheid aan de andere kant van het land woont, en ik er direct heen móet kunnen als er iets aan de hand is. (En midden in de nacht is hier niet eens een taxi te krijgen.) Als mijn vader er niet zou zijn, dan was de kans zeer groot geweest dat ik mijn enige auto zou verkopen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Om maar eens aan dit topic bij te dragen: zeker wel !
Nou is de topicstarter uitgegaan van helemaal-geen-auto en is onze situatie anders (mijn betere helft heeft voor haar baan echt een auto nodig). Wij hebben dus hier besloten niet voor een 2e auto te gaan maar serieus gebruik te maken van de speed pedelec.
Dat deed ik eerst op een Flyer Tour RS (met Rohloff naaf) op een 40 km enkel traject. Maar vervolgens is het via 50 naar nu 60 km enkel gegaan en da's niet te doen met de Flyer. Niet in de laatste plaats omdat die Bosch motor onbetrouwbaar is; na 4 motoren weet je het wel. En de slijtage van zo'n middenmotor is substantieel hoger dan een achterwiel-aandrijving.

Gisteren op de kop af 1 jaar gereden: 18.500 kilometer en een gezonde 500 uur.
Mijn werkgever betaald me maandelijks € 250 voor woon-werkverkeer. Hoe ik er kom is mijn probleem; al kom ik op een skippybal. Dus per jaar € 3000.
Vervolgens iedere reis niet zijnde woon-werktraject € 0,10/km. Een retourtje Utrecht (140 km) kost me dus geen fossiele 10 liter brandstof (indicatief) maar levert me € 14 op.
Tot aan de bevestiging van het gele plaatje moest ik gebruik maken van de fietsvergoeding van € 0,05/km....maar nu mag ik legaal € 0,10/km declareren. Een van de weinige voordelen van deze melkkoe (dat plaatje heeft voor mij geen functie; kost alleen maar geld maar voegt verder niets toe aan veiligheid o.i.d.).
Op dit moment heb ik de halve fiets er binnen een jaar al uit ! De accu staat nog steeds op "zeer goed" en zeker t.o.v. het Flyer-onderhoud vind ik de Stromer gewoon goedkoop in onderhoud. Aanstaande vrijdag is het weer tijd voor een nieuwe ketting en de wisseling van de kleinste 2 kransjes (ga echt geen hele cassette omzetten; de rest is gewoon nog goed).
In die 18.500 km rijd ik nu nog op de 3e set banden (en die kunnen nog wel een paar duizend km mee) en dit wordt dan de 4e ketting/krans/cassette-wissel. Na 10.000 km is het balhoofdlager vervangen (tikje speling.....zonder ingrijpen wordt zoiets snel veel groter....niet handig). Ik vind dit heel acceptabel "verbruik" zeker gezien het feit dat ik eigenlijk altijd rijd; ook in de winter met al die pekel-ellende waardoor de boel serieus snel slijt.

Financieel een heel gezonde aanschaf.

Stromer ze,
Reinout
Bijlagen
Screenshot_2018-05-05-19-47-55.png
Screenshot_2018-05-05-19-47-55.png (15.91 KiB) 3048 keer bekeken
Screenshot_2018-05-05-19-47-15.png
Screenshot_2018-05-05-19-47-15.png (25.87 KiB) 3048 keer bekeken
Plaats reactie