Is een speedbike financieel een goed alternatief voor een auto?

Stroming

Hallo iedereen,

Ik ben Michiel en heb een objectieve, nuchtere kijk op mijn toekomstige beslissing nodig. Hopelijk kunnen jullie als speedbike-liefhebbers mij door mijn twijfel heen helpen.

Ik zit al een jaar met het idee om mijn autootje in te wisselen voor een speedbike. Het moest (ongeveer) een 0 operatie worden in aankoop en daardoor is het budget gekomen op 6000€. Ik ben Belg maar werk bij een Nederlandse werkgever dus geen leasing programma, ook geen extra fietsvergoeding, enkel de reiskostenvergoeding die ik voor mijn auto ook al krijg. Wel redenen genoeg om het te doen: uit ecologische, sportieve en economische reden. Maar die laatste geeft momenteel mijn grote twijfel...

Na veel rondkijken op het internet en ook een aantal fietsen getest te hebben bij FM, kwam ik uit op een ST1X, met een BQ983 accu. De fiets zou vooral gebruikt worden voor woon-werkverkeer (20km heen en 20 km terug). Omdat het mijn primair vervoermiddel zou worden en ik niet meer kan terugvallen op een auto, heb ik de grootste batterij gekozen. Qua budget komt dit net goed uit.

Máár kom ik economisch gezien wel goed/beter uit als wanneer ik mijn auto zou houden? Als ik zo rondkijk, gaat een accu maximaal 5 jaar mee. De motor ook. De omnium is tegen dan ook afgelopen. Ik heb het gevoel dat ik na 5 jaar een nieuwe fiets ga moeten kopen... Dan haal ik de 6000 euro + onderhoud + omnium er niet uit denk ik. Hoewel ik de sportiviteit en de kleinere ecologische voetafdruk erg belangrijk vind, is de financiële toestand toch ook heel belangrijk voor mij. Ik heb net gebouwd en het is de bedoeling om een grotere kost uit te sparen.

Wat zijn jullie gedachten?
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo Stroming,

De garantie op de accu is 5 jaar, en een maximum aantal keer laden (ik denk 1000 keer, anderen, corrigeer me als ik het mis heb). Dat betekent dat afhankelijk van het aantal te rijden km’s een accu meer dan 5 jaar kan meegaan.
Onze fietsen, 2ST2, zijn nu ruim 4 jaar oud, en de accu’s zijn nog in prima staat. Opladen gaat perfect, range is nog steeds rond de 150 km in ondersteuningsstand 1, en laadsnelheid etc. zijn nog steeds als nieuw, ca. 25 % per uur.

Over de motor kan ik niet veel zeggen, maar onze motoren zijn inmiddels 4 jaar oud en lopen als nieuw.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de levensduur van de motor in jaren uitgedrukt kan worden, wel in km’s.
En onze fietsen hebben pas zo’n 10000km gelopen, dat wel.
Ik hoop dat dit je helpt.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stroompje schreef: 06 mei 2018, 17:02 De garantie op de accu is 5 jaar, en een maximum aantal keer laden (ik denk 1000 keer, anderen, corrigeer me als ik het mis heb).
De huidige garantie op Stromer accu's is: minimaal 75% capaciteit over na twee jaar. Ik heb nog van niemand gelezen dat de Stromer accu er na twee jaar al zo slecht aan toe was. Zelf schrijf ik mijn accu af in vijf jaar, ik ga er vanuit dat dit realistisch is en hoop stiekem dat-ie langer mee gaat. Hoe hard de accu degenereert hangt ook af van hoe intensief hij gebruikt wordt, of hij onder de juiste omstandigheden wordt opgeslagen etc.

Het is lastig om te bepalen hoe lang de motor mee gaat. Volgens mij slijt-ie nauwelijks, en de keren dat ik gelezen heb dat mensen de motor moesten vervangen, is dat omdat e.o.a. sensor defect ging. In dat geval verplicht Stromer je de complete motor + achterwiel te vervangen, zij herstellen dit soort peperdure onderdelen helaas niet.

Ik schat in dat de economische levensduur van een Stromer, opnieuw afhankelijk van hoe hij gebruikt en onderhouden wordt, zo tussen de vijf en tien jaar ligt.

Of het rendabel is om je auto ervoor weg te doen, hangt ook weer af van zoveel verschillende factoren dat ik het erg moeilijk vind om daarover iets te zeggen als het gaat om de auto zelf, en de afschrijving daarvan.

Het is wel redelijk eenvoudig om een staatje te maken waarin je in ieder geval de bijkomende kosten van de auto of de Stromer kunt vergelijken, zoals verzekeringen en onderhoud.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er zijn trouwens al meer mensen die hun auto, of hun tweede auto, de deur uit hebben gedaan voor of na de aankoop van een Stromer. Dit is wel een leuk topic om even door te lezen:

viewtopic.php?f=5&t=255&hilit=en+weer+e ... nder#p4536
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stroming

Alvast bedankt voor jullie feedback!

De fiets zou minstens 11000 km per jaar te verduren krijgen. En dat is slechts woon-werkverkeer. Van onderhoud zou ik de service van de FM volgen en regelmatig met hogedrukreiniger erover en de kettingen smeren.

Ik weet zelf verder niet veel van fietsen :bn:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stroming schreef: 06 mei 2018, 18:16 regelmatig met hogedrukreiniger erover
Dat kun je helaas niet doen met een Stromer. Het kan eigenlijk bij geen enkele fiets, omdat de lagers niet blij worden van hogedrukreinigers, maar bij de Stromer komt hier nog eens bij dat de elektronica hier niet tegen bestand is. Schoonmaken kun je het beste doen met gewoon een emmer met een sopje en een doek.

Niet leuk, ik weet het, zou beter moeten kunnen, vind ik ook. Maar dit is helaas zoals het nu is. Stromer zet het ook zo in de handleiding, dus garantie wordt een probleem als een defect komt door reinigen onder hoge druk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stroming

Goed om te weten :ai
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik denk dat je altijd beter af gaat zijn in jouw geval met een goedkope racefiets waarmee je 50% van je ritten naar 't werk aflegt. Na enkele weken leg je die afstand af in drie kwartier.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Eric1971
Veteraan
Veteraan
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 mar 2018, 03:24
Locatie: Herveld

Ben sinds kort ook een trotse bezitter van een ST1X 2018 orange😬😬 tja als ik vanmezelf uitga ik krijg aan reiskosten +/- €160,- per 4 weken uitgaande van 48 weken ( = - vakantie ) = per jaar €1920,- wat betekend dat als ik dagelijks de Stromer zou pakken dat ik die in een kleine 3,5 jaar eruit heb.... stel ik fiets met alles een kleine 6 a 7 jaar en spaar de overgebleven reiskosten .... kan ik nadien weer een Stromer aanschaffen .... uiteraard is dit buiten de onderhoudsbeurten en onkosten ..... maar die maak je met de auto ook..... ik zie het toch als een win win situatie 😉

Ps ik heb er ook een deel fietsplan inzitten dus misschien is dat voor jou ook een optie !!
ST1X mica Orange 2018 20” sport / bodyfloat / ergohandvaten/ 2x Oliebback Classic / Ultegra 10sp 11/28
woon-werk 25km enkel :d3:
Riese
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 mei 2018, 19:23

Economisch moet je ook tellen:
- geen brandstofkosten... (brandstofkosten per maand x12 = besparing)
- Veel lagere omnium verzekering ( Omnium auto - Omnium fiets = besparing)
- Onderhoudskosten (groot/klein onderhoud wagen vs onkosten fiets = besparing)
- Misschien lening voor de wagen dus ook per maand = besparing
- Geen carwash voor de auto meer = besparing
- er zullen nog wel dingen zijn die vergeet...
Plaats reactie