Extra voorlicht

Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Wegens een overaanbod ledverlichting Lupine, Lezyne, Supernova, Roxim... kan ik het kaf van het koren niet meer scheiden...

Graag nog meer licht op donkere paden... maar wat te kiezen? Iemand de gouden tip? :rtfm:
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Lomito

De belangrijkste tip is om tijdens de testritten in ieder geval ook een volledige WW-rit in het donker te maken om te bepalen of de fiets voldoende verlichting biedt voor jouw specifieke gebruiksdoelen. Voor speed pedelecs die voor woon-werkverkeer gebruikt worden in onze contreien is de verlichting namelijk essentieel. Bijzetlampen lossen het lichtprobleem wel op maar zorgen voor minder gebruiksgemak, dus beter een fiets kiezen die qua verlichting al af fabriek voldoet.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Vermits je de fiets al even hebt ga ik er van uit dat je al voor jezelf hebt uitgemaakt dat je onvoldoende verlichting hebt.

Wanneer ik de lichtbundel van de ST3 bekijk, is het grootste probleem de beperkte breedte van de lichtbundel vlakbij (nog meer dan het Roximgat). Met een goedkoop lampje dat een spotvormige lichtbundel maakt ga je dat niet onmiddellijk oplossen, je moet dus zeker een lampje kopen dat voldoende breed straalt.
Een goedkoop Chinees lampje kan wel eens duurkoop worden wanneer de batterij in de fik springt tijdens het laden, dat raad ik dus niet aan.

Niet vergeten, je hebt al een redelijk krachtig fietslicht, maar met een onvoldoende brede lichtbundel. Je moet dus dat probleem oplossen.

De Lupine SLA4 is - wanneer ik tests bekijk - waarschijnlijk de beste fietsverlichting die je kan kopen (de lichtbundel wordt echt onwaarschijnlijk evenredig verdeeld). De SLA7 voegt daar ook nog eens een grootlichtfunctie aan toe, maar dat lijkt me echt overkill (heb je al op je ST3). Het nadeel van de lupine is de aparte externe batterij, die ook nog redelijk groot en log is. En de lamp is natuurlijk stevig geprijsd (350 - 450 EUR). Dit is geen bijzetlamp, maar een vervanglamp. Een alternatief voor bvb iemand met een ST1X van 2017..

Wat goedkoper is de Bumm Ixon Space. Deze kost al een pak minder (175 EUR), en geeft ook bakken licht zonder tegenliggers te verblinden (viewtopic.php?f=9&t=1736&hilit=ixon+space#p35258). Maar gezien de lichtbundel van jouw ST3, is ook deze nog altijd overkill.

Ik denk dat je echt nog een pak goedkoper kan shoppen zonder ontevreden te zijn van het resultaat.
Een Knog PWR Road van 85 EUR gaat volgens mij voldoende licht geven , zeker wanneer ik naar dit filmpje kijk op 08 min , lijkt me die ook erg breed.
Of je kan ook de optie van Daniel1975 eens bekijken (een Lezyne dacht ik).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Meer info over het Knog PWR systeem incl. IRL foto's:

viewtopic.php?f=9&t=581&hilit=knog+pwr#p10302

Ik ben er zelf erg tevreden over.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Die Lezyne verlichting vind ik persoonlijk wel iets, ik vraag me juist af wat te doen met de batterij. Maar ik ga alle opties rustig bekijken. Het is maar dat het binnenkort mijn verjaardag is en het hoog tijd wordt dat ik aan mijn cadeaulijst begin :lol:
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Daarom heb ik gekozen voor de B&M ixon space. Geen gedoe met een aparte accu.
De beam is ook heel mooi afgekaderd in hoogte, maar wel lekker breed
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

LNY schreef: 16 dec 2018, 18:52 Daarom heb ik gekozen voor de B&M ixon space. Geen gedoe met een aparte accu.
De beam is ook heel mooi afgekaderd in hoogte, maar wel lekker breed
Op een ST1, met zeer beperkt standaardlicht. De ST3 heeft alleen een onvoldoende brede bundel, daarom is een KNOG PWR (zonder externe batteri) voor 40% van de prijs ook meer dan voldeende volgens mij.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Zoals ik al schreef en foto’s plaatste: zeer content met de Lezyne 1100.
Het enige wat hij namelijk hoeft te doen is de eerste meters voor de fiets voldoende breed verlichten bij low-beam en wat verder voor je fiets bij high beam.
De lichtbundel van de Lezyne’s zijn relatief breed en dat is fijn. Doordat de lamp best naar beneden is gericht (voor ver weg heb je de Roxim) is de verblinding van tegenliggers bij low beam minimaal.
En geen losse accu, erg fijn.

Maar goed, ik heb verder geen vergelijk met andere losse lampen.
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Lupine maar ook Exposure Lights maken kwalitatief zeer goed spul. Supernova idem maar is meer voor eerste montage.

https://www.lupine.de/eng
http://exposurelights.com/

O. a. Lezyne, BUM en Knog zitten daar een treedje onder maar brengen prima value for money
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Het is even de vraag of je een dure Lupine moet kopen. Fantastische lampen (mee genacht-biked in het verleden), maar overkill op een ST3 denk ik.
Plaats reactie