ST2 2018 of ST3?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mark78 schreef: 06 nov 2018, 20:18 Wat ik jammer vind aan de st2 en es is bij beiden het standaard zadel. De st2 te zacht en de st2s te rond.
Ik zou de uiteindelijke keus nooit van het zadel laten afhangen. Een zadel is ontzettend persoonlijk, en een ander zadel is er zo op gezet. Voor rond de 100 euro heb je al prachtige zadels en voor ieder wat wils.
Mark78 schreef: 06 nov 2018, 20:18 Wat ik fijn vind is een fiets die wel wat agressiviteit wil laten zien maar ik wil ook graag het comfort op de lange stukken van mijn route. Bij de wissel van big ben naar conti top contact was de st2 een heerlijk sturende fiets geworden, waar ik echt mee kon smijten, heerlijk. Bochten nemen was echt een feestje. Dit wordt voor mij denk ik zo ongeveer het belangrijkste punt.
Op mijn Es heb ik een geveerde voorvork gezet. Hiermee heeft de fiets iets meer naloop gekregen en hangt in stuurgedrag een beetje tussen een ST2/ST2 S zonder geveerde vork en de ST3/ST5 in. Dat vind ik perfect.
Mark78 schreef: 06 nov 2018, 20:18 De accu keuze is wel iets waar ik aan twijfel. Ik heb nu een 983 in de st2. Ik kan daarmee op en neer Groningen / Assen. Maar... Als ik dat doe, dan loop ik te stoempen op de laatste 10 km omdat de ondersteuning lager gaat bij minder dan 25% lading. Daarom neem ik nu al iedere dag de lader mee naar kantoor. Ik zou dan ook prima met de 814 uit kunnen. Scheelt toch weer ruim € 300. Maar ook dit is afhankelijk van het aanbod dat de fm kan doen.
Ik zou niet bezuinigen op de accu. Als het kouder wordt lever je in aan actieradius, plus na verloop van tijd (x aantal jaar) zal je actieradius beperkt worden door degeneratie van de accu. Een accu met net dat beetje té veel zal voor jou dus langer dienst kunnen doen.

Heel veel plezier met testrijden!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Mark78 schreef: 06 nov 2018, 22:24 In hoeverre zou het gebrek aan speels karakter veroorzaakt worden door de band? Het verschil tussen de big bens en de conti was voor mijn ervaring zo groot dat ik een andere fietservaring terugkreeg. Een grotere wielmaat alleen zal wat doen maar de werking van de band, flex, plakkerigheid en efficiëntie, zal toch naar mijn idee een grotere rol hebben. Of zit ik er nu helemaal naast?
Dat heeft een behoorlijk grote impact. Een groter wiel is zwaarder, en dus stabieler
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 06 nov 2018, 22:35 Ik zou niet bezuinigen op de accu....
Inderdaad. Die grote accu heeft ook nog wat technische voordelen, naast praktische.

1. Deel ladingen ipv volledige ladingen.
Een accu kan min of meer gegarandeerd zo'n 500 volledige laadcicli aan. Bij deel ladingen kan je vaker laden. Met een grotere accu zit je vaker in gebied van deel lading dan van volledig laden.

2. Langzamer laden.
Een grote accu heeft meer blokken van cellen parallel staan. Omdat een lader met een vaste stroom laadt, wordt de stroom dus verdeeld over meerdere blokken, waardoor de stroom per blok lager wordt. Een lagere laadstroom is gunstig voor de levensduur van je accu.

3. Lagere belasting per blok.
Als je fietst gebruik je elektriciteit, bij volle belading trek je een stroom in de orde van 20A. Met de 6 parallelle blokken in de 983Wh accu is dat 3,3A per blok. Met de 814Wh accu is dit al 4A. Lagere stronen veroorzaken minder interne weerstand en dus minder warmte, dus de grotere accu is efficiënter.

Daarnaast heb je dan nog de praktische voordelen, zoals meer bewegingsvrijheid en zo.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Trafficleader schreef: 06 nov 2018, 18:02
Hypothetische vraag: ST5, ST3 of ST2 S?
Hier heb ik verschillende vragen gesteld over de ST5, ST3 en de ST3LE.
Daar heb ik veel profijt van gehad en uiteindelijk gekozen voor een ST3.
Succes met de keuze en ik lees het wel.
De vraag blijft voor mij vooralsnog hypothetisch... ik blijf nog even tevreden met mijn STeendje rondfietsen :cool2:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Hmm. Dan zijn er nu twee dingen duidelijker.
1. testen die ST3
2. houden bij zelfde formaat accu

Zijn er al mensen die andere banden dan de pirelli's hebben getest met de ST3? Ik ben benieuwd of daar wat te halen valt voor wat betreft het weggedrag.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Behalve de officiële winterband van Stromer die sinds kort beschikbaar zou moeten zijn hebben we nog niet echt iets gevonden dat binnen de maatvoering van Stromer valt.

Zie ook:
viewtopic.php?f=8&t=1744
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

de pirellis zijn er toch speciaal voor ontwikkeld? zouden ze niet zo goed zijn dan?
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Dat is vooral leuke marketing. Pirelli heeft de band laten certificeren, waarschijnlijk iom Stromer.
Ik ben er 100% van overtuigd dat het op de st3 beter kan dan nu met de standaard band. Gebaseerd op de enorme keuze en verschillen in banden die er zijn in alle andere fiets-disciplines.

Voor de duidelijkheid: de Pirelli op de st3 is niet slecht!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 07 nov 2018, 14:52 de pirellis zijn er toch speciaal voor ontwikkeld? zouden ze niet zo goed zijn dan?
Ik heb testritten gereden met zowel de ST5 als de ST3 (op beide ligt een andere Pirelli) en ik vind het heerlijke banden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Kunnen de St5 banden op de st3? En zo ja, is er verschil?
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Plaats reactie