Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

J3R schreef: 20 mei 2018, 11:03 Leuk om te lezen dit vergelijk van de Klever met de ST1X en goed dat er ook wat concurrentie komt.
Vraag me af hoe de X Speed zich houdt t.o.v. de ST2:
- geluid motor
- 49Nm/600 watt piek vs. 40Nm/500 watt nominaal en 800 watt piek
- rij beleving
- storingsgevoeligheid en kwaliteit fiets
- levensduur accu's
- garantie/service
etc. :cool2:
De service is alvast top. Vorige week brak mijn standaard af. Een medewerker van Klever had mijn post op Facebook hierover gelezen, en 3 dagen nadien had ik al een nieuwe bezorgd gekregen. Kosteloos. :ay

Ik heb hem nog maar 2 weken, dus over mogelijke storingen kan ik me nog niet uitspreken. Ik kan je wel zeggen dat hij rijdt als een raket, en de fiets voelt echt aan als een tank. Super stevig.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Lomito

J3R schreef: 20 mei 2018, 12:19 Volgens de gegevens op de site van Klever zou het om max vermogen gaan: Power (max) 600 W
https://www.klever-mobility.com/nl/klev ... e/x-speed/
Wat dan het nominale vermogen zou zijn (Biactron V2 motor ) zie ik niet staan. Volgens mij is dit dezelfde motor als in de Klever S45; echter die staat weer op max. 500 watt en max 41 Nm.
Ben daarom uitermate benieuwd naar een rij-ervaring vergelijking van de X-Speed (met 850 Wh accu) en de ST2
Nominaal vermogen is ook maximaal vermogen, namelijk het maximale vermogen dat langdurig geleverd kan worden. Piekvermogen is het maximale vermogen dat kortstondig geleverd kan worden. Piekvermogen is leuk voor het optrekken, nominaal vermogen vooral voor het vasthouden van hogere snelheden. Daarom ben ik ook vrij zeker dat die 600 Watt nominaal vermogen is.
Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

Stromeur schreef: 20 mei 2018, 00:48 Gefeliciteerd met je aankoop Johan.vd. Ik wens je superveel veilige en probleemloze kilometers met je aanwinst :ay
Bedankt ! Ik kijk er heel hard naar uit :D
J3R schreef: 20 mei 2018, 11:03 Leuk om te lezen dit vergelijk van de Klever met de ST1X en goed dat er ook wat concurrentie komt.
Vraag me af hoe de X Speed zich houdt t.o.v. de ST2:
- geluid motor
- 49Nm/600 watt piek vs. 40Nm/500 watt nominaal en 800 watt piek
- rij beleving
- storingsgevoeligheid en kwaliteit fiets
- levensduur accu's
- garantie/service
etc. :cool2:
- Het motorgeluid is bij beiden fietsen ,voor zo ver ik gehoord heb onhoorbaar. :mrgreen:
- Storingsgevoeligheid zal de tijd uitwijzen ,en als er natuurlijk ook meer Klever rijders bijkomen ben ook benieuwd.
- Klever geeft , 3 jaar garantie voor elektronische onderdelen (motor, controller, sensoren, display set, kabels)
5 jaar garantie op het frame
3 jaar garantie op de accu onder bepaalde voorwaarden, zie website.
2 jaar garantie op fietsonderdelen.

Bij de dealer heb ik de mogelijkheid om nog garantie bij te kopen tot volledig 5 jaar voor het eenmalige bedrag van 189,-
Ben er nog niet uit dat ik dit zou doen, iemand ervaring mee ?
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sowieso nette garantietermijnen.

Het bijkopen van garantie kun je het beste bekijken als het bijkopen van gemoedsrust. Want ook als je Klever buiten garantie defecten krijgt, dan bestaat er nog zoiets als de te verwachten economische levensduur, waardoor je wel degelijk rechten hebt als consument. Ik schat in dat dit is zeker het geval bij defecten binnen de eerste drie a vijf jaar na aanschaf. Maar heb je geen zin in gedoe en getouwtrek met je dealer daarover, dan koop je met extra garantie dat gedoe direct af. Ik vind de hoogte van het bedrag in ieder geval niet onredelijk.

Houd er rekening mee dat aan slijtage onderhevige onderdelen (banden, ketting, cassette e.d.) uitgesloten zullen zijn van garantie, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

Stromeur schreef: 20 mei 2018, 22:18 Houd er rekening mee dat aan slijtage onderhevige onderdelen (banden, ketting, cassette e.d.) uitgesloten zullen zijn van garantie, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Inderdaad dat hadden ze er ook bij vermeld , een batterij met capaciteitsverlies ook niet. Wel als ze volledig defect zou zijn.
5 jaar garantie op een batterij lijkt me geen slechte zaak natuurlijk.
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

Voor die 189 euro, zou ik het zeker niet laten. Dat is nog geen 4% van de aankoopprijs voor 3 jaar extra garantie. Ik heb deze optie niet gekregen, anders had ik zonder twijfel ingetekend.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

BMartens schreef: 20 mei 2018, 22:36 Ik heb deze optie niet gekregen, anders had ik zonder twijfel ingetekend.
Ik weet niet of deze optie vanuit de dealer of vanuit Klever komt, maar ik zou je dealer gewoon eens vragen als je hier belangstelling voor hebt. Je hebt je Klever nog maar net, dus wat dat betreft zou het geen probleem moeten zijn om alsnog garantie bij te kopen als die mogelijkheid er is bij jouw dealer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

BMartens schreef: 20 mei 2018, 22:36 Voor die 189 euro, zou ik het zeker niet laten. Dat is nog geen 4% van de aankoopprijs voor 3 jaar extra garantie. Ik heb deze optie niet gekregen, anders had ik zonder twijfel ingetekend.
Bedankt voor de input, denk ook wel dat ik het ga doen,moet het laten weten als ik de fiets ga ophalen.

Anders moet je inderdaad zoals Stromeur zei bij jou dealer eens navragen.
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Ik heb een sterk vermoeden dat het enkel van bij de dealer komt (Powergrid waarschijnlijk)

Zij geven voor alle merken die ze verdelen (vooral R&M, Stromer, Klever, Bulls, Flyer, Kalkhoff) die extra 3 jaar garantie voor 189€.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

J3R schreef: 20 mei 2018, 11:03 Leuk om te lezen dit vergelijk van de Klever met de ST1X en goed dat er ook wat concurrentie komt.
Vraag me af hoe de X Speed zich houdt t.o.v. de ST2:
Ik heb ze beiden gereden, mijn ervaringen.
- geluid motor
Allebei onhoorbaar
- 49Nm/600 watt piek vs. 40Nm/500 watt nominaal en 800 watt piek
Ik heb één vergelijkbaar stukje gereden (vals plat omhoog). Ze reden perfect even snel omhoog, dus het vermogen lijkt me vergelijkbaar. Wel even bijzeggen dat de koppelsensor van de ST2 slechts op 50% stond, maar gezien mijn hartslag denk ik niet dat de koppelsensor hoger zetten nog veel verschil zou gemaakt hebben. Op vlakke weg haalt de Klever 1-2 km/h hogere snelheid (GPS, 47,0 km/h <> 44,6 km/h )
- rij beleving
De Klever rijdt OK, maar de sturing is een pak minder geavanceerd dan de sturing van de Stromer, die sneller reageert. Wat mij stoorde was de matige ergonomie en het LCD-schermpje uit de jaren 80.
- storingsgevoeligheid en kwaliteit fiets
Dat zal de toekomst uitwijzen, Klever concept lijkt me wel beter voor wat betreft waterdichtheid
- levensduur accu's
Dat is ook toekomstmuziek
- garantie/service
etc. :cool2:
Ook dat is iets waar we pas in de toekomst iets over kunnen zeggen. Maar Klever was wel bereid om me te helpen een andere lamp op de fiets te zetten.

In dit lijstje staan het grootste nadeel van de Klever niet vermeld: de autonomie. Ik spreek dan niet alleen over de kleinere batterijcapaciteit (zelfs wanneer de 80 Wh ter beschikking komt), maar ook het veel hoger verbruik (Wh/km, volgens mij minstens 10-15% hoger) alsook de beperkte mogelijkheden om de ondersteuning aan te passen (bij de Stromer kan je echt heel makkelijk de ondersteuning 'tunen' voor extra bereik, bij de Klever heb je gewoon de 4 (dacht ik) standen.

Let wel de Klever is geen slechte fiets, maar nog niet helemaal het afgewerkt product dat het zou moeten zijn. Met nog wat bijsturingen einde van 't jaar (ik hoor al spreken van een ander LCD-scherm) en het wat verder finetunen van de sturing gaat de Klever nog een pak interessanter worden
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie