Trek Super Commuter+ 8S: eerste indruk

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sinds ik op het Bouw & Infrapark in Harderwijk werk heb ik nieuwe buren: het hoofdkantoor van Trek Benelux :-)

Momenteel wordt Trek World georganiseerd. Een evenement om dealers en consumenten kennis te laten maken met de 2019 collectie. Vandaag had ik even tijd, dus ik heb een testritje met de Trek Super Commuter+ 8S gemaakt.

De Super Commuter+ 8S is in 2017 uitgebracht en zit ook in 2019 nog in de collectie. Adviesprijs: E 4.490,-

Eerste indruk: superleuke speed pedelec om te zien! De kleur heet Viper Red, en toen ik ze op het terrein langs zag vliegen vielen ze flink op. Trek heeft net als Stromer gekozen voor een MTB-achtig uiterlijk, de zithouding is vergelijkbaar met die op mijn ST2 S. (Evenals het gebrek aan comfort trouwens, want ook deze Trek heeft geen vering, het moet uit de banden komen.)

Trek Super Commuter+ 8S.jpg
Trek Super Commuter+ 8S.jpg (213.72 KiB) 7572 keer bekeken

Wat meteen opvalt is de kwaliteit van de afmontage: Supernova M99 PRO bouwlamp, Supernova M99 achterlicht, Magura MT5e schijfremmen, Shimano XT Shadow Plus derailleur (11-speed, geen voorblad). De toeter is recht onder de koplamp geplaatst en deed het niet. Ik verwacht dat die is uitgeschakeld om de herrie wat te beperken. Qua wegwerken van de bekabeling kan Trek trouwens echt nog wel wat van Stromer leren. De voorvork is van carbon.

Super Communter+ 8S.jpg
Super Communter+ 8S.jpg (158.26 KiB) 7570 keer bekeken

De bike staat op flink brede Schwalbe Super Moto-X banden (2,4”) en heeft een fraai ontworpen bagagedrager, die qua gewicht helaas net als de drager van Stromer niet heel veel kan hebben: 14kg max. Dit is inherent aan de keus om de drager te laten steunen op het spatbord: mooi design, maar niet heel erg praktisch, al zal het voor een beetje forens ruim voldoende zijn om een laptop, lunch, werkkleding e.d. mee te nemen. Ik vind deze drager wel mooier dan die op de Stromers; het is ook niet voor niets dan één van onze forumleden deze op zijn ST2 S heeft geplaatst.

Zaken zoals handgrepen, zadel, zadelpen, stuur en stuurpen zijn allemaal van het merk Bontrager.


Tijd om op te stappen.

Zoals verwacht voelt de fietshouding heel erg vertrouwd: licht sportief, MTB stuur, de Shimano pedalen geven lekkere grip, al geef ik zelf de voorkeur aan pedalen met pinnen. Het Bontrager zadel vond ik trouwens absoluut niet lekker zitten, maar dat is persoonlijk. Hetzelfde geldt voor de handgrepen; ik heb liever Ergons.

De Super Commuter+ 8S heeft vier ondersteuningsstanden (Eco, Tour, Sport en Turbo) en verwend als ik ben met mijn Stromer klik ik maar meteen door naar standje Turbo. Van de Bosch Purion Display ben ik trouwens niet gecharmeerd. Ik vond de display op mijn ST1 X 2017 al behoorlijk stenen tijdperk, maar dit bakje.. echt heel oubollig en je duim moet ook best een eind van het stuur los om de – en + knoppen te bedienen. Die knoppen zijn lekker groot, dat dan weer wel.

Trek Super Commuter+ 8S cockpit.jpg
Trek Super Commuter+ 8S cockpit.jpg (191.22 KiB) 7569 keer bekeken

Vrij eenvoudig cruise ik wat rond met ongeveer 35km/u. Dit is wel een comfortabele snelheid voor deze bike, het kost niet al teveel inspanning om deze snelheid aan te houden en de fiets rijdt erg lekker. Haalt-ie wel 45km/u? Jawel: 45,2km/u op de display, daarna is het gedaan met de ondersteuning. Ik moet er trouwens wel echt voor stampen om die 45km/u te halen en ik zou dit zelf niet met plezier lange stukken vol kunnen houden.

Ter vergelijk: de voor mij comfortabele kruissnelheid op mijn ST1 X 2017 lag zo rond de 39 a 41km/u en op mijn Es rond de 43 a 45km/u. Het verschil in ondersteuning tussen deze twee Stromer achterwielmotoren en de Bosch middenmotor is zeer goed voelbaar. De Stromer geeft je echt een handje in de rug, niet alleen vanwege de meer krachtige motor, maar ook omdat deze in het achterwiel zit in plaats van in het midden bij de trapas.

De Trek weegt trouwens “maar” 21,7kg. Dat is een stuk minder dan een gemiddelde Stromer, die rond de 27kg weegt. De middenmotor was verrassend stil. Eerdere speed pedelecs met Bosch middenmotoren die ik heb getest jankten verschrikkelijk, maar deze motor hoorde ik echt nauwelijks.

De Super Communter+ 8S is voorzien van de bekende Bosch 500Wh accu. Helaas kan de actieratius niet vergroot worden via een extra te monteren accu. (Al kun je er natuurlijk wel gewoon eentje in je tas gooien.) De Trek vertegenwoordiger die ik gesproken heb schatte de actieradius met volle ondersteuning en onder gunstige omstandigheden in op ongeveer 40km. Persoonlijk vind ik dat echt te weinig en dat is ontzettend jammer voor een verder hele leuke speed pedelec. Als je bedenkt dat je in 2017 voor 500 euro meer een ST1 X met 618Wh accu kon kopen, dan was de keus voor mij persoonlijk snel gemaakt vanwege de motor, het design en de actieradius. Aan de andere kant: de Trek is wel wat beter afgemonteerd, zeker qua remmen en verlichting. De prijs-kwaliteitverhouding van deze Super Commuter+ 8S vind ik keurig.

Eindoordeel: de Super Communter+ 8S is hele leuke speed pedelec in zijn prijsklasse met middenmotor-ondersteuning. Helaas wel met slechts een 500Wh accu. Mooi ontwerp, al kan de bekabeling netter. Keurige afmontage en daarmee een hoop fiets voor het geld.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nog wat foto's:

Trek Super Commuter+ 8S 3.jpg
Trek Super Commuter+ 8S 3.jpg (245.95 KiB) 7566 keer bekeken
Trek Super Commuter+ 8S 1.jpg
Trek Super Commuter+ 8S 1.jpg (153.86 KiB) 7567 keer bekeken
Super Communter+ 8S 2.jpg
Super Communter+ 8S 2.jpg (252.84 KiB) 7567 keer bekeken
Trek Super Commuter+ 8S 4.jpg
Trek Super Commuter+ 8S 4.jpg (368.87 KiB) 7565 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Inderdaad een wirwar van kabels aan het stuur op een voor de rest best wel mooie fiets.
40Km actieradius is niet veel maar zou voor mij nog wel gaan. De Snelheid vind ik ronduit te laag, (ik vind dat mijn ST1 al wat sneller zou mogen).
Wat de bagagedrager betreft op deze, en de stromers, dat kan beter, mooier en steviger. Zet daar maar eens een ontwerper op die even adersom denkt...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 21 aug 2018, 06:40 De Snelheid vind ik ronduit te laag, (ik vind dat mijn ST1 al wat sneller zou mogen).
De vertegenwoordiger legde het als volgt uit: "We hebben een speed pedelec gebouwd voor mensen die niet constant 45km/u willen rijden". Mja, zo kun je een gebrek aan motorvermogen inderdaad ook uitleggen 8-) Ik zei hierop dat ik het niet bepaald prettig vind om met 35km/u tussen de auto's te moeten rijden. Dat is natuurlijk gewoon waar en daar valt niks tegen in te brengen, behalve dat ook Trek hoopt op betere regelgeving. Maar aan de andere kant: wil je niet de hele tijd zo hard mogelijk, dan heb je hier inderdaad een hele leuke speed pedelec aan, zeker voor wat-ie kost.

Ik ben benieuwd wat Stromer hier volgend jaar met de Relaunch van de ST1 tegenover kan zetten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Erg mooie fiets deze Trek. Vooral de lamp is een voordeel, Tja, die snelheid was wel te verwachten met de middenmotor. Het vorige model, was hierin niet anders.

Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Wel een mooie fiets om te zien.

Bagagedrager doet mij een beetje denken aan de fiets die mijn vrouw nu een week heeft een sinus IX11 urban, een erg mooie fiets. Vorige week woonwerk ermee gedaan, rijd ook verrassend goed, 37km/h was goed vol te houden ...

Afbeelding
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Blizzard schreef: 21 aug 2018, 09:13 Erg mooie fiets deze Trek. Vooral de lamp is een voordeel, Tja, die snelheid was wel te verwachten met de middenmotor. Het vorige model, was hierin niet anders.

Groet,

Henk
Een middenmotor hoeft helemaal niet de snelheid van een speedbike te beperken, het is het beperkte vermogen (dat er ook voor zorgt dat de ketting niet nog sneller slijt) dat de meeste middenmotor-speedbikes belemmert qua snelheid. Eender welke motor heeft een middenmotor met kettingaandrijving, en die kunnen soms > 300 km/h snel

Bij mijn racefiets-fietsenmaker (dat is niet mijn Stromer-dealer) heeft een klant een ST1x ingeruild voor deze Trek, omdat hij de Trek aangenamer vond rijden en vanwege de vele problemen met de Stromer.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Tomasj schreef: 21 aug 2018, 20:03 Eender welke motor heeft een middenmotor met kettingaandrijving, en die kunnen soms > 300 km/h snel

Daar heb je helemaal gelijk in, niet over nagedacht.
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Martin

Leuke review! :ay
De Trek ziet er inderdaad heel mooi uit en de onderdelen zijn ook dik in orde. Bij de bagagedrager gaat design boven functionaliteit volgens mij. Het ziet er in elk geval prima uit.
Ik heb zelf ook een keer een proefrit gemaakt op deze Trek en het viel mij op hoe comfortabel het fietsen was. De mate van ondersteuning en snelheid viel mij voor een middenmotor als deze ook positief op. Ging toch met redelijk gemak naar 42km/h. Verbaast mij dan ook dat Stromeur een snelheid haalde van 45,2 km/h en dat voor een middenmotor zelfs.. :ck:
Al met al leuke fiets, zeker nu met deze prijs. Een jaar geleden kostte die nog €4999.

Edit: bij de Trek is het zo dat de verlichting automatisch aan gaat, de dagrijverlichting. Gaat bij schemer dan vanzelf de koplamp aan(dimlicht zeg maar) om met de schakelaar op het stuur het grootlicht te activeren?
Wie kan hier meer over vertellen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Martin schreef: 21 aug 2018, 21:01 Edit: bij de Trek is het zo dat de verlichting automatisch aan gaat, de dagrijverlichting. Gaat bij schemer dan vanzelf de koplamp aan(dimlicht zeg maar) om met de schakelaar op het stuur het grootlicht te activeren?
Klopt.

In de koplamp zelf zit een lichtsensor die bepaalt wanneer er geschakeld wordt tussen dagrijverlichting en dimlicht. Grootlicht is net als bij Stromer te bedienen via de knop op het stuur.
Martin schreef: 21 aug 2018, 21:01 De mate van ondersteuning en snelheid viel mij voor een middenmotor als deze ook positief op. Ging toch met redelijk gemak naar 42km/h. Verbaast mij dan ook dat Stromeur een snelheid haalde van 45,2 km/h en dat voor een middenmotor zelfs.. :ck:
Ik was ook aangenaam verrast. Plus ik had verwacht dat de motor zou gaan janken op volle snelheid, maar ik hoorde bijna niks. Wat ik wel miste, ook in de turbo-stand, is het gevoel van gretigheid zoals ik dat ken van mijn Stromers met de koppelsensor op max. Dan heb ik bij het wegrijden van een stoplicht echt een "ho, ho, ja rustig maar"-gevoel. Ik heb de koppelsensor op mijn Es op 70% staan, omdat het me anders te gorting en onnatuurlijk gaat aanvoelen. Die extra "headroom" heeft de Trek niet, maar al met al vond ik de ondersteuning verder erg netjes, uiteraard met de prijs in het achterhoofd.

Ik vind het een leuke, kekke en boel fiets voor je geld.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie