Stromer ST1x of Giant E+ FS 45

andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

Iedereen alvast bedankt voor de reakties.

Uiteraard is de achterwielmotor dan de middenmotor, het was al laat op mijn nachtshift en ik kon blijkbaar niet helder meer denken :-)

QWIC RD 10 Speed heb ik getest maar die kon mij niet echt bekoren. 'k weet niet of het aan mij lag of aan het terrein (was nogal heuvelachtig) maar hij reed me niet echt lekker.

Wat het financiële betreft: op dat gebied ben ik nogal een rare :mrgreen:
Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik een fiets wil kopen die zichzelf terugbetaald na 2 jaar fietsvergoeding. Waarom 2 jaar? Omdat het niet zeker is hoe lang ik nog op mijn huidige werkplaats kan blijven. Als ik moet verhuizen zal het ipv 22-25km enkel al gauw 45-50km enkel worden en dan is de SP al veel minder evident.
Voor de berekening heb ik enkel de fietsvergoeding genomen en het brandstofverbruik maar misschien moet ik het mezelf wat makkelijker maken en ook meerekenen dat ik mijn motor verkoop (daar doe ik toch enkel woon-werk mee) en dat ik daardoor ook al minstens 600€ bespaar (verzekering, taksen, onderhoud,...) :idea:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

andy666 schreef: 05 aug 2018, 16:15 Wat het financiële betreft: op dat gebied ben ik nogal een rare :mrgreen:
Als ik lees wat je daarna schrijft, dan vind ik je juist helemaal niet raar. Een speed pedelec aanschaffen kost een rib uit je lijf en het is toch juist goed dat je voor jezelf bepaalt binnen welke termijn je de aanschafprijs eruit wil hebben?

Maar, kunnen we je probleem dan niet beter zien als dat je graag een ST1 X wilt aanschaffen, maar dat die eigenlijk duurder is dan het budget dat je voor jezelf had berekend? In dat geval heeft het Stromer-virus je hopeloos te pakken, en je bent echt niet de eerste die dit overkomt ;p Ik kan erover meepraten, want ik rij nu op een ST2 S en als ik dat 2 jaar geleden had geweten, dan zou ik mezelf vierkant hebben uitgelachen.

Qua kosten kun je het overzicht in onderstaand topic eens bekijken. Het geeft je een helder idee van wat je per jaar kwijt bent aan een Stromer (met dank aan Henry voor de tijd die hij hier in gestoken heeft):

viewtopic.php?f=5&t=168&hilit=kosten+onderhoud#p2396
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

andy666 schreef: 05 aug 2018, 16:15 Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik een fiets wil kopen die zichzelf terugbetaald na 2 jaar fietsvergoeding. Waarom 2 jaar? Omdat het niet zeker is hoe lang ik nog op mijn huidige werkplaats kan blijven. Als ik moet verhuizen zal het ipv 22-25km enkel al gauw 45-50km enkel worden en dan is de SP al veel minder evident.
45-50 km enkel is een fluitje van een cent met een Stromer; ik ben sinds midden juni niet meer met de wagen naar 't werk gereden (tenzij wanneer ik in Luxemburg moest zijn voor 't werk). Afstand enkel varieert, ergens tussen de 52 en de 56 km enkel, gemiddelde snelheid varieert tussen de 37 en de 41 km/h). Er zijn hier mensen die dagelijks nog langere verplaatsingen maken.
Vergeet het om zo'n verplaatsing met de Giant te ondernemen en een gemiddelde snelheid van 35 km/h te behalen, te weinig batterijcapaciteit
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

Stromeur schreef: 05 aug 2018, 16:32
andy666 schreef: 05 aug 2018, 16:15 Wat het financiële betreft: op dat gebied ben ik nogal een rare :mrgreen:
Als ik lees wat je daarna schrijft, dan vind ik je juist helemaal niet raar. Een speed pedelec aanschaffen kost een rib uit je lijf en het is toch juist goed dat je voor jezelf bepaalt binnen welke termijn je de aanschafprijs eruit wil hebben?

Maar, kunnen we je probleem dan niet beter zien als dat je graag een ST1 X wilt aanschaffen, maar dat die eigenlijk duurder is dan het budget dat je voor jezelf had berekend? In dat geval heeft het Stromer-virus je hopeloos te pakken, en je bent echt niet de eerste die dit overkomt ;p Ik kan erover meepraten, want ik rij nu op een ST2 S en als ik dat 2 jaar geleden had geweten, dan zou ik mezelf vierkant hebben uitgelachen.

Qua kosten kun je het overzicht in onderstaand topic eens bekijken. Het geeft je een helder idee van wat je per jaar kwijt bent aan een Stromer (met dank aan Henry voor de tijd die hij hier in gestoken heeft):

viewtopic.php?f=5&t=168&hilit=kosten+onderhoud#p2396
zou zo je het ook kunnen stellen :mrgreen:
dat linkje is wel interessant, dat ga ik eens in detail bekijken! alvast bedankt!
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

Tomasj schreef: 05 aug 2018, 16:50
andy666 schreef: 05 aug 2018, 16:15 Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik een fiets wil kopen die zichzelf terugbetaald na 2 jaar fietsvergoeding. Waarom 2 jaar? Omdat het niet zeker is hoe lang ik nog op mijn huidige werkplaats kan blijven. Als ik moet verhuizen zal het ipv 22-25km enkel al gauw 45-50km enkel worden en dan is de SP al veel minder evident.
45-50 km enkel is een fluitje van een cent met een Stromer; ik ben sinds midden juni niet meer met de wagen naar 't werk gereden (tenzij wanneer ik in Luxemburg moest zijn voor 't werk). Afstand enkel varieert, ergens tussen de 52 en de 56 km enkel, gemiddelde snelheid varieert tussen de 37 en de 41 km/h). Er zijn hier mensen die dagelijks nog langere verplaatsingen maken.
Vergeet het om zo'n verplaatsing met de Giant te ondernemen en een gemiddelde snelheid van 35 km/h te behalen, te weinig batterijcapaciteit
da's dan weer een streepje extra voor de Stromer :ay
Hoe lang doe je over je traject?
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

45 km enkele reis, 90 minuten van de deur uitstappen thuis tot achter het bureau op het werk. Met een zoals het hier wordt genoemd: soijtpedelec, Bulls lacuba e45 met Brose motor en 650 Wh accu. Haalt bij goed weer de volle afstand met volle ondersteuning, met minder weer niet.
Ik bedoel maar: het hoeft geen Strromer te zijn om dergelijke afstanden ww-verkeer met een SP te overbruggen. Mijn vouw doet het met een Flyer...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

andy666 schreef: 05 aug 2018, 17:10 da's dan weer een streepje extra voor de Stromer :ay
Hoe lang doe je over je traject?
Meestal tussen de 1h20 en 1h25 min. Er zijn ook wel uitschieters naar onder (1h15 ) en boven (1h30), afhankelijk van de wind en de afstand.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

die tijden vallen best mee.
Nu doe ik er met de koersfiets ongeveer 50 minuten over voor 22 km.
Vroeger toen ik al tegen Brussel werkte was het sowieso minstens 1u met de auto en dan nog regelmatig een boete er bovenop :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Polling schreef: 05 aug 2018, 17:59 Bulls lacuba e45 met Brose motor en 650 Wh accu. Haalt bij goed weer de volle afstand met volle ondersteuning, met minder weer niet.
Dan hangt het dus van het weer af of het kán? Neh, mij niet gezien ;) Ik wil mijn afstand altijd kunnen halen, weer of geen weer. Actieradiusstress is niks voor mij.

Tegen welke gemiddelde snelheid zou dit dan zijn met een middenmotor?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 05 aug 2018, 19:35 Dan hangt het dus van het weer af of het kán? Neh, mij niet gezien ;) Ik wil mijn afstand altijd kunnen halen, weer of geen weer. Actieradiusstress is niks voor mij.
Met flinke wind tegen moet hij dus minder ondersteuning aanzetten. Hoeft niet perse stress op te leveren, tenzij je altijd met volle bekrachtiging wilt fietsen.
Stromeur schreef: 05 aug 2018, 19:35 Tegen welke gemiddelde snelheid zou dit dan zijn met een middenmotor?
45 km / 1,5 uur = 30 km/h gemiddeld :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie