Bulls Green Mover E45
Geplaatst: 14 jun 2018, 22:15
Omdat ik regelmatig per pb vragen krijg over de Bulls Green Mover E45 leek het me handig om wat informatie over deze fiets te delen. Kan ik daar voortaan naar verwijzen
Allereerst: een plaatje zegt meer dan 1000 woorden: Sommigen vinden de fiets mooi, anderen vinden hem verschrikkelijk lelijk. Ik sta ergens in het midden, maar vind de fiets vooral heel erg praktisch, degelijk en met een 24" frame (er zijn ook kleinere frames) ook voor mij groot genoeg
Van deze fiets zijn er 2 versies. Uit mijn hoofd t/m ongeveer 2015 zat in deze fiets een GoSwiss motor:
- 500W GoSwiss motor met 1000W piek vermogen en 40Nm koppel.
- je kunt de motor in 1 van 2 programma's laten zetten door de betere FM: het standaard programma of een sport programma waarin hij veel krachtiger ondersteund (maar ook hongeriger is)
- ondersteuning kan in 5 standen gezet worden, bij alle standen kun je 45 km/h rijden (begrenst bij 47,7 km/h) alleen moet je bij de lagere standen uiteraard zelf meer doen
- accu van 735Nm is fysiek enorm groot maar qua actieradius aan de kleine kant
- dit systeem werkt op 36V, de accu is gemakkelijk te reviseren door de betere reviseerbedrijven
- deze versie heeft 30 versnellingen: Shimano Deore XT
Vanaf ongeveer 2016 is er een nieuwe motor gekomen, eentje van Suntour:
- heeft een 500W Suntour motor met 80Nm koppel. Dat verdubbelde koppel klinkt leuk maar dit wordt gecreeerd door een tandwieloverbrenging in die motor. Deze motor is dus niet zo stil als de GoSwiss of Stromer motoren.
- deze motor is flink dorstiger dan de GoSwiss motor, dit in combinatie met de (iets) kleinere accu (uit mijn hoofd 675Wh) maakt dat de actieradius nóg kleiner is
- ondersteuning kan in 4 standen gezet worden, waarbij je alleen in de hoogste stand 45 km/h kunt rijden. In 1 ondersteund hij maar tot 32 en in 2 en 3 tot ±36 km/h. Je kunt dus niet zo gemakkelijk de accu sparen door hem een standje lager te zetten, tenzij je direct langzamer wilt rijden
- dit systeem werkt op 48V en is een stuk lastiger te reviseren
- de koplamp op deze fiets is minder waardeloos dan die op de GoSwiss versie
- deze versie heeft 10 versnellingen, hetgeen eigenlijk veel fijner is: het kleine en middelste voorblad gebruik je toch nooit.
In mijn ogen is de oudere versie de betere fiets. Met het sportprogramma erin zit hij qua ondersteuning tussen een ST1x en ST2 uit 2017 in, da's erg lekker. Daarnaast heeft hij niet die rare "in stand 2 en 3 heb je ondersteuning t/m 36km/h" en heb je een grotere actieradius. Daarnaast is hij stiller en minder dorstig.
Het frame van deze fiets is veel meer herenfiets dan de verschillende Stromers (en ook de X-Speed). Hierdoor is het gemakkelijker om wat rechterop de fiets te zitten, hetgeen voor sommigen een voordeel is, voor anderen uiteraard een nadeel. Voor mij was dit een van de belangrijkste argumenten om deze fiets te kiezen.
Standaard heeft deze fiets heel veel dingen goed voor elkaar: fijne Ergon handgrepen, een minder recht stuur dan Stromer, voorvering en een fijn en stijf frame.
De fiets heeft ook serieuze minpunten:
- de accu is serieus te klein
- de koplamp is geweldig voor op een 25 km/h fiets maar compleet nutteloos bij 45 km/h
Mocht je een 2e hands versie kopen waarbij de accu niet meer geweldig is: voor zo'n 500 Euro kun je hem laten reviseren. Mocht je minder waarde hechten aan uiterlijk dan kun je er ook voor kiezen om hem voor zo'n 800 Euro te laten opwaarderen tot een 1260Wh accu. Maar voordat je die keuze maakt moet je je wellicht even laten informeren: daar zitten namelijk ook wat nadelen aan.
Mocht je deze fiets echt geweldig willen maken: ondertussen weet ik uit ervaring dat het monteren van "de bouwlamp" een relatief simpel klusje is. Het is even een paar uurtjes werk waarbij het handig is als je kunt solderen, maar dan heb je wel gelijk het allerbeste licht wat je je kunt voorstellen. Ook remlicht en kentekenplaat verlichting monteren is redelijk goed te doen, maar dan moet je mechanisch wat handiger zijn. Daarnaast is een verende zadelpen prettig: de Suntour NCX SP12 is daarvoor prima, je kunt ook dieper in de buidel tasten voor een Bodyfloat.
Kortom: voor diegenen die het uiterlijk van de fiets niet het belangrijkste vinden is dit een geweldige fiets: super degelijk en gewoon enorm veel waar voor je geld. Tweedehands vind je ze vanaf zo'n 1500 Euro. Tel daar eventueel een accu revisie, een bouwlamp en een zadelpen bij dan heb je voor 2500 Euro héél veel fiets voor nog steeds een nette prijs.
Allereerst: een plaatje zegt meer dan 1000 woorden: Sommigen vinden de fiets mooi, anderen vinden hem verschrikkelijk lelijk. Ik sta ergens in het midden, maar vind de fiets vooral heel erg praktisch, degelijk en met een 24" frame (er zijn ook kleinere frames) ook voor mij groot genoeg
Van deze fiets zijn er 2 versies. Uit mijn hoofd t/m ongeveer 2015 zat in deze fiets een GoSwiss motor:
- 500W GoSwiss motor met 1000W piek vermogen en 40Nm koppel.
- je kunt de motor in 1 van 2 programma's laten zetten door de betere FM: het standaard programma of een sport programma waarin hij veel krachtiger ondersteund (maar ook hongeriger is)
- ondersteuning kan in 5 standen gezet worden, bij alle standen kun je 45 km/h rijden (begrenst bij 47,7 km/h) alleen moet je bij de lagere standen uiteraard zelf meer doen
- accu van 735Nm is fysiek enorm groot maar qua actieradius aan de kleine kant
- dit systeem werkt op 36V, de accu is gemakkelijk te reviseren door de betere reviseerbedrijven
- deze versie heeft 30 versnellingen: Shimano Deore XT
Vanaf ongeveer 2016 is er een nieuwe motor gekomen, eentje van Suntour:
- heeft een 500W Suntour motor met 80Nm koppel. Dat verdubbelde koppel klinkt leuk maar dit wordt gecreeerd door een tandwieloverbrenging in die motor. Deze motor is dus niet zo stil als de GoSwiss of Stromer motoren.
- deze motor is flink dorstiger dan de GoSwiss motor, dit in combinatie met de (iets) kleinere accu (uit mijn hoofd 675Wh) maakt dat de actieradius nóg kleiner is
- ondersteuning kan in 4 standen gezet worden, waarbij je alleen in de hoogste stand 45 km/h kunt rijden. In 1 ondersteund hij maar tot 32 en in 2 en 3 tot ±36 km/h. Je kunt dus niet zo gemakkelijk de accu sparen door hem een standje lager te zetten, tenzij je direct langzamer wilt rijden
- dit systeem werkt op 48V en is een stuk lastiger te reviseren
- de koplamp op deze fiets is minder waardeloos dan die op de GoSwiss versie
- deze versie heeft 10 versnellingen, hetgeen eigenlijk veel fijner is: het kleine en middelste voorblad gebruik je toch nooit.
In mijn ogen is de oudere versie de betere fiets. Met het sportprogramma erin zit hij qua ondersteuning tussen een ST1x en ST2 uit 2017 in, da's erg lekker. Daarnaast heeft hij niet die rare "in stand 2 en 3 heb je ondersteuning t/m 36km/h" en heb je een grotere actieradius. Daarnaast is hij stiller en minder dorstig.
Het frame van deze fiets is veel meer herenfiets dan de verschillende Stromers (en ook de X-Speed). Hierdoor is het gemakkelijker om wat rechterop de fiets te zitten, hetgeen voor sommigen een voordeel is, voor anderen uiteraard een nadeel. Voor mij was dit een van de belangrijkste argumenten om deze fiets te kiezen.
Standaard heeft deze fiets heel veel dingen goed voor elkaar: fijne Ergon handgrepen, een minder recht stuur dan Stromer, voorvering en een fijn en stijf frame.
De fiets heeft ook serieuze minpunten:
- de accu is serieus te klein
- de koplamp is geweldig voor op een 25 km/h fiets maar compleet nutteloos bij 45 km/h
Mocht je een 2e hands versie kopen waarbij de accu niet meer geweldig is: voor zo'n 500 Euro kun je hem laten reviseren. Mocht je minder waarde hechten aan uiterlijk dan kun je er ook voor kiezen om hem voor zo'n 800 Euro te laten opwaarderen tot een 1260Wh accu. Maar voordat je die keuze maakt moet je je wellicht even laten informeren: daar zitten namelijk ook wat nadelen aan.
Mocht je deze fiets echt geweldig willen maken: ondertussen weet ik uit ervaring dat het monteren van "de bouwlamp" een relatief simpel klusje is. Het is even een paar uurtjes werk waarbij het handig is als je kunt solderen, maar dan heb je wel gelijk het allerbeste licht wat je je kunt voorstellen. Ook remlicht en kentekenplaat verlichting monteren is redelijk goed te doen, maar dan moet je mechanisch wat handiger zijn. Daarnaast is een verende zadelpen prettig: de Suntour NCX SP12 is daarvoor prima, je kunt ook dieper in de buidel tasten voor een Bodyfloat.
Kortom: voor diegenen die het uiterlijk van de fiets niet het belangrijkste vinden is dit een geweldige fiets: super degelijk en gewoon enorm veel waar voor je geld. Tweedehands vind je ze vanaf zo'n 1500 Euro. Tel daar eventueel een accu revisie, een bouwlamp en een zadelpen bij dan heb je voor 2500 Euro héél veel fiets voor nog steeds een nette prijs.