Doe mij er maar één...

Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Geen probleem :D , veel kijkplezier, stond wel wat geld in de winkel als je de bekendmaking zag :ai
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik kon het niet laten, dus heb tussen mijn werkzaamheden door toch de hele review bekeken: het eerste deel is de review zoals we ze kennen van EBR, daarna volgt een interview met de nieuwe CAO van Stromer Jakob Luksch en de Global Sales Manager, vervolgens een item met iemand van de Stromer werkplaats, en daarna een uitgebreid gefilmpde testrit. Heel leuk om te bekijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Des te meer ik lees over de ST5 en ook nieuwe Omni ... des te meer vraagtekens ik krijg wat betreft ST5.

Grotere wielen, meer vermogen nodig.
Meer vermogen met S stand.
Een omni met gps die met veel hogere frequentie de positie bepaald (om de 5 minuten). Dit geld ook voor de andere 2018 modellen. Dit vraagt ook meer energie.
NB. De nieuwe Omni zou ik niet afwijzen als upgrade;-)

Als ik dat op tel denk ik dat de reikwijdte van de ST5 drastisch lager gaat zijn dan van de ST1x, ST2 en St2s van 2017.

Wat is de doelgroep van die fiets? Voor de mooi en korte afstanden?

Als ik het zo inschat kun je als je grotere afstanden wilt rijden het beste een St1x, een ST2 en als goede 2e/3e een St2s van 2017 rijden. Dit zijn de fietsen die goed sturen en het verste op een acculading komen.
St2s is daarbij ietwat in het nadeel door de softwarematig "tuning" waarbij meer vermogen wordt afgegeven (en dus hoger verbruik) en de continu brandende verlichting (ja ik weet dat het verbruik van daglicht niet al te hoog is...maar toch).

Ik snap eigenlijk van het begin af aan de hele hype rondom de ST5 niet. Hij is mooi, zeker. Afgezien daarvan is hij "over de top" en oogt voor mij niet meer als een fiets en ik vermoed dat het gedrag ook verder van het fietsen af staat.

Misschien als het zich voordoet voor de fun eens een proefrit maken en kijken of klopt wat ik inschat.
Lomito

Voor mij is de ST5 geen slechte keuze. De fiets moet mooi zijn, dat zeker, en voor het dagelijks gebruik heb ik genoeg aan een actieradius van 60-70 km. Met één accu is dat op de ST5 niet haalbaar maar begin mei verwacht ik mijn 2e blauwtje en dan is dat probleem opgelost. De meeste ritten kan ik straks overigens prima af met 1 accu, de recreatieve ritten ('s avonds) doe ik dan met de reserve om die 60-70 te kunnen halen.
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

@ lomito
Mij hoor je niet zeggen dat de ST5 voor jou of een ander een slechte keus is ;) ... De keuze voor een ST5 moet eenieder zelf maken. Dus als het goed is ... past jou keuze voor jou wensenlijst.

Mijn reactie is alleen maar wat ik meekrijg over de ST5 in relatie tot de "oude" modellen. Zoals je kunt opmaken zie ik geen voorruitgang (voor mij :mrgreen: ) ten opzichte van de ST2 serie.

Ik wil ook geen gedoe met extra accu's. Dus als ik het kan vermijden ...graag.
Ik zou best meer reikwijdte in stand 3 willen hebben (dus zonder nog een accu te moeten meenemen of de lader).
Ik ga wat meer experimenteren met stand 2. Ik heb heel wat ritten waar 40+ kmh niet echt belangrijk of gewenst is en met de juiste instellingen verwacht ik de reikwijdte aardig te kunnen oprekken.
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Wat de nieuwe omni betreft:
Erg fraai en er zit leuke extra functionaliteit in.

Als ik echter zie dat nu het accu vak elektrisch geopend wordt .... :bn: .... ik ga er maar nix op zeggen :roll: .
Dan het veel frequenter gps locatie zoeken ... leuk voor de statistieken, maar het levert niets meer op wat betreft de fietsbeleving. Ook mag ik hopen dat de fiets niet permanent onder het rijden gestolen wordt :mrgreen: en dus gelokaliseerd zou moeten worden. Dus ik zie daar geen meerwaarde in, sterker nog ...het vraagt onnodig energie van de accu.
Zou het nu voor een navigatie app nodig zijn, was het veel functioneler.

Het bluetooth "keyles" locken en unlocken is wat voor postbodes die vaak stoppen en afstappen ed.
Het is wel eens handig natuurlijk maar voor het overgrote deel van het gebruik schakel ik de fiets volledig uit zodat de accu niet verder leeg gaat.
Als ik bij een winkel even naar binnen moet ... laat ik em gewoon aan en sluit het slot af. Ik wens een dief succes (als het nodig zou zijn lock ik em via de app en krijgt ie een verrassing;-).

Dus ook bij de Omni vraag ik me af wat bepaalde hippe functies daadwerkelijk opleveren ;) .
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou me bij de OMNI, verlichting etc. totaal niet druk maken om het accuverbruik, dat is dermate minimaal dat je er niets van gaat merken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Fietske schreef: 26 apr 2018, 11:22 Dus ook bij de Omni vraag ik me af wat bepaalde hippe functies daadwerkelijk opleveren ;) .
Voor fietsbeleving is de OMNI vrijwel betekenisloos. Het is vooral een dure gadget met (nu nog) ongebruikte functionaliteit. Ingebouwde navigatie zou wel handig zijn...
vangelis
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 dec 2017, 12:43
Locatie: Voorne Putten
Merk SP: stromer
Km-stand: 18000

Heb de ST5 mogen aanschouwen. Superstrak model, en dat is het nu juist! Te strak! Bij mijn ST2s gaat een stoere dikke kabel van stuur naar frame. Dit is bij de 5 allemaal geïntegreerd. Vind de kabels aan de buitenzijde wel stoer staan. Bij de 5 is alles zo glad.
Neemt niet weg dat het een monster in rijden is, maar denk dat de meerwaarde met mijn huidige bike geen toegevoegde waarde heeft.
Mocht ik nog geen bike hebben en zou de ST2s en de ST5 naast elkaar zien staan, zou ik waarschijnlijk voor de 2s kiezen. De 5 is "te clean"
ST2s bodyfloat shockstop spurcycle, kan nu ook tutteren! :d3:
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Fietske schreef: 26 apr 2018, 11:04 Ik ga wat meer experimenteren met stand 2. Ik heb heel wat ritten waar 40+ kmh niet echt belangrijk of gewenst is en met de juiste instellingen verwacht ik de reikwijdte aardig te kunnen oprekken.
IHa Fietske, ik rijd de laatste tijd alleen nog maar in zijn 2. Met gemak rijd ik in zijn 2 boven de 40, hele stukken zelfs boven de 45. Maar ik heb het idee dat mijn fiets prettiger rijd in zijn 2, beter hanteerbaar, sneller in snelheid terug als dat nodig is ( vooral bij verandering van windrichting na de bochten)en ik heb geen zorgen meer om mijn bereik, in combinatie met accu binnen opladen.
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Plaats reactie