Eerste ervaringen met de Stromer ST5

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Polling schreef: 08 aug 2018, 12:23 En toch is het jammer dat je die keuze moet maken, omdat er geen alternatief is... Als er een ander merk een net zo sterke en snelle fiets zou maken zonder de opstartproblemen, zouden er heel andere keuzes worden gemaakt.
Ik denk dat het nog wachten is tot 2020.
Bosch heeft ook een concept van hubmotor gepatenteerd(die ook werkt als rem, en zowel in voor- als achterwiel zou ingebouwd worden), het zou dus niet onlogisch zijn dat zij die hub-motor effectief gaan ontwikkelen.
Klever beperkte zich voor volgend jaar tot een paar kleine aanpassingen en de 850wh batterij (enfin wanneer die eindelijk uitgeleverd kan worden). Klever heeft al aangegeven dat ze een grotere batterij zullen produceren (1200Wh?). Op de website geven ze ook aan dat ze met de X-speed nog een pak verder willen gaan, maar dat ze dan nog wat issues moeten regelen mbt typegoedkeuring.
Ik denk dat Kettler niet het enige merk zal zijn dat de Go Swiss Drive motor met pinion gaat integreren.
Een scenario waar Specialised, R&M of Flyer speedbikes produceert met een Hub-motor, is ook niet onwaarschijnlijk. Tegen 2021-2022 tijd gaat Stromer toch wat orde op zaken dienen te zetten, want tegen die tijd zullen ook die bedrijven de groeipijnen achter de rug hebben...

Maar ondertussen genieten wij van onze Stromers. Ik ben benieuwd wat nu de volgende stap van Stromer gaat zijn, nu alles vernieuwd is volgend jaar (ST1, ST1X, ST3, ST5).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Dat zo'n gespierde uitdager nog niet is opgestaan heeft volgens mij vooral met de verkoopcijfers te maken die onvoldoende zijn om massaproductie mogelijk te maken. Kip en ei verhaal dus...

Overigens dacht ik dat de ST1x er ook uitgaat en dat de herintroductie van de ST1 eveneens op 27,5" wielen gaat gebeuren. Dan heb je dus alleen nog ST1, ST3 en ST5... allemaal op de grote wielen.
Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

Zolang de ST1 maar een vergelijkbare motor krijgt als de ST1x nu. (Misschien iets meer vermogen om de grotere wielomtrek te compenseren. Net zoals z'n grotere broers)
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lomito schreef: 08 aug 2018, 13:21 Dat zo'n gespierde uitdager nog niet is opgestaan heeft volgens mij vooral met de verkoopcijfers te maken die onvoldoende zijn om massaproductie mogelijk te maken. Kip en ei verhaal dus...
Voor onder meer R&M is de speedped markt toch van existentieel belang volgens mij. Er zullen wel minstens 2-3 grote spelers overblijven
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Tomasj schreef: 08 aug 2018, 16:04
Lomito schreef: 08 aug 2018, 13:21 Dat zo'n gespierde uitdager nog niet is opgestaan heeft volgens mij vooral met de verkoopcijfers te maken die onvoldoende zijn om massaproductie mogelijk te maken. Kip en ei verhaal dus...
Voor onder meer R&M is de speedped markt toch van existentieel belang volgens mij. Er zullen wel minstens 2-3 grote spelers overblijven
Bij Flyer hebben ze helaas na de introductie van de Volblutt in 2013 de SP. boot volledig gemist. Wel vanaf de fabriek betrouwbaar en oerdegelijk maar weinig innoverend......
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Lomito

Als je naar de maandelijkse verkoopcijfers kijkt begrijp je niet hoe grote aantallen merken zo'n dure speed pedelec overeind willen houden met maandelijks 0-5 verkochte exemplaren. Die specialisatie van de markt is al even gaande, met onder andere de uitstap van Sparta. En ik verwacht dat de middenmotor het zeer snel definitief zal afleggen als geen nieuwe variant komt met hoger vermogen EN hogere slijtvastheid.

Zonder die innovatie zullen de speed pedelecs met middenmotor vrij snel uit beeld verdwijnen met als grootste verliezers R&M en Gazelle die nu posities 2 en 3 innemen na marktleider Stromer.

Met de ST5 heeft Stromer een troef in handen, het dikke prijskaartje blijkt totaal geen probleem en de bestellingen stromen binnen met een wachttijd van 3-6 maanden... Blijkbaar doet de ST5 het toch wel heel erg goed ondanks de hobbelige opstartfase. En dat is niet voor niets... de fiets ziet er niet alleen geweldig mooi uit maar rijdt ook als een dijk.

Wat niet wegneemt dat al dat moois ook kapot kan zoals ik heb mogen ervaren met met ST5 op het asfalt. Jos heeft vandaag het balhoofd vrijgemaakt en dat ziet er inwendig niet best uit. Er zijn nokken die moeten voorkomen dat het stuur zover gedraaid kan worden dat de remhendels tegen het frame stoten en zo de lak zouden kunnen beschadigen. Door de klap van de val is het stuur door die nokken heen geschoten waardoor de nokken versplinterd zijn. Gelukkig kan ik er wel mee blijven rijden in afwachting van de bestelde voorvork (2-3 weken). De schaderekening zal met die voorvork aardig oplopen...
Martin

De kleine verkoopaantallen van speed pedelecs met middenmotor vangen veel fabrikanten nog op door hun andere collectie die wel goed verkoopt. Op een gegeven moment stoppen ze wel, daar gaan enkele jaren over heen.
Wat betreft de schade Lomito, toch balen. Maar goed, je hebt nu wel duidelijkheid wat er kapot is. Uiteindelijk komt dit ook weer goed.
Edit: verder niks krom dus?
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Pfff da's niet best dus maar wel goed te repareren zo te lezen.
Ik hoop dat de hobbelige opstartfase snel onder controle is, was zaterdag bij een wat "grotere" dealer waar ik op de man af vroeg hoe zij er nu inzitten met de tot nu toe uitgerolde st5's uiteindelijk gaf hij aan dat er altijd voldoende leenfietsen zijn.....Ik heb nog geen haast met mijn fiets dus........had het graag anders gezien.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Over de verkoop aantallen van andere merken: jullie kijken hierbij alleen maar Nederland. Ik heb begrepen dat Stromer in Duitsland helemaal niet zo sterk staat, wellicht dat de andere merken het daar veel beter doen. Los daarvan zijn er natuurlijk nog veel meer landen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
MarcoRasser
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 sep 2017, 22:03
Locatie: Spijkenisse
Merk SP: stromer
Km-stand: ongoing

Lomito schreef: 08 aug 2018, 22:08 Wat niet wegneemt dat al dat moois ook kapot kan zoals ik heb mogen ervaren met met ST5 op het asfalt. Jos heeft vandaag het balhoofd vrijgemaakt en dat ziet er inwendig niet best uit. Er zijn nokken die moeten voorkomen dat het stuur zover gedraaid kan worden dat de remhendels tegen het frame stoten en zo de lak zouden kunnen beschadigen. Door de klap van de val is het stuur door die nokken heen geschoten waardoor de nokken versplinterd zijn. Gelukkig kan ik er wel mee blijven rijden in afwachting van de bestelde voorvork (2-3 weken). De schaderekening zal met die voorvork aardig oplopen...
Het balhoofd is wel een achilleshiel van de ST5 denk ik, ik merkte tijdens mijn testrit bij de dealer ook dat het daar niet helemaal lekker zat en dat het voorwiel tijdens remmen aan het zoeken was door speling. Het bleek dat deze fiets direct van Zandvoort kwam en er iemand tijdens de testdag mee gevallen was.
Gisteren eindelijk nieuws ontvangen over mijn bestelling, hij gaat volgende week op transport vanuit Zwitserland (22"").
Plaats reactie