Eerste ervaringen met de Stromer ST5

KvA
Pro
Pro
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 dec 2017, 20:53

Vandaag antwoord op issue van ondersteuning die bij 0% niet stopt en missende meldingen van 5 en 10% resterend. Zie hieronder:

“This is a bug.

In SUI FW 4.1.1.2 the assistance will not always switch off in the same moment when reaching 0% state of charge.

The calculation of the batteries state of charge includes some little reserve on one hand to protect the battery and on the other hand to keep the system alive (Lights, Display, Communication, etc.) after switching off motor assistance.

The current FW allows to use the reserved energy as well.

We will fix this with the next SUI FW release.”
Stromer sinds april 2017. Nu ST5, 60-75 km woon-werk (2 accu’s), provincie Utrecht.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dit wil dus zeggen dat je wanneer je onder de 0% gaat je batterij versneld aan 't verslijten bent
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Ik heb mn batterij ook is tot 0 gereden en dan was het nog enkele km’s tot thuis: Geen probleem :ay
Heb wel niet getest hoever je nog kan rijden eenmaal de indicatie op 0% staat, had ni veel zin om de 30kg vooruit te gaan stampen :lol:
En blijkbaar ook geen goed idee om dus verder te rijden eenmaal op 0%

Wat het kleurverschil van het batterij deksel betreft, dat is bij mij minimaal. Ik wacht nog wel op het nieuwe afdekkapje.
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 18 sep 2018, 19:56 Dit wil dus zeggen dat je wanneer je onder de 0% gaat je batterij versneld aan 't verslijten bent
Jee. Bij alle gebruik tot leeg/bijna leeg verslijt je batterij sneller dan wanneer je hem steeds bij 50% weer oplaadt. Ook al gebruik je de "reserve capaciteit", de batterij is dan nog steeds niet leeg. Alleen wel op het niveau waar (met nog wat marge) verder leeg trekken schadelijk kan gaan worden.

In die situatie is het wel zaak om de accu zsm weer op te laden. Je moet hem dan geen weken in die staat laten liggen. Dan kan het echt schadelijk worden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Ziggymiep schreef: 17 sep 2018, 21:36
Wat de kleur van het voorste spatbord betreft: deze heeft een donkergroene schijn maar is dus niet helemaal zwart.
Op foto misschien moeilijk te zien maar IRL zie je duidelijk het verschil.
Komt deze idd van een ST3 of is het gewoon een lakfout...
Misschien een troost dat het bij het exemplaar dat ik hier heb staan juist andersom is; hier is het achterspatbord met een groene waas. Nieuwe fiets heeft zowel een voor- als achterspatbord met groene waas.
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Ondertussen een goed 1100 km gereden in bijna 4 weken, tijd om wat ervaringen te delen.

Geen grote problemen gehad, alle dagen op t werk en terug thuis geraakt :ay
Maar na een week begonnen er toch de eerste probleempjes op te duiken zoals: Niet kunnen wisselen tussen groot licht en gewoon, geen toeter, geen remondersteuning, niet kunnen wisselen tussen de ondersteunings niveau’s ... Meestal slechts 1 van deze dingen, zelden meerdere tesamen. Soms geen enkel issue, zet hm effe op elektronisch slot, daarna geen toeter of remondersteuning meer?
Ondertussen heb ik dagelijks zulke dingen en ook een keer dat hij blijft remmen op de motor na mn remmen los te laten. Als ik dan bijna stil sta lost het zich op :?: of begint hij te scooteren aan 46,8 km/h. Meestal ziet de omni dit en start hij opnieuw op waarna het meestal opgelost is.
Lost het zich niet vanzelf op dat is de oplossing een van volgende of meerdere: Calibreren-opnieuw opstarten-batterij eruit. In deze gevallen geraak ik ook niet in het service menu, kan dus geen errors zien :oops: Na opnieuw starten kan ik er wel in maar dan geen errors te zien. Ook testmenu meldt dan geen problemen.
Daarstraks begon hij tot 2x spontaan te remmen tot bijna stilstaan. Stoppen en de hele trukkendoos nodig om opnieuw ondersteuning te krijgen. Hele rit geen toeter of remondersteuning.

Als hij rijdt, rijdt hij super. Ik knal iedereen voorbij, nog nooit een wielrenner in mn wiel gehad :bj
Maar ik begin stilaan schrik te krijgen dat ik een van komende dagen echt stilsta :av

Vrijdag afspraak bij de fm, hopelijk vindt hij de oorzaak.
Nog iemand dezelfde problemen :?:
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
greg
Pro
Pro
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2018, 21:41

Voorlopig enkel eens een toeter gehad die bleef hangen, kwestie van in de kijker te rijden. Was in de namiddag op terugrit huiswaarts na 's morgens in gietende regen te hebben gereden. Was eenmalig, voor de rest geen problemen.
Daarstraks regenereerde hij niet meer volledig op een iets langere rit dan gewoonlijk, waardoor ik onder de 30% kwam en thuis kwam op 6%. Vanaf 30% lijkt hij niet meer volledig te regenereren, kent nog iemand dit fenomeen?

Voor de rest herken ik me in de laatste post, niks of niemand volgt je met deze fiets. Sorry aan alle ST1X'jes en ST2's die ik vlotjes passeer en ter plekke achterlaat 🤗😎
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Vanochtend gieten en vollen bak wind tegen. 60% batt verbruik op 26km :shock: maar toch 36 km/h gemiddeld :cool2: Hij doet het super bij bar slecht weer :lol:
Naar huis was geen succes, afwisselend; ondersteuning viel weg gevolgd enkele km scooteren. Verschillende keren stil gestaan, op geven moment omni vast. Batterij eruit halen ging toen ook (effe) niet meer :oops:
Gelukkig herstart de omni zichzelf wanneer het een tijdje foutloopt, doet ie altijd. Geraakte ik toch nog bij de fm (k had al afspraak gemaakt) Hopelijk snel opgelost en kunnen we morgen terug knallen.

Ondertussen wel een foutmelding gehad: 210008, maar die is precies nog onbekend. Als ik er meer info over heb laat ik iets weten.
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

jve66816 schreef: 21 sep 2018, 20:15 Ondertussen wel een foutmelding gehad: 210008, maar die is precies nog onbekend. Als ik er meer info over heb laat ik iets weten.
Zie http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... 008#p33442
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
greg
Pro
Pro
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2018, 21:41

Was de regen net voor, een paar druppels gehad. Dus de ST5 is niet echt nat geworden maar nu had ik op terugweg terug de constant toeterende claxon. Zal dus niet echt iets met vocht te maken hebben maar ik denk eerder aan een combinatie van toeteren en tegelijk remmen. Ik herinner mij dat ik vorige keer toen ook juist toeterde en remde. In ieder geval geeft hij tijdens de constante claxon een foutmelding op de omni: "remsensor niet gedetecteerd". Uit en aan zetten en hij doet weer normaal.
Dit weekend eens proberen of het probleem eventueel kan uitlokken. Voorlopig 2x dit euvel gehad op 1700km.
Plaats reactie