België - Plaats op de weg - overzicht

Timmer
Pro
Pro
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 aug 2018, 14:41
Locatie: Rijkevorsel BE

Ook interessant is dit. Op een fietssnelweg, dat een jaagpad is, mag je maar 30 km/u rijden.
Dat is wel niet snel voor een speed pedelec. :bn:
Dan zijn er toch ook velen die met de racefiets te snel rijden eh.
Dit is weer een nieuw gegeven pfff, mijn toekomstige route ww is voor een 25tal km langs een jaagpad.
Ik ben het gaan opzoeken voor kanaal Dessel -Schoten en inderdaad is dit hier ook het geval.
Het is zelfs zo dat zolang de signalisatie niet aangepast is eigenlijk geen sp’s op het jaagpad mogen fietsen. :bu:
Dan moet ik best een andere route plannen om binnen het uur op t werk te geraken? Of rijd iedereen gewoon volle bak?
ST1X 22” charcoal green 983wh - CTCWP banden - SKS spatlap - ergon GP3 woonwerk enkel 34km
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Als er geen verkeer is ga ik volle bak. Autobestuurders zullen zeggen: ah als de autostrade leeg is dan mogen wij ook 200km/u. Die fietsers hebben altijd hun eigen regels zullen ze zeggen, eigenlijk hebben ze gelijk. Maar op stukken waar er niet geflitst word, met geen verkeer zullen ook veel bestuurders veel te snel rijden. Noem het bij ons een voordeel van de fietsers, er is geen snelheidscontrole. Maar zoals gezegd, is er verkeer: andere fietsers, wandelaars, kinderen dan ga ik regelmatig trager dan 30km/u.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Timmer
Pro
Pro
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 aug 2018, 14:41
Locatie: Rijkevorsel BE

Klopt het is een kwestie van goed inschatten en aan te passen aan de drukte en omgeving. Toch was ik verschoten dat hier een snelheidslimiet gelde ik heb dat nog nooit ergens zien staan. Het is volgens mij wel zo als de populatie sp’s zal toenemen er misschien wel controles komen omdat er wel wegpiraten zullen zijn die iets minder defensief zullen rijden.
Doordat ik in schiften werk zal ik er s morgens vroeg en s avonds laat wel weinig hinder van ondervinden hoop ik :)
ST1X 22” charcoal green 983wh - CTCWP banden - SKS spatlap - ergon GP3 woonwerk enkel 34km
Gebruikersavatar
Digidoom
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2018, 13:37

Meestal rijd ik gewoon volle bak hoor alhoewel het eigenlijk niet mag.
En als er veel wandelaars en gewone fietsers zijn vertragen. Logisch.
Ik heb gehoord dat ze bezig zijn om toch sneller te mogen rijden op de jaagpaden maar of dat klopt kan ik niet met zekerheid zeggen.
En dat geldt inderdaad ook voor de racefietsers en die rijden ook dus te snel volgens de huidige wetgeving.
En eigenaardig ook geen helmplicht? Alhoewel die even hard vallen denk ik dan. :)
Giant Quick E+ wachtende op Stromer ST3 LE
ww 30km enkel
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

België: Verandering wegcode vanaf 1 juni (voor de speedpedelec).

Ten eerste zullen auto’s buiten de bebouwde kom bij het inhalen van een fietser vanaf volgende week anderhalve meter plaats moeten laten, in plaats van één meter nu. :ay

Daarnaast mogen mensen met een speedpedelec voortaan met twee naast elkaar mogen rijden, zoals dat voor fietsers al veel langer mogelijk is.

____________________________

Persoonlijk had ik liever aangepaste fiets infrastructuur gezien. :oops:
Oblix

dvdk schreef: 30 mei 2019, 15:51 Persoonlijk had ik liever aangepaste fiets infrastructuur gezien. :oops:
Akkoord, (zelfmoord)strookjes, fietssnelwegen waar je niet welkom bent met de stromer, waar je nauwelijks kan kruisen zonder in het kanaal te belanden, fietspaden waar de organisator van Parijs Roubaix enkel kan van dromen...

Gisteren ten noorden van Antwerpen toevallig nog een flink stuk gefietst van de route die ik 40j geleden dagelijks reed als scholier. In al die jaren is daar nauwelijks wat verbeterd. Quasi even weinig fietspaden en wat er voor moet doorgaan in een even erbarmelijke staat. Een uitzondering was het stuk Noorderlaan (Luchtbal) wat wel prima in orde is. Een schande dat er in al die tijd zo weinig aandacht aan dat stuk van de infrastructuur is gegaan. :bc
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

dvdk schreef: 30 mei 2019, 15:51 België: Verandering wegcode vanaf 1 juni (voor de speedpedelec).

Ten eerste zullen auto’s buiten de bebouwde kom bij het inhalen van een fietser vanaf volgende week anderhalve meter plaats moeten laten, in plaats van één meter nu. :ay

Daarnaast mogen mensen met een speedpedelec voortaan met twee naast elkaar mogen rijden, zoals dat voor fietsers al veel langer mogelijk is.
Ik vind het nochtans goede maatregels, je mocht voorheen met een speedpedelec niet naast je kind rijden om die 's morgens naar school te brengen...
En die 1,5 m is ook een goed idee, vraag is hoe je dat afdwingt en controleert.
____________________________

Persoonlijk had ik liever aangepaste fiets infrastructuur gezien. :oops:
Tja, er was één partij die duidelijk ambitieuzer was op dat vlak, en die heeft niet zoveel bijgewonnen met deze verkiezingen.
Oblix schreef: 30 mei 2019, 18:20
Akkoord, (zelfmoord)strookjes, fietssnelwegen waar je niet welkom bent met de stromer, waar je nauwelijks kan kruisen zonder in het kanaal te belanden, fietspaden waar de organisator van Parijs Roubaix enkel kan van dromen...

Gisteren ten noorden van Antwerpen toevallig nog een flink stuk gefietst van de route die ik 40j geleden dagelijks reed als scholier. In al die jaren is daar nauwelijks wat verbeterd. Quasi even weinig fietspaden en wat er voor moet doorgaan in een even erbarmelijke staat. Een uitzondering was het stuk Noorderlaan (Luchtbal) wat wel prima in orde is. Een schande dat er in al die tijd zo weinig aandacht aan dat stuk van de infrastructuur is gegaan. :bc
Een regelrechte schande inderdaad. En dat zal nog even duren. Politici hebben nog steeds niet begrepen dat ze aandacht moeten besteden aan functioneel fietsverkeer, dus voor mensen die met de tweewieler naar 't werk gaan, en niet voor gepensioneerden die ergens een koffietje willen gaan drinken of een zondags uitstapje doen met de fiets. De fiets is meer dan dat.
Nochtans zijn er grote verschillen tussen de provincies. Zo is het in de provincie Limburg meestal heerlijk fietsen, maar dat is dan vanwege de uitbouw van het fietstoerisme. Ik heb meerdere routes om naar mijn werk te rijden (traject grotendeels in Limburg), en ik heb op al die routes veilige en correcte fietspaden (op een stukje moordstrook van 500 m na, maar dat is in augustus ook weggewerkt.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie