Overschrijden wettelijke maximum snelheid van 45km/u

Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Stromeur schreef: 05 okt 2018, 12:00
Louis_ST2 schreef: 05 okt 2018, 11:52 Heeft iemand al eens de "echte" maximum snelheid van een stromer (GPS wise) bepaald (en niet de snelheid van het display) ?
Eventueel per type ?
De snelheid op de OMNI wijkt volgens mij zo'n 1,5 a 2km per uur af (naar boven) t.o.v. de werkelijke snelheid.

Mijn ST2 S 2017 b.v. geeft 47,5km/u aan op de OMNI (hier houdt de ondersteuning op) terwijl ik dan 45,5km/u via mijn Garmin GPS horloge meet.
Duidelijkste om te vergelijken.
ST1X OMNI 49.0km/u = Garmin 46.4km/u
Bij 49.0km/u op OMNI is het overslagpunt naar effectief 0.0 ondersteuning. Bij 48.9 is er nog net 1 blokje ondersteuning zichtbaar. (Foto is momentopname = maar 50m kunnen volhouden :D )
Bijlagen
High_speed.jpg
High_speed.jpg (95.12 KiB) 4265 keer bekeken
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Gisteren eens op gelet: Omni 46,5km/h met flinke wind in de rug, volgens Strava (Samsung smartphone GPS) 44km/h.
Scheldelaan-Stromer
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

Dus bij andere merken zal het nog méér ontmoedigend zijn als ze met lekker doortrappen 42 op de teller zien staan,dan rijden ze nauwelijks 40 kmh.Dan sta je daar te pronken met je 45kmh speedelec bij de vrienden.Bij aankoop is papier toch lekker braaf hé.
Denk niet ons probleem hier op het strömer forum,want het gaat hier uiteindelijk om het wel en wee van de strömer fietsen. :mrgreen:
ST3 cool White
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Lotte schreef: 07 okt 2018, 17:23 Dus bij andere merken zal het nog méér ontmoedigend zijn als ze met lekker doortrappen 42 op de teller zien staan,dan rijden ze nauwelijks 40 kmh.
Wie een beetje thuis is in de wereld van meet- en regelapparatuur weet dat dit normaal is en eerlijk gezegd: wat maakt het uit dat er een kleine afwijking is? Wat maken die 2km/h nu uit?

Elke meting, ook de GPS trouwens, heeft een afwijking. Een fout zegt men. Je hebt absolute fouten, afleesfouten en procentuele fouten. En daar kan je dan de statistiek op loslaten. Een meting geeft dan een resultaat plus of min zoveel procent afwijking.
Elke snelheidsmeting, in auto's en dus ook op onze Stromers, is zodanig geijkt dat je nooit de toegelaten maximumsnelheid zal overtreden, zelfs als je helemaal op het uiterste randje van de foutmarge zit. Dit is ook de reden waarom flitspalen en dergelijke de fout vermelden en men ook steeds de grens iets hoger zal instellen waarop men flitst. In je PV krijg je dan een keurig verslag van het apparaat, de foutmarge (3% meestal) en een herberekening waarop je dan effectief beboet wordt.
Scheldelaan-Stromer
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

@buzze,idd wat maken die 2 km nu uit??
Maar als men je een fiets verkoopt die volgens de FM makkelijk ondersteuning biedt tot 45,dan verwacht je dat dit dan ook zo is.Heb met verschillende SP gereden aleer tot een beslissing over te gaan,en stromer is de enige fiets die idd makkelijk 45 haalt.De anderen doen dit ook,maar ik zie mezelf dit géén 2 km volhouden.
In mijne bak bier die ik koop heb ik ook graag dat er 24 inzitten ipv 23.
Iedereen bepaalt voor zichzelf waarmee hij of zij tevreden is. ;)
ST3 cool White
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Buzze schreef: 07 okt 2018, 18:29
Wie een beetje thuis is in de wereld van meet- en regelapparatuur weet dat dit normaal is en eerlijk gezegd: wat maakt het uit dat er een kleine afwijking is? Wat maken die 2km/h nu uit?
Awel, ik ben ook héél goed thuis in de meet en regeltechniek, ik erger me te pletter aan die afwijking(en). We hebben mogelijkheden genoeg om die snelheid juist te zetten. Waarom altijd die afwijking bewust inbouwen, (kan ik nog enigszinds begrijpen als standaard), maar waarom dan geen optie om dit just te zetten? Mijn zelf gemaakte e-bike, daar kan ik perfect de wielomtrek instellen, en zo de snelheid juist zetten.
In mijn wagen heb ik dit opgelost door een HUD display met snelheidsaanduiding compensatie in te bouwen.
Dus, voor mij maakt die 2km wel uit. (is zelfs bijna 3 op mijn Stromer)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Even terug naar de originele vraag, de vraag waar dit topic allemaal mee begonnen is.
Lotte schreef: 05 okt 2018, 11:19 stromer speedelec met verplichte inschrijvingsplaat.(kentekenplaat)
Voor het wegverkeer wordt men ingeschreven onder de categorie bromfietsen.Al dan niet op de rijbaan of fietspad fietsen buiten beschouwing gelaten.
Stel nu,je verkeert in goede conditie en je geraakt hierbij vlot boven de toegestane 45kmh,pakweg 48kmh.
Kun je dan bekeurd of geflitst worden??omdat je sneller rijdt dan de toegestane snelheid.
Kan me niet voorstellen om bekeurd te worden omdat je in goede conditie bent.
Renners halen ook vaak snelheden van boven de 45kmh.Deze kunnen uiteraard niet geflitst worden door ontbreken van een kentekenplaat.
Het nut ontgaat me hierbij compleet van een kentekenplaat. :ck:
kleine samenvatting"mag men wettelijk sneller dan 45kmh rijden op de openbare weg met een speedelc??
Als ik deze situatie moet beoordelen (maar ik heb geen rechtenstudie achter de rug) dan is mijn antwoord alsvolgt.

Een speed pedelec mag buiten de bebouwde kom op de weg tussen de auto's maximaal 45 km/uur rijden. Even een zijstapje: buiten de bebouwde kom op het brom-/fietspad mag je maximaal 40 km/uur rijden en binnen de bebouwde kom op het brom-/fietspad mag je maar maximaal 30 km/uur rijden. Het gaat hier om de maximum toegestande snelheid van deze baanvakken. Deze vraag beantwoord ik dan ook voor de situatie buiten de bebouwde kom, op de straat tussen de auto's, maar als je mijn gedachtengang kunt volgen, kun je mijn antwoord eenvoudig "vertalen" naar elke andere situatie.

Omdat je een speed pedelec hebt, mag je maximum snelheid 45 km/uur zijn. Dit is de maximum snelheid die de overheid heeft opgelegd aan het voertuig.

De maximum snelheid van de weg/het baanvak waar je op rijdt (voor het gemak: buiten de bebouwde kom, tussen de auto's) is 50 km/uur. Is dit vreemd? Nee hoor, want je bent namelijk niet de enige die op die weg mag rijden. Er zijn bijvoorbeeld ook motoren, scooters en (jawel) auto's die er mogen rijden. Zij mogen harder rijden dan 45 km/uur, jij niet. Waarom niet? Omdat jij op een speed pedelec zit en niet op een motor of in een auto. Jouw voertuig (de speed pedelec is geconstrueerd voor- en getest op deze maximum snelheid. Mijn conclusie is dan ook dat je bekeurd kan worden als je harder gaat dan 45 km/uur (uiteraard vermeerderd met de kilometers van de wettelijke correctie).

Dan de racefietser. Voor (race)fietsen bestaan geen maximum snelheden. Wel moet de (race)fietser zich houden aan de maximum snelheid van de weg. Op een baanvak waar 50 km/uur is toegestaan, zou de racefietser dus 50 km/uur "op de teller" mogen fietsen (uiteraard vermeerderd met de kilometers van de wettelijke correctie). Of dit allemaal verstandig is, is een hele andere vraag.

Wat nu als je de motor van je speed pedelec uit zet? Als je de motor van een speed pedelec uit zet (of in een lagere ondersteuningsstand zet), verandert het voertuig waar je op zit niet in een auto, brommer, e-bike, fiets of invalidewagentje. Het blijft voor de wet gewoon een speed pedelec, eentje waarvan de motor uitgezet is, en voor de speed pedelec geldt een maximum snelheid van 45 km/uur. De boete waar je dan tegenaan kunt lopen, zul je dan ook "als een vent" moeten dragen. Als je dan toch harder wilt rijden dan de 45 km/uur, dan zou ik dat doen met een "draaiende motor".

Mijn idee over slimme flitsers. We kwamen uit een tijdperk van analoge camera's en nauwelijks automatisering. We zitten in een tijdperk van automatisering en digitale camera's. Ik kan me nauwlijks voorstellen dat het veel programmeerwerk is om op basis van het kenteken te bepalen hoe hard het voertuig wettelijk mag rijden en op basis daarvan en de overschrijding een bekeuring uit te schrijven. Dat het nu misschien nog niet gebeurt, heeft denk ik te maken met de prioriteit. Het is gewoon een kwestie van tijd.

Tot slot de vraag: waarom heeft een speed pedelec een kenteken en waarom een fiets niet? Een kenteken is een identificatiemiddel voor voertuigen. Op dit moment is een kentekens in Nederland meestal verplicht voor voertuigen die zich op de openbare weg begeven. Het voeren van een kenteken is gekoppeld aan een verplichte verzekering. Fietsen hebben die koppeling met de verplichte verzekering niet en hebben om die reden (volgens mij) geen verplicht kenteken.

In Nederland is een kenteken gebonden aan het voertuig. Bij verkoop blijft het kenteken bij het voertuig. In België hoort het kenteken bij de eigenaar en bij het voertuig. Telkens als iemand een voertuig inschrijft, wordt een nieuw kenteken afgeleverd. In Groot-Brittannië beslist de houder van een kenteken zelf wat hij ermee doet. Hij mag het kenteken op een voertuig naar keuze toepassen of aan iemand anders geven. Er is daar dan ook een levendige handel in kentekens met bijzondere combinaties.

Als ik het ergens verkeerd heb gezien, dan verneem ik het graag. Dus... please shoot!
Witte ST3 van maart 2019
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

de 48,8 die ik eruit haal is op de omni,op gps net 45.
Dus blijf ik wettelijk in orde.
Binnen de bebouwde kom rij ik even snel als de situatie het toelaat,evenals erbuiten.
Ben ik alleen op de weg,dan gaat het gas erop(lees stampen op die pedalen).
fiets op uit zetten en 45kmh halen is onmogelijk,vorige week gemerkt toen ik de batterij leeg had gereden.
Voelt precies aan of er plots een olifant en zijn familie op je bagagedrager komt zitten.
Wat ik ondertussen wel weet dat je verdorie supergoed moet opletten met al het andere verkeer,vooral s'morgens als de autobestuurders blijkbaar nog niet wakker zijn.
parkeerplaats verlaten zonder pinker op te zetten,je de weg afsnijden door afslaan zonder pinker op te zetten,openslaande portieren zonder eerst in de spiegel te kijken,lippenstift aanbrengen tijdens rijden,haar kammen,telefoneren,berichten,sturen,en het klassieke,sorry ik had u niet gezien.Flauw excuus is dan dat ik er snel aankwam....en dit betekent dus niet altijd aan 45,want ik ben GEEN robot die nooit vermoeid geraakt,ikzelf moet wel rekeing houden met de auto's die eraan komen aan 90,70,of 50kmh
Kijk dan verdorie EERST voor je een af ander maneuver doet en hou je bezig met autorijden en niks anders.
Gelukkig heb ik veel geleerd uit mijn 35jaren motorrijders ervaring en kan ik tamelijk goed inschatten waar het gevaar schuilt,maar toch bijna iedere dag kom je een oen tegen op de weg die ook beter eens zou gaan fietsen om te beseffen hoe gevaarlijk het wel is als de automobilisten zich heer en meester wagen in hun blikken koekendoos.(en ja ik rij ook met de wagen,heb er zijn er zelfs drie in ons gezin),maar voor tweewielers heb ik altijd een extra oog in het verkeer.
Sorry,ga hiermee een beetje off topic,maar het moest er even uit.Hou het veilig voor iedereen a.u.b
ST3 cool White
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Lotte,eenvraagdiemijaltijdenbezighoudt. Is je spatiebalk van je computer stuk??? :ck:

GroetMark.
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Lotte, ik heb dan wel geen motorervaring (ik ben nooit met fietsen gestopt), maar ben het helemaal met je eens.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie