Interessante (en relevante) aflevering van De Rijdende Rechter

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zag vandaag een interessante aflevering van De Rijdende Rechter: een drie jaar oude motorscooter start niet meer. De eigenaar van de motorscooter is van mening dat hij een "maandagmorgen modelletje" heeft gekocht en eist de aanschafkosten (ruim 10.000 euro) terug van de fabrikant.

De aflevering kan hier bekeken worden:

https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/uit ... torscooter
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Deze uitzending intrigeerde me, omdat ik veel argumenten voorbij zie komen die ook in de Stromer-context worden gebruikt. Daarbij wendt de ontevreden consument zich rechtstreeks tot de importeur en eist vergoeding/teruggave aanschafprijs vanwege een defect, omdat hij vindt dat hij een ondeugdelijk product heeft aangeschaft. De importeur is van mening dat zij geen partij zijn in dit verhaal, en dat de consument zich moet richten tot de dealer waar het product is aangeschaft.

Wat mij opviel:

De consument heeft zijn defecte motorscooter niet bij de dealer van aanschaf laten herstellen, maar bij een andere dealer. De koppakking en de stuurprint zijn vervangen, maar de vervangen onderdelen zijn verdwenen en kunnen dus niet door de importeur worden onderzocht/uitgelezen.

De consument gaat op internet rondlezen en posten, constateert dat er andere consumenten zijn met vergelijkbare problemen en concludeert op basis daarvan dat hij een "maandagochtend modelletje" heeft. Van wat ik begrepen heb wil de consument nu niet alleen de herstelfactuur (a ruim 1.000 euro) van de importeur vergoed krijgen, maar ook de volledige aanschafprijs van zijn motorscooter (ruim 10.000 euro na 3 jaar en 30.000km gebruik, garantie is verlopen).

De importeur geeft aan niet te kunnen controleren of het periodiek onderhoud is uitgevoerd en wat de oorzaak van het defect is. De defecte onderdelen zijn spoorloos, en daardoor kan ook de (onderhouds)historie van de motorscooter niet worden uitgelezen. De importeur wil uit coulance 195 euro vergoeden, de consument voelt zich afgescheept.

Een voor deze uitzending ingevlogen onafhankelijk deskundige constateert dat de motorscooter (waar de consument op dat moment mee naar de locatie voor de opnames is komen rijden) geen koelvloeistof in het reservoir heeft. Dit veroorzaakte het probleem met de koppakking. De consument beroep zich op zijn "leek zijn": hij weet niet waar het koelvloeistof-reservoir zit en hij weet sowieso niet wat hij waar en wanneer moet controleren. Het periodiek controleren van het koelvloeistofpeil wordt vermeld in de handleiding, aldus de importeur. Dit wordt ook getoond: één klepje direct in het zicht onder het stuur kan omhoog om het vloeistofpeil te controleren.

De Rijdende Rechter stelt de importeur in het gelijk. Ik ben het daar in dit geval mee eens: geen handleiding lezen, een product drie jaar lang probleemloos gebruiken, bij problemen niet aankloppen bij de eigen dealer van aanschaf, maar bij een ander en later bij de importeur, online op zoek gaan naar bevestiging van je klachten (lukt altijd) en op Social Media klagen in de hoop dat de importeur onder deze druk zwicht.

Quote van de consument: "Mijn principe is dat ik gelijk heb." Sorry, maar: nee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bedankt voor de samenvatting. Sowieso na 3 jaar en 30.000km gebruik ga je zelfs in geval van overduidelijk "maandag ochtend" model niet je volledige aanschafprijs terug krijgen. Je hebt het product dan namelijk ook heel veel probleemloos gebruikt
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 19 sep 2018, 00:21 Bedankt voor de samenvatting. Sowieso na 3 jaar en 30.000km gebruik ga je zelfs in geval van overduidelijk "maandag ochtend" model niet je volledige aanschafprijs terug krijgen. Je hebt het product dan namelijk ook heel veel probleemloos gebruikt
Moeilijk, ook al is 30.000 km al een flinke afstand en de onderhoudskosten tv aankoopprijs iets te laag. Stel dat het product perfect onderhouden was, en er dus echt sprake was van een productiefout, en de kost van de herstelling significant hoer liggen, dan zou de uitspraak anders geweest zijn.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat klopt Tomasj, maar je krijgt dan zeer waarschijnlijk niet het gehele bedrag terug. Eerder iets wat redelijk is gezien je gebruik.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Stromeur schreef: 19 sep 2018, 00:07 Quote van de consument: "Mijn principe is dat ik gelijk heb." Sorry, maar: nee.
Daar voegde hij aan toe: "Het gaat me niet om het geld". En daarmee lees ik zijn opmerking als "Het gaat me niet om het geld maar om het principe waarbij ik denk dat ik gelijk heb". Het is een eenvoudige jongen en drukt zich nogal onbeholpen uit. Uiteraard vind hij dat hij gelijk heeft anders was hij niet naar de Rijdende Rechter gestapt.

Wij hebben hier eenzelfde gevalletje gehad met Zebbernaut die weigerde om zijn dealer in gebreke te stellen nadat zijn fiets na talloze reparaties nog steeds niet naar behoren functioneerde. Het laatste dat ik weet is dat de fiets rechtstreeks door Stromer onderzocht maar onduidelijk wat daar nu is uitgekomen of de fiets nu helemaal in orde is. Ik durf het al niet meer te vragen.

Een vergelijkbaar verhaal zien we ook bij de RADAR-aflevering over fietsenwinkel.delul waar een ontevreden klant 75% van de nieuwwaarde kan terugkrijgen als hij zijn niet functionerende fiets wil inruilen terwijl die klant recht heeft op 100%.

Consumentenrecht is duidelijk een ondergeschoven kindje. Je zou verwachten dat de basisprincipes van consumentenrecht op de middelbare school worden bijgebracht maar dat is dus niet zo. Idem voor grondrechten die misschien wel in theorie behandeld worden maar niet wat het betekent in dagelijks gebruik. Ook de burgerplichten worden niet of nauwelijks ter sprake gebracht maar daarvoor kent de overheid een heel scala aan machtsmiddelen om de burger achteraf aan de plichten te laten voldoen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mee eens @school. Evenals budgetbeheer, ook dat zou standaard in het onderwijspakket moeten zitten.

Overigens ben ik wel van mening dat men dan naast de basisrechten van consumenten diezelfde kinderen in hun basisplichten zou moeten onderwijzen. Deze medaille heeft immers twee kanten en wat ik, met name sinds de opkomst van social media zie, is dat de consument liefst alleen die ene kant ziet en benadrukt, en daar ook massaal in gesteund wordt door andere consumenten. (En zodra iemand ze op die plichten wijst, ben je de kwaaie peer.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Voor mij is dat vanzelfsprekend, ik bedoel eigenlijk meer dat de balans tussen machtsmiddelen van de overheid om haar burgers aan de plichten te laten voldoen niet in verhouding staat tot de middelen van de burgers om voor hun (grond)rechten op te komen. Het voelt als eenrichtingsverkeer: bij het minste of geringste krijg je een boete of waarschuwing terwijl het vrijwel onmogelijk is om als burger de overheid ter verantwoording te roepen.

Voorbeeldje: je wordt op je fiets staande gehouden door een agent die stelt dat je door rood gereden bent. Ongeacht of dat waar is heb je geen poot om op te staan want bij de rechter telt het woord van de agent zwaarder dan die van de burger. De agent heeft namelijk een ambtseed afgelegd en zo wordt de agent betrouwbaarder geacht dan de burger. Er is echter geen tastbaar bewijs dat je door rood gereden bent en desondanks wordt je op basis van de bewering van de agent veroordeeld.

Overigens is dit één van de redenen waarom ik zowel in de auto als op de fiets met een dashcam/actioncam rij. Op YT zijn er genoeg filmpjes te vinden van mensen die door agenten worden staande gehouden vanwege een vermeende overtreding. Wanneer zij dan de agent wijzen op de camera is de aap al snel met de staart tussen de benen vertrokken.

Zie bijvoorbeeld dit filmpje, hier vlakbij opgenomen door een motorrijder van de A73 naar de A50 ri. Arnhem:
Zonder de camera was de motorrijder sowieso op de bon geslingerd. Nu heeft de agent alleen gevraagd om de camera uit te zetten maar daar had de motorrijder geen gevolg aan hoeven te geven. Het is ieders recht om voor eigen veiligheid en bewijsgaring om ongehinderd video-opnames te maken. Ook hier weer het vertrappen van rechten door handhavers.
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Stromeur schreef: 19 sep 2018, 00:07 Deze uitzending intrigeerde me, omdat ik veel argumenten voorbij zie komen die ook in de Stromer-context worden gebruikt. Daarbij wendt de ontevreden consument zich rechtstreeks tot de importeur en eist vergoeding/teruggave aanschafprijs vanwege een defect, omdat hij vindt dat hij een ondeugdelijk product heeft aangeschaft. De importeur is van mening dat zij geen partij zijn in dit verhaal, en dat de consument zich moet richten tot de dealer waar het product is aangeschaft.
Ik weet niet of het vergelijkbaar is met “stromer-verhalen” deze motor scooter lijkt mij vrij intensief gebruikt en bovendien niet goed onderhouden. Probleem van sommige stromers is dat ze wel erg vaak kapot gaan, ik vind dat je dan wel degelijk mag spreken van een onduigdelijk product. De dealer is vaak behulpzaam zolang het hen geen geld kost (herstel onder garantie). Wanneer je daarentegen het product wilt inruilen wordt er een zeer commerciële deal voorgesteld (althans dat is mijn ervaring met een dealer waarover iedereen op dit forum vol lof is)
Denk dat stromer hierin als leverancier gewoon verantwoordelijkheid moet nemen en fietsen die een bepaalde hoeveel defecten hebben tegen gunstige voorwaarden moet inruilen.

Ik heb gedacht ik neem mijn verlies (geen tijd en zin in allerlei procedures) en ga naar andere dealer.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromerfred schreef: 19 sep 2018, 22:03 Ik weet niet of het vergelijkbaar is met “stromer-verhalen” deze motor scooter lijkt mij vrij intensief gebruikt en bovendien niet goed onderhouden. Probleem van sommige stromers is dat ze wel erg vaak kapot gaan, ik vind dat je dan wel degelijk mag spreken van een onduigdelijk product.
Ik heb het niet over "stromer verhalen" in de betekenis van bepaalde defecten. Ik heb het over "veel argumenten die ook in de Stromer-context worden gebruikt" (bij defecten). Consumenten hameren graag op hun rechten ("hij doet het niet, ik wil mijn geld terug"). Prima, maar er wordt soms behoorlijk soepel voorbij gegaan aan de plichten die je als consument ook hebt. Daarvan is m.i. op meerdere diverse vlakken sprake in deze uitzending.

Dit staat los van het feit dat ik net als ieder ander van mening ben dat elke consument recht heeft op een deugdelijk product. (En dat Stromer/de dealers het daar weleens laten liggen door eindeloos onderdelen te blijven vervangen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie