Lus verkeerslichten registreert speed pedelec niet

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

harmroest schreef: 13 sep 2018, 09:37 Wat vinden jullie?
Je hebt een hele nette en goed leesbare reactie gekregen die bovendien geheel in lijn is met wat er op dit forum al over gezegd is.
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

rvaneijk schreef: 13 sep 2018, 10:45
harmroest schreef: 13 sep 2018, 09:37 Wat vinden jullie?
Je hebt een hele nette en goed leesbare reactie gekregen die bovendien geheel in lijn is met wat er op dit forum al over gezegd is.
conclusie? gemeente benaderen met deze informatie?
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Natuurlijk.

Zie voorbeeldbrief eerder in dit draadje. Als dat niet lukt is er de klachtenprocedure (zie een voorbeeld eerder in dit topic).
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Let wel de klachten gaan over de gevolgde procedures niet over het al dan niet je zin krijgen😉
De speedelec is voor veel in het verkeer actieve organisaties ( politie, gemeente, Rijkswaterstaat ) op het uitvoeringsnivo/ de dagelijkse praktijk nog nieuw en onbekend.
Net als tijdig en inhoudelijk reageren op al die nieuwerwetse E-mailtjes.
Effe geduld maar het zal vast allemaal goed komen. Maar vast niet voordat de speedelec weer naar het fietspad is gestuurd
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

In en rond Amsterdam heb ik het opgegeven en rij nu voorzichtig door rood, anders is het niet te doen.
Meerdere meldingen ingediend via het daarvoor bedoeld loket, maar desbetreffende stoplichten blijven nog steeds op rood staan omdat de SP niet wordt gedetecteerd.
Ook de bordjes met de "rode brommer" t.b.v. autoweg op en af, kloppen voor geen meter en zijn strijdig geplaatst met fietspaden, of zorgen voor een een onmogelijke situatie om de autoweg op te komen. Ook deze meldingen zijn door de gemeente Amsterdam niet opgepakt.

Bericht NOS 27 maart.

Stoplicht blijft rood voor speed pedelec
Fietsers met een speed pedelec staan vaak onnodig minutenlang voor een rood licht. De snelle fietsen, die tot 45 kilometer per uur kunnen en op de weg moeten rijden, worden niet herkend door detectielussen in het wegdek. Daardoor springen verkeerslichten niet op groen.

Het kennisplatform CROW-Fietsberaad zegt in De Telegraaf het probleem te herkennen. "Het is een kwestie van afstellen van de detectielussen die verzonken zijn in het wegdek", zegt een medewerker in de krant. Tegelijkertijd levert dat ook een probleem op, want als de lus te licht wordt afgesteld, zou het verkeerslicht op te veel bewegingen kunnen reageren.

De snelle elektrische fietsen staan soms minuten stil voor een stoplicht en moeten dan wachten op automobilisten. Alleen in Rotterdam mogen speed pedelecs vanaf 1 april met een speciale ontheffing ook gebruikmaken van het fietspad. In alle andere steden zijn ze afhankelijk van gevoeligere detectielussen of auto's om groen licht te krijgen.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Irritant he. En als je dan een overfanatieke agent treft heb je een boete van 160 Euro aan je broek (eentje die ik wel zou aanvechten overigens).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

In tiel ga ik bij verkeerslichten het fietspad op wanneer er nog geen auto's voor de verkeerslichten staan. Laatst de plaatselijke hermandad nog ontmoet toen ik dit zo deed. Geen reactie van hun kant.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

FreddyH schreef: 27 mar 2020, 09:32 Irritant he. En als je dan een overfanatieke agent treft heb je een boete van 160 Euro aan je broek (eentje die ik wel zou aanvechten overigens).
Feit blijft dat je door rood licht bent gereden.
De rechter zou je vragen of er andere opties waren en ja, die zijn er...
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 27 mar 2020, 11:44
FreddyH schreef: 27 mar 2020, 09:32 Irritant he. En als je dan een overfanatieke agent treft heb je een boete van 160 Euro aan je broek (eentje die ik wel zou aanvechten overigens).
Feit blijft dat je door rood licht bent gereden.
De rechter zou je vragen of er andere opties waren en ja, die zijn er...
Ik weet niet hoeveel kans ik zou maken, maar welke andere opties zie jij? Ik moet op die plaats op de weg rijden. Als ik met video beelden laat zien dat ik al een lange tijd stond te wachten en vervolgens zonder dat er enig ander verkeer is door rood rijd dan heb ik on elk geval mijn best gedaan.

Het fietspad is in elk geval geen legale optie en afstappen om op het voetpad verder te gaan of wachten tot ik een ons weeg vind ik geen reële opties.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Ik heb hier een situatie dat er rechts een rijbaan is voor rechtdoor, ikzelf op de rijbaan voor linksaf sta voor een rood licht en er aan de linkerzijde een rijbaan is met tegemoetkomend verkeer. Ik sta dus tussen twee rijbanen in met aan beide kanten een vluchtheuvel.
Er is geen oversteek voetgangers en geen toegankeljk fietspad, dus geen mogelijkheid een alternatief te kiezen.
Enige legale optie zou zijn net zolang blijven wachten in de hoop dat er uiteindelijk een auto achter je komt staan, die de detectielus activeert en dat kan best lang duren.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Plaats reactie