Het grote ongevallen topic

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Da's inderdaad een potentieel gevaarlijke situatie. Maar ook met 1 auto: mijn ervaring is dat auto's je dan gewoon geen voorrang geven en je dus effectief aan de kant drukken.
Je hoort ze bijna denken: "eigen schuld, moet je maar op het fietspad rijden"
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 11 sep 2018, 21:44 Da's inderdaad een potentieel gevaarlijke situatie. Maar ook met 1 auto: mijn ervaring is dat auto's je dan gewoon geen voorrang geven en je dus effectief aan de kant drukken.
Je hoort ze bijna denken: "eigen schuld, moet je maar op het fietspad rijden"
Er is daar geen fietspad :mrgreen:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

De hele ongevallen rubriek doorgenomen, vooreerst beterschap gewenst aan de getroffenen.
Schrik heb ik zelden, maar het geeft me een duidelijke kijk op wat er op je af kan en zal komen.
Beter bange Jan, dan Snelle Jan, is me al duidelijk.

Onvoorspelbaar verkeersgedrag is van alle tijden, helaas in toenemende mate.
Ik heb zo 'n beetje de indruk dat het onder motorrijders gezegde ook voor de speed bikers telt:
Je hebt 2 soorten motorrijders, diegene die al gevallen zijn en diegene die nog moeten vallen.
Het probleem van bescherming is, dat je op 'n fiets eruit ziet als 'n aap op 'n stok, elleboog, kniebeschermers, enz.. Maar het zou al delicate lichaamsdelen kunnen beschermen, denk bv aan die dingen die skaters dragen.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Lomito

Free2be schreef: 17 sep 2018, 07:27 Beter bange Jan, dan Snelle Jan, is me al duidelijk.
Het simpele feit dat je gevallen bent heeft doorgaans als resultaat dat je nog veel meer anticiperend gaat rijden, d.w.z. probeert complexe verkeerssituaties te doorzien, gevaarlijke situaties tijdig te herkennen en daar ook snel op reageert. In de praktijk betekent dit dat je vaker dan voor de valpartij de snelheid terugneemt wanneer niet duidelijk is of een potentieel gevaarlijke situatie kan ontstaan. Je kiest er dan voor uit te gaan van worst case scenario en wordt de snelheid preventief verlaagd zodat je meer tijd en afstand beschikbaar krijgt om in te grijpen als het echt nodig is en de bewegingsenergie een stuk lager is zodat bij een aanrijding/valpartij de kans op letsel kleiner is.

Dat betekent ook dat je regelmatig "voor niets" langzamer gaat rijden maar op een SP is dat nauwelijks een bezwaar... even aanzetten en je zit binnen enkele seconden weer op de 45 km/u.

Het verschil kan ik ook met de volgende reacties weergeven die door je hoofd spoken na een penibele situatie:
- voor de valpartij: "pfoe, dat ging maar net goed"
- na de valpartij: "als ik niet geremd had dan was het waarschijnlijk slecht afgelopen"

De beschermende werking van kniebeschermers e.d. is vrij beperkt, je voorkomt er geen botbreuken mee, en het valse gevoel van veiligheid kan zelfs aanleiding zijn om meer risico's te nemen met mogelijke ongevallen tot gevolg waarbij die bescherming ook niet meer helpt...

Het gevoel van onveiligheid is een prima middel om je te beschermen tegen vermijdbare ongevallen. En hoewel met defensief rijden ongevallen niet geheel voorkomen kunnen worden is het wel een natuurlijke bescherming die je in elke situatie helpt de risico's te verlagen. Bij beschermende kleding is dat alleen het geval op het moment dat je onderuit gaat. Ik ga dus niet 100% van de tijd rondrijden als een aap op een stok om die ene keer op 15.000 km wat schaaf- en snijwonden te voorkomen.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Lomito schreef: 17 sep 2018, 09:39 Het gevoel van onveiligheid is een prima middel om je te beschermen tegen vermijdbare ongevallen. En hoewel met defensief rijden ongevallen niet geheel voorkomen kunnen worden is het wel een natuurlijke bescherming die je in elke situatie helpt de risico's te verlagen.
Helemaal mee eens. Ik reed al defensief maar ben dat nog meer gaan na bijna ongevalssituaties. Dan maar 1 minuut later op de plaats van bestemming.
Bochten deed ik altijd al rustig aan (probeer altijd ruimte te hebben om wat naar buiten te kunnen sturen). Wat scheelt het tenslotte in tijd. Maar wat ik ook doe sinds dat iemand mij bijna van de weg heeft gereden, zijn rechter buitenspiegel raakte mijn spiegel terwijl ik 45 reed, is ruimte innemen op de weg. Als de weg smal waardoor veilig passeren niet kan neem ik zelf ruimte in zodat passeren onmogelijk is. Als er dan iemand achter zit te duwen op de landweggetjes ik rijd minder even vaart bij een passeerstrook en laat hem voorbij gaan. Hij blij en ik kan weer lekker fietsen zonder opgejaagd te worden.
Laatst gewijzigd door Elsje op 17 sep 2018, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik probeer mijn veiligheid in eerste zin te vrijwaren door de veiligste weg te nemen. Die is voor mijn w-w verkeer 5 km langer dan de kortste weg....
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Hans B
Expert
Expert
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2018, 17:33
Locatie: Zoetermeer

Ik schrik een beetje van de hoeveelheid ongevallen die er al gepasseerd zijn. Wens iedereen veel sterkte met de situatie.
Wie van de vele pechvogels kan iets meer vertellen over schade afwikkelingen en zijn ervaringen met de verzekeraars?

Ik stel voor omdat in dit draadje te doen:
viewtopic.php?f=17&t=35&p=35775&hilit=enra#p35775
Just think of happy thoughts and you'll fly (Peter Pan )
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

In juni-juli wou ik alles uit mijn nieuwe stromer halen. Maar de laatste weken fiets ik meestal op stand 2 wat op de garmin ook nog altijd 38-38 gemiddeld is. Ik hoef dus niet meer overal de topsnelheid te halen. Ik rem ook sneller af en niet meer juist op tijd. Ook al fiets ik langst jaagpaden en op mooie fietspaden. Het verkeer is nog niet klaar voor de pedelec. Mensen schieten te veel op de fietser en stellen nooit zichzelf in vraag. Loslopende honden, zigzaggende jongeren, oudere die altijd eerst achteruit moeten kijken als je belt, mensen met oortjes in die je gewoon niet horen komen, toeterende auto's die je niet op 'hun' weg aanvaarden in zone 50. Nee dan doe ik het wel wat rustiger aan.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Veel beterschap jjj!

Ik denk dat er dagelijks wel ongevallen gebeuren met fietsen, deze worden vermoedelijk niet allemaal op een forum gezet. :-)

Het blijft hoe dan ook uitkijken en vooral anticiperen wat anderen gaan doen.
Lomito

gillflyer schreef: 20 sep 2018, 12:55 Ik denk dat er dagelijks wel ongevallen gebeuren met fietsen, deze worden vermoedelijk niet allemaal op een forum gezet. :-)
Dat is vrij zeker. Als ik kijk wat er wekelijks bij de dealer staat aan schade aan Stromers na (onge)val dan is mij vrij duidelijk dat men liever zwijgt. Blijkbaar is dat iets om je voor te schamen? :bn:
Plaats reactie