Hoe overleef ik de Klimaatwet?

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

ocramarco schreef: 11 dec 2018, 21:08 Dit zijn toch huizen die best veel in NL staan en ook nog eens erg populair zijn. Ik mis beetje onafhankelijke kennis en maatregelen voor dit type huis. Als ik bijvoorbeeld mijn vloer ga isoleren kan ik donder op zeggen dat ik ergens anders vocht problemen ga krijgen. Maar wat is dan het beste om te doen?
Nu, volledig strippen en opnieuw beginnen lijkt me geen slecht idee...

en als je dat niet doet dan geef ik deze huisjes nog een jaar of 20, nog max 1 langdurige bewoner en dan kunnen ze afgebroken worden, krijg je er een slooppremie voor zoals dat je dat nu krijgt voor je perfecte onderhouden dieseltje van 9 jaar.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Lomito

Met een woning uit de jaren '30 heb je inderdaad een aardige uitdaging. Heb je al wel spouwmuren of zijn het nog massieve muren? Als je een beetje in de buurt van Arnhem/Nijmegen/Wageningen/Tiel woont wil ik wel even langsstromeren voor een bouwkundige inspectie.
Lomito

Gerbrandy: “Wat ik sommige landen, of sommige politieke partijen kwalijk neem, is dat ze doen alsof er nog andere keuzes zijn. Alsof je ook niets kunt doen, of weinig, nu de aarde opwarmt. Zelfs als we de beloftes van Parijs netjes uitvoeren, stijgt de zeespiegel deze eeuw zeven tot twaalf meter. Dat is de eeuw die mijn zoon zal meemaken. Hij is tegen het eind van deze eeuw een bejaarde man. Dat is de urgentie.”
Ja u leest het goed, volgens onze trouwe gids in de klimaatstrijd D66 gaat de zeespiegel deze eeuw nog stijgen met 7 tot 12 meter... zelfs als we het Parijs-akkoord allemaal tot in de puntjes uitvoeren. https://www.trouw.nl/democratie/voor-d6 ... ~a745582d/

Bwoehahaha... de zeespiegelstijging is al vele eeuwen 20cm per eeuw en de laatste eeuw is daar geen versnelling in waar te nemen. Vervelende feiten ook altijd... dag D66-koekoek... :be
ocra

Lomito schreef: 12 dec 2018, 00:37 Met een woning uit de jaren '30 heb je inderdaad een aardige uitdaging. Heb je al wel spouwmuren of zijn het nog massieve muren? Als je een beetje in de buurt van Arnhem/Nijmegen/Wageningen/Tiel woont wil ik wel even langsstromeren voor een bouwkundige inspectie.
Dank voor de hulp helaas buig je precies de verkeerde kant op. Woon namelijk in Baarn (amersfoort). Maargoed heb spouw, hetzij een kleine. Heb een stuk in wat nu de keuken is van enkelsteens maar is van de zomer aan de binnenkant geisoleerd. Muur is niet zo heelveel oppervlak dus niet het belangrijkst. Dak is de volgende klus maar daar word ik al duizelig als je je een beetje inleest met alle meningen terwijl ik toch wel iets van bouwkunde snap.

Wat ik me het meest irriteer is dat er overal bedragen zijn maar dit zijn vaak kale prijzen maar vaak moet er meteen andere dingen gebeuren, wellicht tijdelijk ergens anders wonen etcetera en al helemaal niet de extra vrije dagen om de aannemer in het goede spoor te houden. In de praktijk zal het veel hoger liggen. Ik kreeg door allerlei regels geen extra hypotheek om dit in 1x te kunnen doen (ruim 2x modaal samen stabiel stijgend, alleen beide zzp) en dus in delen helaas met alle gevolgen.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Vloerisolatie is vooral comfort en niet zozeer besparend. Doordat warme lucht stijgt is de vloer zwz relatief koud.
Even opletten met spouw isolatie en dubbel glas zetten (indien van belang).
Door eerst de ramen te voorzien van dubbel glas, raak je daar je condens kwijt, maar wordt je muur je koude punt, waardoor daar condens op kan ontstaan, wat eerder schimmel en/of schade oplevert.

Zelf heb ik de spouw met knauf supafill laten volspuiten. Ben tot nu toe heel erg tevreden (3 jaar geleden ofzo), zeer comfort verhogend en ook flink besparend.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
ocra

Goede tip, spouw wacht ik even mee anders is het beneden warm en vries ik weg boven ;).

Inmiddels overal dubbelglas en geen vochtproblemen overigens in de afgelopen 3 jaar ook nog niets raars tegen gekomen wat betreft vocht.
Lomito

ocramarco schreef: 13 dec 2018, 21:10Woon namelijk in Baarn (amersfoort)...
Ik kom oorspronkelijk uit Soest en heb daar vrienden en kennissen waar ik af en toe langs ga. Amersfoort/Baarn is dan echt geen probleem. Enkele weken geleden ben ik nog een weekendje in de buurt geweest op de Stromer en zelfs door Baarn gereden, via kasteel Groeneveld/Bosbad terug gereden naar Soest.

Een spouw, zelfs een kleine is al een hele verbetering ten opzichte van massieve muren die je eigenlijk alleen fatsoenlijk kunt isoleren aan de buitenzijde. Aan de binnenzijde isoleren is zeer riskant en alleen mogelijk met gedegen kennis van bouwfysica. Laatst was ik nog in een boerderij waar de eigenaar zelf effe een voorzetwandje (metalstud met 10cm glaswol) had geplaatst tegen de massieve buitenmuren... Heb wel gemeld dat hij risico loopt dat de houten balkkoppen kunnen wegrotten maar dat boeide hem niet. :shock:

Met een spouwmuur is het zoals gezegd al een stuk gemakkelijker en zelfs mogelijk om aanvullend te isoleren aan de binnenzijde in combinatie met wandverwarming in een leemwand en goede mechanische ventilatie. Heb ik hier in huis ook gedaan en geeft een zeer behaaglijk klimaat. En is prima zelf te plaatsen, nogmaals als je weet wat je doet.

En zo'n leemwand is gewoon echt mooi...
.
SAM_1281.JPG
SAM_1281.JPG (1.62 MiB) 5377 keer bekeken
ocra

Lomito schreef: 13 dec 2018, 22:50 Een spouw, zelfs een kleine is al een hele verbetering ten opzichte van massieve muren die je eigenlijk alleen fatsoenlijk kunt isoleren aan de buitenzijde. Aan de binnenzijde isoleren is zeer riskant en alleen mogelijk met gedegen kennis van bouwfysica. Laatst was ik nog in een boerderij waar de eigenaar zelf effe een voorzetwandje (metalstud met 10cm glaswol) had geplaatst tegen de massieve buitenmuren... Heb wel gemeld dat hij risico loopt dat de houten balkkoppen kunnen wegrotten maar dat boeide hem niet. :shock:
Op een gegeven moment moet je vertrouwen hebben in je aannemer ;).

Maar je bent altijd welkom als in de buurt bent.
Plaats reactie