Hoe overleef ik de Klimaatwet?

Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Precies. Ik ken een gezin dat erin is getuind: 15.000 geleend om huis energieneutraal te maken, en ze zeggen dat dat kan, en dat het in 8 jaar wordt terugverdiend. Ik geloof het allebei niet.

We moeten gewoon beginnen bij het begin: verbruik minder. Dus inderdaad: kierenjacht en isolatie. Daarna de apparatuur zo inregelen dat het minder verbruikt (watertemperatuur ketel, led-verlichting, waterbesparende douche en -kranen).
Daarna pas naar de andere kant: de opwekking. Windmolen in de tuin, zonepanelen op het dak, van het gas af. Dat tweede deel heeft veel meer voeten in aarde dan nu her en der wordt beweerd...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dat begrijp ik Lomito maar je serveert het idee van een Passiefhuis af vanwege kosten en dat is geen goede weergave van de werkelijkheid want de goedkoopste voorbeelden hiervan kosten voornamelijk uren en hergebruikt afval.
Van afval hebben we enorm teveel. Het lijkt een trend om het daarom maar te laten verbranden.
Ook in je laatste reactie geef je aan dat voornamelijk mensen met veel geld de keuze hebben.

De Eartshippers laten stuk voor stuk zien met weinig veel te kunnen. Hun kracht is eenvoud en doordachte energetische uitgangspunten. Dit is tegen het zere been van de installatiebranche die zich in de handen wrijft met de klimaatwet en bouwondernemingen die er niets aan verdienen.

Wanneer je op Hobbit houses googled kom je de geweldigste creatieve en deels goedkope huizen tegen.
In Nederland zijn we met onze traditioneel ingestelde bouwwereld hiervoor totaal niet toegerust. Sterker nog: deze initiatieven worden door lobbygroepen die het bevoegd gezag bespelen om lokale verbodsbepalingen tegengehouden.

Hooibalenhuizen met leemstuc kennen we hier niet en ook houtskelet doet het maar slecht.
Niet omdat het slechte of dure woningen zijn maar omdat bouwondernemingen traditioneel en ouderwets zijn ingesteld en er onbehoorlijke eisen worden gesteld.

Bij aansprekende gebouwen onder architectuur kom je ook de meest domme bouwfouten tegen. Het mij bekendste voorbeeld is het Metzo-college in Doetinchem. Conceptueel nog redelijk maar compleet verkeerd uitgevoerd door een domme opdrachtgever die meer wilde dan het budget toeliet.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Nogmaals Steven, ik begrijp je interesse, het heeft ook mijn meer dan normale aandacht maar is hier niet aan de orde. Mijn PH-ontwerpen waren allebei in bestaande boerderijen, dat is geweldig voor de eigenaren (bon pa su doñjo) maar geen antwoord op de nijpende vraag van een doorsnee huishouden.
Lomito

Polling schreef: 01 aug 2018, 14:40 Precies. Ik ken een gezin dat erin is getuind: 15.000 geleend om huis energieneutraal te maken, en ze zeggen dat dat kan, en dat het in 8 jaar wordt terugverdiend. Ik geloof het allebei niet.

We moeten gewoon beginnen bij het begin: verbruik minder. Dus inderdaad: kierenjacht en isolatie. Daarna de apparatuur zo inregelen dat het minder verbruikt (watertemperatuur ketel, led-verlichting, waterbesparende douche en -kranen).
Daarna pas naar de andere kant: de opwekking. Windmolen in de tuin, zonepanelen op het dak, van het gas af. Dat tweede deel heeft veel meer voeten in aarde dan nu her en der wordt beweerd...
Van het gas af is voorlopig een illusie zolang er geen gelijkwaardig alternatief is. Wel kunnen huishoudens hun energieverbruik (gas en stroom) flink verminderen met relatief eenvoudige en goedkope middelen. En als er een keer wat extra geld beschikbaar is (vakantiegeld, erfenisje, teruggave IB, 13e maand) om dat te investeren in het verlagen van het energieverlies (isolatie, isolerende beglazing, verbetering luchtdichtheid, energiezuinige huishoudelijke apparaten) en/of het verschuiven van gasverbruik naar stroomverbruik, zoals bedoeld met de aanschaf van zonnepanelen in combinatie met een goedkope elektrische boiler en een eveneens goedkope lucht/lucht-warmtepomp (airco die ook kan verwarmen).

Ik durf te beweren dat de zogenaamde energieneutrale woning vooral bedrog is. Met name huurders worden zo dubbel gepakt met hogere huurlasten en daardoor extra huurverhogingen, EN hogere energielasten. Want hoewel de energiebelasting op gas omhoog zal gaan en die op stroom omlaag zal die van het gas niet evenredig zijn met die van stroom. Ofwel stroom wordt minder goedkoper dan gas duurder wordt. Stroom wordt pas echt goedkoper als je die zelf opwekt met zonnepanelen en zoveel mogelijk gelijk gebruikt.
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Ik lees alle berichten met veel belangstelling. Het lijkt een best complex plaatje te zijn, voor iedere huiseigenaar/bewoner zullen er weer andere zaken zijn die het beste eerst aangepakt kunnen worden en dikwijls ook in relatie tot de beschikbare financieen.
Mooi welke opbouw Chris schetst. Dat zijn inderdaad zaken die in elk geval vrij eenvoudig aangepakt kunnen worden.
Voor wie dat leuk vindt om te lezen hoe wij het hebben aangepakt: mijn man en ik hebben ruim 2 jaar geleden Amsterdam verruild voor Waterland, 30 km boven Amsterdam. We wonen er nu op een oude boerderij. Alhoewel de bouwkundige keuring vrij positief was, bleek bij nadere inspectie veel van het constructieve houtwerk verrot, van moederbalken tot de baddingen in de muren tot de staanders onder de moederbalken. Alles hebben we gestript totdat alleen de buitenmuren nog stonden. We hebben de tijd genomen om alles goed te overdenken en de opbouw gekoppeld aan isolatie en infrastructuur van leidingen die meer toekomstbestendig zou zijn, dus hebben we ook voor een warmtepomp de leidingen laten leggen. Omdat het zo'n oud huis en we ook te maken hadden met een bepaalde gevelopbouw, konden we isoleren tot Rc=3,5 (passief huizen zijn volgens mij vanaf 6rc). Toch wel een hele stap vinden we. We hebben alles zo duurzaam mogelijk gebouwd. De muren zijn nu geisoleerd met vlas (Isovlas) en dampopen gebouwd, de buitenmuren daarom gekeimd. De muren zijn aan de binnenkant na het vlas niet met gips afgewerkt maar met underlayment. Het vlas zit tussen houten regelwerk. Ik merk echt dat ons huis ademt, het is heel prettig, het klimaat. De wanden van underlayment ben ik momenteel aan elkaar aan het hechten met hechtverband, dat plamuur ik vervolgens, ik zet er de schuurmachine op en vervolgens verf ik de wanden met leemverf van Ecotec. Superspul die leemverf. Onze timmerman die er een nieuwe moederbalk inzette attendeerde ons op het dampopen bouwen (" je wil toch niet in een plastic zak wonen"?). De overige vaklui die we hebben moeten inhuren waren niet bekend met deze manier van bouwen. Mijn man heeft alle muren zelf opgetrokken en we hebben de leveranciers soms gevraagd bij ons te komen kijken. Isovlas kwam daarom ook zelf bij ons op bezoek. In feite hebben we dus een houtskeletwoning binnen de bestaande oude muren gebouwd. Die houtskelet constructie heeft mijn man extra constructief gebouwd, zodat de oude balken in het plafond nu zelfs meer steun hebben dan vroeger en de buitenmuren weer verankerd zitten aan stevige baddingen. We hebben zonnepanelen op het dak.
Ik vind het een hele leuke verbouwing en ben trots op mijn muren die ik zelf zo strak weet te krijgen (ben niet zo technisch met mijn Stromer maar ik sta dus iedere avond een uur of 2 op mijn ladder te hechten, te schuren, te schilderen). Ik denk wel dat meer aannemers en vaklui zich in deze aanpak zouden kunnen bekwamen omdat veel mensen er blij mee zouden zijn. En het is zo mooi, al dat hout ruikt lekker, de isovlas kan je gewoon snijden.met een broodmes en met je handen vastpakken, de leemverf ruikt niet naar vieze verf maar naar leem, als je het huis binnenkomt dan ruik je dat het ecologisch en duurzaam is!
Uiteraard waren we gedwongen iets te doen omdat het huis zo slecht er aan toe was maar ik ben nu blij dat we al op de toekomst hebben verbouwd gezien de maatregelen die getroffen zullen moeten gaan worden!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

:ay Mooie materialen en goed doordachte techniek Roos. Complimenten. Daar ga je jaren met veel plezier wonen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Hallo Roos, jullie zijn goed bezig! Overigens moet je bij een passiefwoning niet denken aan een Rc van 6,0 (huidige norm voor daken) maar aan 10,0... en dat is dan alleen de isolatie, verder moet je denken aan triple beglazing (U=0,6W/m²K), geïsoleerde kozijnen, balansventilatie (eventueel met Canadese put), passieve benutting van zonnewarmte in bouwmassa, buitenzonwering, passieve koeling met zomernachtventilatie, extreme luchtdichtheid... een goede PH-woning is een flinke uitdaging, zeker in bestaande bouw en nog meer in geval van monumentale panden.

Een punt van zorg bij binnenisolatie is steevast inwendige condensatie (vochtophoping) in isolatie en in houten draagconstructie die door de thermische schil steekt. Het gebruik van wandverwarming in combinatie met vochtbufferende isolatie (zoals vlas) en vochtregulerende massa (leem) zorgt dat het dauwpunt verder naar buiten geduwd wordt en dat eventuele condens geabsorbeerd en terug afgegeven kan worden.

Een afwerking met leem is zeer comfortabel, wij hebben dat in de slaapkamers zoals je eerder hebt kunnen zien. En zoals gezegd eenvoudig zelf te doen en daardoor goedkoper.
Roos schreef: 02 aug 2018, 15:54 Ik lees alle berichten met veel belangstelling.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Roos schreef: 02 aug 2018, 15:54 Ik merk echt dat ons huis ademt, het is heel prettig, het klimaat.
Klinkt heerlijk!

Ik heb op talloze adressen gewoond en ik heb er altijd veel last van als het binnen klimaat slecht is. Sowieso al omdat mijn luchtwegen niet in orde zijn, maar ook omdat ik gewoon ik ben. Zeker de huizen die in de jaren 80/90 zo krankzinnig zijn geïsoleerd dat het binnenklimaat zo goed als "dood" is, daar loop ik met een grote boog omheen. Ik weet dat het ook in dit type huizen met zelf goed ventileren te maken heeft, daar ontbreekt het bij mij nooit aan, maar cv i.c.m. met overkill aan isolatie heeft bij mij nooit voor een echt lekker huis gezorgd.

Ik functioneer beter in een huis van begin vorige eeuw, doe mij maar wat tocht. (En helaas dan ook weer risico op schimmels en sowieso hoge stookkosten, maar ik voel me er wél beter en stoken doe ik toch nauwelijks.)

Jullie huis klinkt mij daarom wel echt geweldig in de oren, zeker omdat je er zoveel zelf aan hebt gedaan. Extra leuk!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Stromeur schreef: 02 aug 2018, 20:18
Roos schreef: 02 aug 2018, 15:54 Ik merk echt dat ons huis ademt, het is heel prettig, het klimaat.
Ik heb op talloze adressen gewoond en ik heb er altijd veel last van als het binnen klimaat slecht is. Sowieso al omdat mijn luchtwegen niet in orde zijn, maar ook omdat ik gewoon ik ben. Zeker de huizen die in de jaren 80/90 zo krankzinnig zijn geïsoleerd dat het binnenklimaat zo goed als "dood" is, daar loop ik met een grote boog omheen.
Veel mensen die willen huren of kopen zijn zich niet bewust van het belang van een ademend huis en komen er na problemen met vocht, schimmel en een slecht binnenmilieu (gezondheid) pas achter.

Wonen onder een stolp houdt alles wat je produceert binnen.
Energieadviseurs schieten helemaal door in het energiezuinig maken van woningen zonder te ondersteunen in verbetering van ventilatie. De jaren 80 huizen zijn hiervan inderdaad duidelijke voorbeelden. Bouwadviseurs leren weinig van de les dat een kierdicht energiezuinig gebouw niet zonder optimale ventilatie kan. Dit heeft vele oorzaken en 1 daarvan is het Nederlandse Normdenken.
Om het getal van de Rc te halen worden noodzakelijke voorwaarden aan het gebouw geofferd.
De geliberaliseerde houding van de overheid stimuleert verder dat de markt haar eigen eisen stelt en kwaliteit hoort te garanderen zonder toezicht. Dat is nog in het Pre-omgevingswet tijdperk.

In een marktgericht systeem overheerst de kosten gedachte zoals Lomito haarfijn uitrekent.
Mensen zijn gevoelig voor het beeld dat iets centjes kost en dit bepaalt voor het grootste deel de keuzes die ze maken.
Dit zie je in de bouwwereld over de volle breedte terug.
De regelgeving stuurt hier ook nog eens op door krankzinnige eisen te stellen aan deelaspecten van eisen aan gebouwen.
Zo is het betondebacel begin dit jaar na instorten van het parkeerdek van de Van der Valk ontstaan.
Te lichte(goedkope) betonconstructies in duizenden Nederlandse gebouwen moesten op veiligheid worden gecontroleerd. Na ontruimingen stonden delen van kantoren weken leeg. Funest voor vertrouwen.

Ik kom bij inspecties appartementen tegen met een hoge Rc en een toiletafzuigertje als ventilatie.
Om nog iets van de mislukte uitvoering te maken adviseer ik regelmatig ingrijpende bouwkundige aanpassingen zoals aan beide zijden van de woning gaten om de isolerende schil maar te doorbreken en noodzakelijke ademlucht binnen te laten.

In bovengenoemde woningen worden gezonde mensen patiënten. Stromeur beschrijft heel kenmerkend hoe je als persoon met gevoelige ademhaling direct merkt wanneer het binnenklimaat slecht is. Ze heeft hierdoor een goed beeld waar een geschikte woning aan moet voldoen en kiest haar huizen zorgvuldig.

Mijn advies: wanneer je voor een lage doktersrekening gaat kies dan een gezond huis.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Ik heb nog niemand het alternatief van waterstof horen noemen.
We hebben nl al een gasleiding netwerk liggen bij bijna een ieder thuis.
Hoe mooi zou het kunnen zijn i.p.v. aardgas over te stappen op waterstof gas.
De windmolens en zonnepanelen die overdag een overschot aan energie produceren kunnen dan waterstof genereren.
Dit gas kan dan op een later tijdstip gebruikt worden om of de woning te verwarmen of om energie op te wekken.
Investeren in een nieuwe waterstof CV ketel is stukken minder duur..
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Plaats reactie